• 1
  • 2
2011-02-25, 18:15
Medlem
Hej.

Skickar ett helt desperat nödrop här nu.

Vi har bjudit hem vänner på middag i morgon, dom gör alltid supergoda exklusiva trerätters"parmiddagar" Alltid avancerat och inget halv eller kvartsfabrikat....

Hon är matbloggerska...

Jag och min man ligger mer på spaghettei och köttfärssåsnivån, med icas frysta kladdkaka. *Suckar*

Nu hittade jag skinkschnitzel i affären, men när jag googlar recept verkar det vara en tråkig vardagsrätt.

Kan någon tipsa mig om ett inte allt för avancerat sätt att laga till detta till en lördagsmiddag.
Efterlyser samtidigt passande för och efterrätt.

Behöver ha svar så att jag kan handla kompletterande ingredienser, och ha lagat maten till kl 19.

Tack på förhand.
Citera
2011-02-25, 18:36
Medlem
MrPuffs avatar
Sorry men skinksnitsel ÄR en tråkig vardagsrätt. Handlar du först och funderar på vad ni ska laga sen? En wienersnitzel kan du ju alltid fuska ihop men egentligen ska det va kalvkött i den... i annat fall nån rullad kanske.. Men fläskkött går bort som festmat för mig..
Citera
2011-02-25, 18:45
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag tycker att du ska sluta känna press på dig för att hon är duktig på att laga mat. Laga någonting som är typiskt er och riktigt gott, INTE någonting du inte har gjort förut. Man vinner ingenting på att försöka imponera med mat för det märks alltid direkt. Varför inte bjuda på en stor gryta härlig, rykande köttfärssås med färsk pasta och en god sallad? Ett gott vin eller öl till. Lyxa till det ni är riktigt bra på, helt enkelt! Jag skulle känna mig väldigt välkommen och hemmastadd om folk vågade vara lite avslappnade och bjuda på något sådant.

Men gör något annat än skagentoast eller avokadohalvor till förrätt för det är så jävla tråkigt ... Kanske någon kall röra med goda grejor i, på en bit grillad baguette?

Och när de är där: ursäkta er inte för maten bara för att hon är matbloggare. Låtsas som ingenting. Ni bjuder dem på middag och då är det er stil som gäller.
Citera
2011-02-25, 19:03
Medlem
Banka skiten ur schnitzeln och panera med ägg och ströbröd (gärna flera gånger). Servera med hasselbackspotatis (alternativt egenfriterade potatisskivor eller pommes), bea-sås och någon sallad. Blir väl kanon?
Citera
2011-02-25, 19:18
Medlem
dePauls avatar
Schwei Chu Zhou (4 portioner)

Ingredienser:
• 600 g skinkschnitzel
• 2 ägg (eller 3 äggvitor)
• 1 msk Maizena
• 2,5 dl hönsbuljong
• 2 msk halvtorr sherry (t ex Amontilado. Kan uteslutas)
• 1 msk japansk, ljus soja
• salt
• olja till stekning (neutral)
• 3 msk ister eller neutral matlagningsolja
• 1 tsk MSG (glutamat. Kan utelämnas)
• 200 g färsk bladspenat
• grovmalen chilipeppar eller peperoni (flakes)
• sichuanpeppar, krossad (kan utelämnas)

Arbetsgång:
Skiva köttet tunt längs med fibrerna (!) i tändsticksaskstora bitar (lättast när köttet är halvfruset) eller strimla fint tvärs över fibrerna. Vispa upp äggen lätt och blanda dem med maizena och salt. Tillsätt det skivade köttet och marinera i minst en halvtimme.

Stek köttet på medelvärme i en större mängd olja och sila av. Obs, detta bör gå tämligen fort. Den dummaste man kan göra är att köra för länge i pannan. Hellre för kort tid än för lång. Köttet skall vara precis färdigt.

Blanchera spenaten snabbt.

Smält ister i panna och addera köttet, därefter spenaten och sedan buljongen, MSG, soja och sherry. Rör om ordentligt och sjud under lock i ca 2 minuter.

Arrangera köttet på ett avlångt (uppvärmt) fat.

Hetta upp 2 msk olja i stekpanna och blanda i chilipepparn samt sichuanpeppar (mängden enligt personlig smak). Ta genast av värmen innan pepparn blir bränd. Strila chilioljan över köttet på det uppvärmda fatet.

Servera med Basmatiris.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2011-02-25 kl. 19:21.
Citera
2011-02-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPuff
Sorry men skinksnitsel ÄR en tråkig vardagsrätt. Handlar du först och funderar på vad ni ska laga sen? En wienersnitzel kan du ju alltid fuska ihop men egentligen ska det va kalvkött i den... i annat fall nån rullad kanske.. Men fläskkött går bort som festmat för mig..

Suck, jo så illa är det. Hade planerat en kycklinggryta med mangochutney som jag tycker är god och enkel, men lite "tråkig" så var jag i affären och såg skinksnitzeln i köttdisken och trodde det skulle bli mer spännande, ack så fel man kan ha.
Citera
2011-02-25, 22:02
Medlem
Jag brukar köra en grej på kyckling som jag tror borde funka med snitzel.
Kör tunna skivor på tvären av fiberriktningen, det blir ju lite mörare känsla att tugga då. Ta en plastpåse & lägg i ett par msk vetemjöl, lite vitpeppar, salt & cayennepeppar (eller någon annan chili), kasta i köttet & skaka & massera tills allt är täckt. Stek köttet i omgångar i neutral olja tills det har lite färg, diska ur pannan & hetta upp den igen. I med köttet, en burk fet creme fraiche, riv en stadig bit ingefära & lägg i det också. Värm igenom & smaka av med salt. Servera med basmatiris. Ev kan man ha lite färskriven ingefära bredvid vid matbordet.

Med kyckling är detta VÄLDIGT gott, tror bestämt att det funkar med gris
Citera
2011-02-26, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haffaheffa
Jag brukar köra en grej på kyckling som jag tror borde funka med snitzel.
Kör tunna skivor på tvären av fiberriktningen, det blir ju lite mörare känsla att tugga då. Ta en plastpåse & lägg i ett par msk vetemjöl, lite vitpeppar, salt & cayennepeppar (eller någon annan chili), kasta i köttet & skaka & massera tills allt är täckt. Stek köttet i omgångar i neutral olja tills det har lite färg, diska ur pannan & hetta upp den igen. I med köttet, en burk fet creme fraiche, riv en stadig bit ingefära & lägg i det också. Värm igenom & smaka av med salt. Servera med basmatiris. Ev kan man ha lite färskriven ingefära bredvid vid matbordet.

Med kyckling är detta VÄLDIGT gott, tror bestämt att det funkar med gris

Mmm, det låter gott och på en nivå jag klarar av. Ska prova detta - stort tack.
Citera
2011-02-26, 18:20
Medlem
Pappersvargens avatar
Berätta gärna hur det gick och vad du serverade.
Citera
2011-02-26, 19:18
Medlem
klybans avatar
Lite sent ute men flertal grytor kan man göra på denna del.
Som typ den dePaul sa eller av annan typ.
Citera
2011-02-27, 10:48
Medlem
Hej och tack för all hjälp.

Det blev haffaheffas förslag, fast jag bytte cayennepeppar mot sambal oelek och lade till lite ketjap manis.

Till förrätt serverade jag ljummen endivesallad och till efterrätt en enkel trifle med hallon.

Dom tog om av alla rätterna, och vi hade en jättetrevlig kväll.

Jag ska testa dePauls recept också, men det kändes lite för avancerat att börja med.
Citera
2011-02-27, 11:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Jag ska testa dePauls recept också, men det kändes lite för avancerat att börja med.
Fast det ser mer avancerat ut än vad det är. Hemligheten är att ha allting förberett innan man börjar med själva tillagningen. Det vill säga; allt skall skäras, hackas, blandas och ordnas ordentligt innan man börjar hetta upp pannan. Själva receptet är ju mycket enkelt.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in