• 1
  • 2
2011-02-25, 10:31
Medlem
Mongouls avatar
Hej flashback!

Jag har ett stort problem med min stationra dator; den vill nmligen inte komma lngre n till en error meny som det str p:
"For realtek RTL8111B/8168B gigabit ethernet controller v1.60c (050710)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM.

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key."

datorn funkade finfint igr, men nu s dyker detta upp som sagt :/ jag har kollat att det fortfarande r min harddrive som den ska bootas p, och det ska den gra!

snlla hjlp mig flashbackare!
Citera
2011-02-25, 10:34
Medlem
Den frsker boota frn ntverkskortet, gissar att datorn inte hittar hrddisken. Kolla bootorders i BIOS och kolla kablarna till hrddisken.
Citera
2011-02-25, 10:38
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Den frsker boota frn ntverkskortet, gissar att datorn inte hittar hrddisken. Kolla bootorders i BIOS och kolla kablarna till hrddisken.
tack s hemskt mycket fr hjlpen!
hur kollar man BIOS? inte s jttekunnig inom detta omrde tyvrr!
och fr att kolla kablarna till hrddisken mste man ppna datorn har jag frsttt, s det fr jag vl gra! lite rdd fr att frstra ngon i datorn bara!
Citera
2011-02-25, 10:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
tack s hemskt mycket fr hjlpen!
hur kollar man BIOS? inte s jttekunnig inom detta omrde tyvrr!
och fr att kolla kablarna till hrddisken mste man ppna datorn har jag frsttt, s det fr jag vl gra! lite rdd fr att frstra ngon i datorn bara!

Ta hjlp av manualen som medfljde moderkortet/datorn. Stng av datorn och koppla ifrn sidochassit, kontrollerar kablaget. Nr du nd r dr s kan du rengra datorn ifrn damm. Ta hjlp av tryckluft p burk.
Citera
2011-02-25, 10:48
Medlem
Mongouls avatar
tack n en gng fr svaren! nu ska jag frska fixa detta!
Citera
2011-02-25, 11:28
Medlem
Det r inte jtteovanligt att sata-kablar gr snder spontant s det kan vara en id att prova med kabeln frn dvd:n om det inte fungerar efter att du kollat om den gamla + strm sitter i ordentligt.
Citera
2011-02-25, 19:15
Medlem
Mongouls avatar
nu har jag ppnat datorn och kontrollerat att alla kablar sitter som dem ska, dessvrre vill datorn inte lngre starta :/ men en lampa lyser grnt p moderkortet iaf s det r inte det som r problemet!
Citera
2011-02-25, 19:47
Medlem
Mongouls avatar
nu r datorn igng men inga usb kablar eller skrmkablar reagerar med datorn :/ vad kan vara fel?
Senast redigerad av Mongoul 2011-02-25 kl. 20:14.
Citera
2011-02-25, 20:21
Medlem
christerys avatar
Enkel felskning kan vara som fljer:

Fota allt innan!

alla kort som inte behvs:ljud, usb, nt osv osv... Troligen har du inte sdana men allt det skall vck.

Lsgr cd/dvd och floppy om du nu har sdana frn spnning och datakablage (kan finnas plastflrpar att trycka p p vissa kontakter nu eller framver s kolla innan du sliter ls en del av kretskortet)

Nu skall du allts ha moderkakan, spnningsagget och eventuellt grafikkort kvar. inkopplade allt annat strunt r borta.

Koppla ls allt usb, tangentbord, mus osv frn burken externt (alla kablar utom 220v och VGA typ) och starta.

Om den nu sger att tangentbordet inte r anslutet s fr du vl ansluta ett.

Prova igen, kommer den nu till pxe boot var ett fel p nn av dom grejjorna.

Kan du nu inte hitta ingngen BIOS, leta i uppstarts texterna om du skall trycka F10 eller ESC eller nt fr att komma in fr att kolla om den ser hrddisken rtt, och att det startas i rtt ordning.

Startar fanstyget inte: koppla ls hrddisken (bde spnning och matning) och prova igen.

Kommer du nu till pxe boot eller om det blev en "Press F1 to continue" ifall du inte kopplat in tangentbordet s r hrddisken krd, annars r troligen moderkort eller nt p den dligt. Plocka bort allt utom det du minne du behver (bank 0)... d: ring en vn som har en tom slask disk och lite kunskaper och kanske lite reservdelar!

Som du dyrt betalar i L och gratis mat i en mnad!

Typ ungefr s skulle jag kanske gjort eller p nt annat stt.
Citera
2011-02-25, 20:28
Medlem
Mongouls avatar
nu r det s att bilden inte ens funkar, s jag kan inte se vilket error jag fr upp
Citera
2011-02-25, 20:30
Medlem
x57s avatar
Hur menar du att den r igng, att den har strm och flktarna lter? Om inte skrmkablar reagerar med datorn s antar jag att du inte ser ngot p monitorn.

Ger datorn ifrn sig ngra ljudsignaler nr du startar den, ngra pip eller s?
Kan du testa att ta bort kablarna till hrddisken och stta i dem igen och starta datorn, se till att strmkabeln r utragen innan du pillar i datorn bara.
Citera
2011-02-25, 20:34
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x57
Hur menar du att den r igng, att den har strm och flktarna lter? Om inte skrmkablar reagerar med datorn s antar jag att du inte ser ngot p monitorn.

Ger datorn ifrn sig ngra ljudsignaler nr du startar den, ngra pip eller s?
Kan du testa att ta bort kablarna till hrddisken och stta i dem igen och starta datorn, se till att strmkabeln r utragen innan du pillar i datorn bara.
exakt, det r s jag menar att datorn r igng! datorn ger ifrn sig vanliga startsignaler och alla flktar r igng! men ingen reaktion p bildskrmar eller usb utgngar.

jag prvar att ta ut och in hrddisken nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in