2011-02-25, 15:59
Medlem
Jag har nu i nästan en vecka haft en obehaglig känsla i bröstet ungefär där man känner om man ska känna på sitt hjärta/under vänster bröstmuskel. Det är liksom en spänd känsla, ett tryck hela tiden och ibland kommer små vågor av smärta (svag). Det har varken blivit bättre eller sämre sen i Söndags. Jag har tränat flera gånger och det har gått bra, har nästan släppt lite tom under tiden jag tränat. Jag är 18 år gammal.

Någon som varit med om liknande eller har en aning om vad det kan vara?
Citera
2011-02-25, 16:08
Medlem
Jag har haft liknande smärtor, gjorde undersökning på vårdcentralen, tog EKG osv, var ingen fara, inget hjärtproblem eller så. Det är tydligen vanligt med bröstsmärtor men det är väldigt sällan hjärtat när det gäller unga människor. För mig gick det över av sig självt.

Boka en tid på vårdcentralen.
Citera
2011-02-25, 16:08
Medlem
Det kan vara två saker:

1) Ångest, stress och/eller oro.

2) för hård/fel träning.

om det är hjärtat som håller på att kola så hade du känt det direkt. så det handlar nog inte´om hjärtinfarkt. Då vet du det. svårt att föreställa sig men det skulle vara som att någon klämmer sönder hjärtat medans man segnar ner mot medvetslöshet.

jag röstar på Panikångest/oro/ångest/stress.
Försök att ta det lungt.
Citera
2011-02-25, 16:24
Medlem
SkitArgDuvas avatar
En vanlig orsak till smärtor och obehag i bröstet är magkatarr/magsår/magmunnsbråck och halsbränna. Alla behöver inte känna av magont sura uppstötningar osv utan kan bara känna smärtan som även kan gå ut i armar rygg och ben men då beror det oftast på reflux dvs att magsyran läker upp i halsen och även rinner ner i lungorna. Smärtorna kan bli väldigt skarpa och kan till och med jämföras med hjärtåkommor.

Testa ta samarin om du har eller köp en flaska gaviscon på apoteket tills du fått komma till läkare.
Ångest och oro kan också ge smärtor, precis som någon ovan skrev.
Citera
2011-02-25, 16:26
Medlem
Jag tränar väldigt mycket men är medveten om vad jag gör så det är knappast felträning. Jag har dock ganska mycket oro och ångest ibland, kanske det som orsakat det men det känns ju konstigt att något psykiskt skulle påverka fysiskt på det sättet. Det är egentligen ingen smärta utan bara ett tryck hela tiden. Ungefär som när man är jättemätt och helt full i magen, den spända känslan fast i bröstet.

Tack för svaren iaf!
Citera
2011-02-25, 16:32
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337-5P34K3R
Jag tränar väldigt mycket men är medveten om vad jag gör så det är knappast felträning. Jag har dock ganska mycket oro och ångest ibland, kanske det som orsakat det men det känns ju konstigt att något psykiskt skulle påverka fysiskt på det sättet. Det är egentligen ingen smärta utan bara ett tryck hela tiden. Ungefär som när man är jättemätt och helt full i magen, den spända känslan fast i bröstet.

Tack för svaren iaf!
Testa lite gaviscon, problemen jag skrev om kan även ge en tryckande känsla i mage och bröst. Även förstoppning kan ge en liknande känsla. Men så även ångest. Dörför är nog uteslutningsmetoden och ett läkarbesök smart här.
Citera
2011-02-25, 16:43
Medlem
jessijoness avatar
skulle kunna säga att de lika gärna kunde vara hjärtat på något sätt...

har du domningar i vänster sidan något.
på mig hittade man klaff fel...
vct sa att de va någon nerv som va i kläm men de vägrade ja köpa då vi har hjärtfel i släkten och ja mellan varven fick sjuk kramp i armhålan och blev totalt bortdomnad.

sökte mig till akuten och fick det konstaterat....

missförstå mig rätt men de skulle lika gärna kunna vara panikångest....

doktorn, gå direkt till doktorn utan att passera gå!

lycka till
Citera
2011-02-25, 16:43
Medlem
edit:

det är ångest och oro
Senast redigerad av ...Cr0ss0va... 2011-02-25 kl. 16:45. Anledning: edit
Citera
2011-02-25, 16:49
Medlem
sussistapeters avatar
Du kommer säkert hata att höra detta men psyket kan spela en väldigt stor roll. Dock så tror jag dom flesta känner själv om det är psykiskt eller inte.
För mig är det typ samma å när nån säger att det kan vara för att jag kasnke är stressad/oroad så vill jag bara slå dom.

I mitt fall så känns det som att det är gaser som jag inte kan få ur kroppen.
Citera
2011-02-25, 17:06
Medlem
Mm väldigt jobbigt är det iaf! Försvinner det inte till Måndag så tar jag EKG och sånt, får se vad som sägs.

Detta kanske låter sjukt men känslan började i samband med att jag började PKa på runescape (ett onlinespel för er som inte vet. PK = playerkilling = riskerar att förlora sina saker som man jobbat för mycket). Jag får iskalla händer och fötter samt hjärtklappning när jag gör detta (ni som själva spelat förstår nog vad jag menar), började i Lördags och söndags förra vecka och det var då problemen med "mitt hjärta" började. Kanske bara inbillning att det skulle kunna ha med detta o göra, men bara en tanke.
Senast redigerad av 1337-5P34K3R 2011-02-25 kl. 17:11.
Citera
2011-02-25, 20:00
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337-5P34K3R
Mm väldigt jobbigt är det iaf! Försvinner det inte till Måndag så tar jag EKG och sånt, får se vad som sägs.

Detta kanske låter sjukt men känslan började i samband med att jag började PKa på runescape (ett onlinespel för er som inte vet. PK = playerkilling = riskerar att förlora sina saker som man jobbat för mycket). Jag får iskalla händer och fötter samt hjärtklappning när jag gör detta (ni som själva spelat förstår nog vad jag menar), började i Lördags och söndags förra vecka och det var då problemen med "mitt hjärta" började. Kanske bara inbillning att det skulle kunna ha med detta o göra, men bara en tanke.
Då låter det ju onekligen som att det skulle vara stress/panikångestrelaterat. Men bra att du kollar upp det hur som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in