• 1
  • 2
2011-02-25, 10:31
Medlem
Mongouls avatar
Hej flashback!

Jag har ett stort problem med min stationära dator; den vill nämligen inte komma längre än till en error meny som det står på:
"For realtek RTL8111B/8168B gigabit ethernet controller v1.60c (050710)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM.

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key."

datorn funkade finfint igår, men nu så dyker detta upp som sagt :/ jag har kollat att det fortfarande är min harddrive som den ska bootas på, och det ska den göra!

snälla hjälp mig flashbackare!
Citera
2011-02-25, 10:34
Medlem
Den försöker boota från nätverkskortet, gissar att datorn inte hittar hårddisken. Kolla bootorders i BIOS och kolla kablarna till hårddisken.
Citera
2011-02-25, 10:38
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Den försöker boota från nätverkskortet, gissar att datorn inte hittar hårddisken. Kolla bootorders i BIOS och kolla kablarna till hårddisken.
tack så hemskt mycket för hjälpen!
hur kollar man BIOS? inte så jättekunnig inom detta område tyvärr!
och för att kolla kablarna till hårddisken måste man öppna datorn har jag förstått, så det får jag väl göra! lite rädd för att förstöra någon i datorn bara!
Citera
2011-02-25, 10:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
tack så hemskt mycket för hjälpen!
hur kollar man BIOS? inte så jättekunnig inom detta område tyvärr!
och för att kolla kablarna till hårddisken måste man öppna datorn har jag förstått, så det får jag väl göra! lite rädd för att förstöra någon i datorn bara!

Ta hjälp av manualen som medföljde moderkortet/datorn. Stäng av datorn och koppla ifrån sidochassit, kontrollerar kablaget. När du ändå är där så kan du rengöra datorn ifrån damm. Ta hjälp av tryckluft på burk.
Citera
2011-02-25, 10:48
Medlem
Mongouls avatar
tack än en gång för svaren! nu ska jag försöka fixa detta!
Citera
2011-02-25, 11:28
Medlem
Det är inte jätteovanligt att sata-kablar går sönder spontant så det kan vara en idé att prova med kabeln från dvd:n om det inte fungerar efter att du kollat om den gamla + ström sitter i ordentligt.
Citera
2011-02-25, 19:15
Medlem
Mongouls avatar
nu har jag öppnat datorn och kontrollerat att alla kablar sitter som dem ska, dessvärre vill datorn inte längre starta :/ men en lampa lyser grönt på moderkortet iaf så det är inte det som är problemet!
Citera
2011-02-25, 19:47
Medlem
Mongouls avatar
nu är datorn igång men inga usb kablar eller skärmkablar reagerar med datorn :/ vad kan vara fel?
Senast redigerad av Mongoul 2011-02-25 kl. 20:14.
Citera
2011-02-25, 20:21
Medlem
christerys avatar
Enkel felsökning kan vara som följer:

Fota allt innan!

alla kort som inte behövs:ljud, usb, nät osv osv... Troligen har du inte sådana men allt det skall väck.

Lösgör cd/dvd och floppy om du nu har sådana från spänning och datakablage (kan finnas plastflärpar att trycka på på vissa kontakter nu eller framöver så kolla innan du sliter lös en del av kretskortet)

Nu skall du alltså ha moderkakan, spänningsagget och eventuellt grafikkort kvar. inkopplade allt annat strunt är borta.

Koppla lös allt usb, tangentbord, mus osv från burken externt (alla kablar utom 220v och VGA typ) och starta.

Om den nu säger att tangentbordet inte är anslutet så får du väl ansluta ett.

Prova igen, kommer den nu till pxe boot var ett fel på nån av dom grejjorna.

Kan du nu inte hitta ingången BIOS, leta i uppstarts texterna om du skall trycka F10 eller ESC eller nåt för att komma in för att kolla om den ser hårddisken rätt, och att det startas i rätt ordning.

Startar fanstyget inte: koppla lös hårddisken (både spänning och matning) och prova igen.

Kommer du nu till pxe boot eller om det blev en "Press F1 to continue" ifall du inte kopplat in tangentbordet så är hårddisken körd, annars är troligen moderkort eller nåt på den dåligt. Plocka bort allt utom det du minne du behöver (bank 0)... då: ring en vän som har en tom slask disk och lite kunskaper och kanske lite reservdelar!

Som du dyrt betalar i ÖL och gratis mat i en månad!

Typ ungefär så skulle jag kanske gjort eller på nåt annat sätt.
Citera
2011-02-25, 20:28
Medlem
Mongouls avatar
nu är det så att bilden inte ens funkar, så jag kan inte se vilket error jag får upp
Citera
2011-02-25, 20:30
Medlem
x57s avatar
Hur menar du att den är igång, att den har ström och fläktarna låter? Om inte skärmkablar reagerar med datorn så antar jag att du inte ser något på monitorn.

Ger datorn ifrån sig några ljudsignaler när du startar den, några pip eller så?
Kan du testa att ta bort kablarna till hårddisken och sätta i dem igen och starta datorn, se till att strömkabeln är utragen innan du pillar i datorn bara.
Citera
2011-02-25, 20:34
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x57
Hur menar du att den är igång, att den har ström och fläktarna låter? Om inte skärmkablar reagerar med datorn så antar jag att du inte ser något på monitorn.

Ger datorn ifrån sig några ljudsignaler när du startar den, några pip eller så?
Kan du testa att ta bort kablarna till hårddisken och sätta i dem igen och starta datorn, se till att strömkabeln är utragen innan du pillar i datorn bara.
exakt, det är så jag menar att datorn är igång! datorn ger ifrån sig vanliga startsignaler och alla fläktar är igång! men ingen reaktion på bildskärmar eller usb utgångar.

jag prövar att ta ut och in hårddisken nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in