2011-02-25, 09:24
Medlem
melvin.s avatar
Ny är det så att jag ska ha projektarbete, och undrar om flashback har några bra förslag om vad mitt projekt ska handla om. Projektet ska handla om matematik eller fysik, eller en blandning av de båda. Tack på förhand!
Citera
2011-02-25, 12:23
Medlem
Sebbelinis avatar
Bygg ett railgun

Skapa en ny formel

Studera gränsvärden

Bygg en zeppelinare

Gör krocktester med ägg

Gör ett modellflygplan en miljard gånger snabbare

Tillverka ett fungerande "magnetlager"

Hitta logiska luckor i big bang-teorin

Uppfinn nytt raketbränsle

Bygg en egen dödslaser
Citera
2011-02-25, 13:38
Medlem
mangotupps avatar
Programmera ett spel. Om du valjer ratt typ av spel sa ar det valdigt mycket matte och fysik med.
Citera
2011-02-26, 15:57
Medlem
melvin.s avatar
Tack för de kreativa tipsen!

Jag kan tyvärr inte programmera särskilt bra, men jag fick idén att bygga en tryckluftsdriven tennisbollskanon, för att sedan räkna på hur lufttryck, skottvinkel m.m. påverkar hur långt tennisbollen kommer, och jämföra mina beräkningar med hur det fungerar i praktiken.

Vet dock inte om detta är tillräckligt seriöst för ett projektarbete, eftersom både mina päron och mina lärare verkar ha ganska höga förväntningar på mitt val av projekt.
Citera
2011-02-26, 16:18
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvin.
Tack för de kreativa tipsen!

Jag kan tyvärr inte programmera särskilt bra, men jag fick idén att bygga en tryckluftsdriven tennisbollskanon, för att sedan räkna på hur lufttryck, skottvinkel m.m. påverkar hur långt tennisbollen kommer, och jämföra mina beräkningar med hur det fungerar i praktiken.

Vet dock inte om detta är tillräckligt seriöst för ett projektarbete, eftersom både mina päron och mina lärare verkar ha ganska höga förväntningar på mitt val av projekt.

Det blir vad du gör det till. Jag vet folk som gjort saker som låter skitavancerat men som bara krävt 2-3 riktiga arbetsmoment. Och folk som gjort saker som låter enkelt men som kräver hur mycket arbete som helst.

Det viktiga är att du har ett schysst syfte
Citera
2011-02-27, 01:03
Medlem
Processen är som sagt det viktiga, några vanliga förslag är väl teslaspole och dimkammare i fysiken, vilket enligt mig låter ganska tråkigt då det är såpass vanligt.

Ett annat förslag utanför området är att du leker med bakterier eller svampar i biologin; om du nu har detta ämne. Inom fysiken finns ju även ljus, finns ju säkert många projekt man kan göra inom optik och våglära.
Vilken linje går du?
Citera
2011-02-27, 22:30
Medlem
melvin.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Processen är som sagt det viktiga, några vanliga förslag är väl teslaspole och dimkammare i fysiken, vilket enligt mig låter ganska tråkigt då det är såpass vanligt.

Ett annat förslag utanför området är att du leker med bakterier eller svampar i biologin; om du nu har detta ämne. Inom fysiken finns ju även ljus, finns ju säkert många projekt man kan göra inom optik och våglära.
Vilken linje går du?
Jag går natur natur, men gillar inte biologi och kemi särskilt mycket. Fysik och mätte är mina starkaste ämnen, och själv anser jag mig vara ganska smart, har blivit utnämnd till en av Sveriges bästa problenlösare i grundskolan, och vill ha ett projektämne som är utmanande. Optik skulle kunna vara något, kanske leka lite med lasrar.
Citera
2011-02-28, 17:08
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Jag går natur natur, men gillar inte biologi och kemi särskilt mycket. Fysik och mätte är mina starkaste ämnen, och själv anser jag mig vara ganska smart, har blivit utnämnd till en av Sveriges bästa problenlösare i grundskolan, och vill ha ett projektämne som är utmanande. Optik skulle kunna vara något, kanske leka lite med lasrar.

Om du vill ha något utmanande inom optik så kan du ju hitta det slutgiltiga svaret på hur en foton fungerar. Eller bygg en laser från scratch.

Annars vet jag en fin utmaning med elektromagnetism.
Tillverka en manick som kan utforma olika skulpturer ur järnfilsspån när du vrider på lite knappar.
Såhär: Du har en glaskupa eller liknande med en schysst hög järnfilspån i. Genom att aktivera olika elektromagneter runt om glaskupan gör du olika former av högen.
Citera
2011-02-28, 18:37
Medlem
melvin.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
Om du vill ha något utmanande inom optik så kan du ju hitta det slutgiltiga svaret på hur en foton fungerar. Eller bygg en laser från scratch.

Annars vet jag en fin utmaning med elektromagnetism.
Tillverka en manick som kan utforma olika skulpturer ur järnfilsspån när du vrider på lite knappar.
Såhär: Du har en glaskupa eller liknande med en schysst hög järnfilspån i. Genom att aktivera olika elektromagneter runt om glaskupan gör du olika former av högen.
Jag förstår konceptet, men jag går bara i tvåan på gymnasiet... och jag finansierar mitt projekt själv :/ antar att t.ex. en neonlaser är ganska dyr att tillverka. Och elektromagnetidén vet jag inte om det är särskilt avancerat, känns som om det skulle innehålla några parallellkopplade elektromagneter som var och en är seriekopplade med ett reglerbart motstånd. Känns mer som ett helgprojekt ^^ men tack för tipsen, de hjälper verkligen.
Citera
2011-02-28, 18:51
Medlem
Inspirerat från en annan tråd här på forumet:

Går det att få en vanlig ballong att flyga med hjälp av varmluft?

Det är oftast bättre att ta en simpel fråga och arbeta fram ett riktigt bra svar än att bygga något komplicerat. Nu kanske just den frågan är lite väl simpel, men frågor i den stilen gör oftast bäst projektarbeten inom naturämnen.
Senast redigerad av nice88 2011-02-28 kl. 18:53.
Citera
2011-02-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ny är det så att jag ska ha projektarbete, och undrar om flashback har några bra förslag om vad mitt projekt ska handla om. Projektet ska handla om matematik eller fysik, eller en blandning av de båda. Tack på förhand!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lupp
Gör en bättre sida till wikipedia. Ämnet kan vara även annat.
Citera
2011-02-28, 20:12
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Jag förstår konceptet, men jag går bara i tvåan på gymnasiet... och jag finansierar mitt projekt själv :/ antar att t.ex. en neonlaser är ganska dyr att tillverka. Och elektromagnetidén vet jag inte om det är särskilt avancerat, känns som om det skulle innehålla några parallellkopplade elektromagneter som var och en är seriekopplade med ett reglerbart motstånd. Känns mer som ett helgprojekt ^^ men tack för tipsen, de hjälper verkligen.

Då utmanar jag dig att skapa en byst av Alfred Nobel med hjälp av järnfilspån och elektromagneter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in