• 1
  • 2
2011-02-25, 19:53
Medlem
Nuvilis avatar
Värmen stiger, det vet alla. Men om all värme stiger så borde det vara varmare ju högre upp mot molnen man kommer. (Molnen är ju det täcke som håller kvar värmen på jorden så självklart är det kallt ÖVER molnen där t.ex flygplan åker.)
Det finns ju de berg som är så höga att det nästan är uppe vid molnen och där borde det teoretiskt sätt vara varmt för molnen håller kvar den stigande värmen.
Så varför är det snö på bergstopparna? Borde inte snön smälta?
Citera
2011-02-25, 19:57
Medlem
Det blir ju kallare ju högre upp man kommer..
Citera
2011-02-25, 19:59
Medlem
Nuvilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBauwz

Varför är det så? Värmen stiger ju så det borde vara varmare vid molnen där värmen samlas.
Citera
2011-02-25, 20:00
Medlem
Phantom042s avatar
Solens instrålning värmer upp marken som värmer upp luften.
Ju längre ifrån värmekällan man kommer (marken) desto kallar blir det det. Temperaturen sjunker med 1.98 grader per 1000 fot. (2 grader per 300 m alltså i standard atmosfär). Så ganska lätt att räkna hur kallt det bör vara på en viss höjd.

Sen är det ju så att molnen är inte på en konstant höjd, när det är dimma så är molnbasen nere på marken och ibland kan molnen vara tusentals meter upp.
Citera
2011-02-25, 20:01
Medlem
Har väl antagligen något att göra med att lufttrycket är lägre där, alltså mindre molekyler som kan innehålla energin som blir värme?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBauwz
Vad bra, då är det problemet avklarat!

Idiot.
Citera
2011-02-25, 20:02
Medlem
Phantom042s avatar
Molnen fungerar inte riktigt som du beskriver att all värme samlas under. Du beskriver tropopausen lite. Där slutar temperaturen att sjunka för att bli konstant med höjden och efter ett tag blir det varmare med höjden och sen kallare igen har jag för mig men då är vi riktigt jävla högt upp.
Citera
2011-02-25, 20:03
Medlem
Nuvilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Solens instrålning värmer upp marken som värmer upp luften.
Ju längre ifrån värmekällan man kommer (marken) desto kallar blir det det. Temperaturen sjunker med 1.98 grader per 1000 fot. (2 grader per 300 m alltså i standard atmosfär). Så ganska lätt att räkna hur kallt det bör vara på en viss höjd.

Sen är det ju så att molnen är inte på en konstant höjd, när det är dimma så är molnbasen nere på marken och ibland kan molnen vara tusentals meter upp.

Men värmen stiger ju så snön på bergen borde smälta.
Citera
2011-02-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutiHAZ
Har väl antagligen något att göra med att lufttrycket är lägre där, alltså mindre molekyler som kan innehålla energin som blir värme?

Vad bra, då är det problemet avklarat!

Idiot.
Det är ju så det är! knullfittluderhora, och din teori var fan det dummaste jag hört
Citera
2011-02-25, 20:08
Medlem
Phantom042s avatar
Ja värmen stiger men den kyls ju av när den stiger eftersom den kommer längre ifrån sin värmekälla och då tillförs ju ingen energi.
När värmen har kylts av och temperaturen möter luftens fuktighet, då bildas ett moln helt plötsligt.

När du åker flygplan är det ju ofta turbulent och skakigt vid landning och start då man är på låg höjd. Det är den stigande värmen från marken som gör det. På höjd har den avtagit och därför är det oftast lugnt där.

Sen kan det bildas klarluftsturbulens men det orkar jag inte gå in på.
Allt finns att läsa på wikipedia och SMHI om du vill dyka djupare.
Senast redigerad av Phantom042 2011-02-25 kl. 20:10.
Citera
2011-02-25, 20:12
Medlem
Nuvilis avatar
Citat:
Ja värmen stiger men den kyls ju av när den stiger eftersom den kommer längre ifrån sin värmekälla och då tillförs ju ingen energi.
När värmen har kylts av och temperaturen möter luftens fuktighet, då bildas ett moln helt plötsligt.

När du åker flygplan är det ju ofta turbulent och skakigt vid landning och start då man är på låg höjd. Det är den stigande värmen från marken som gör det. På höjd har den avtagit och därför är det oftast lugnt där.

Sen kan det bildas klarluftsturbulens men det orkar jag inte gå in på.
Allt finns att läsa på wikipedia och SMHI om du vill dyka djupare.

Men bergstoppen borde ju också fungera som en värmekälla där värmen från solen kan samlas. Så det borde vara lika varmt på bergstoppen som på marken, eller kanske ännu varmare efetrsom bergstoppen är närmare solen. Så varför smälter inte snön då?
Citera
2011-02-25, 20:22
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuvili
Men bergstoppen borde ju också fungera som en värmekälla där värmen från solen kan samlas. Så det borde vara lika varmt på bergstoppen som på marken, eller kanske ännu varmare efetrsom bergstoppen är närmare solen. Så varför smälter inte snön då?

Haha det har jag inte alls tänkt på
Vad jag kan tänka mig är att arean helt enkelt är för liten så den värme som absorberas av berg och ytor högt upp blir för liten och slås ut av all kalluft från övriga världen på den höjden.

Men det borde mycket riktigt bli lite varmare på en bergstopp än vad det annars hade varit på den höjden, fast ytan räcker som sagt inte till för att värma upp tillräckligt för att smälta snön.
Citera
2011-02-25, 21:58
Medlem
seccs avatar
Citat:
Haha det har jag inte alls tänkt på
Vad jag kan tänka mig är att arean helt enkelt är för liten så den värme som absorberas av berg och ytor högt upp blir för liten och slås ut av all kalluft från övriga världen på den höjden.

Men det borde mycket riktigt bli lite varmare på en bergstopp än vad det annars hade varit på den höjden, fast ytan räcker som sagt inte till för att värma upp tillräckligt för att smälta snön.
Vit snö reflekterar betydligt mer energi än marken, vilket också bidrar till att snön smälter långsammare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in