• 1
  • 2
2004-09-01, 18:26
Medlem
WSEs avatar
Jag läste i en amerikansk tidskrift att kroppen av sig själv kan läka allt från acne till cancer genom att man fastar. Teorin är att kroppen i brist på mat bryter ner sådant som den inte behöver, typ hemorrojder för att få energi.
Jag gissar att svenska läkare skulle säga att man dör om man avviker från kostcirkeln under en dag, men vad tror ni?
Citera
2004-09-01, 18:29
Medlem
Viktorias avatar
Är inte detta välkänt även i Sverige? Det tycker jag iallafall.
Citera
2004-09-01, 19:20
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Jag läste i en amerikansk tidskrift att kroppen av sig själv kan läka allt från acne till cancer genom att man fastar. Teorin är att kroppen i brist på mat bryter ner sådant som den inte behöver, typ hemorrojder för att få energi.
Jag gissar att svenska läkare skulle säga att man dör om man avviker från kostcirkeln under en dag, men vad tror ni?

Visst kan man fasta. Jag gjorde det på ris, vatten och te. Ska tillägga råris. Ej mindre än 7 dgr och ej längre än 14 dgr. Personligen blev jag verkligen sjuk, allt utrensades ur min kropp men jag blev friskare. Och råriset ska man tugga minst 50 ggr innan man sväljer det och det utan vatten el. te.
Citera
2004-09-03, 16:43
Medlem
trooploopers avatar
Verkar inte vara någon bra ide. Kroppen försöker in i det sista hålla uppe sockernivåer i blodet då hjärnan har svårt att nyttja annan energi än glukos, det blir därför svårt att "svälta ut" en tumör.

Däremot kommer immunsystemet ta stryk i svältande tillstånd, och immunsystemet är ju anpassat för tumörbekämpning etc.

rådet är därför att vid sjukdom tvinga i sig mat även om man inte har matlust...
Citera
2004-09-03, 16:59
Medlem
Viktorias avatar
Fasta har gjort mig gott vid några tillfällen. Att blanda in svält och annat i samma tråd som detta blir mycket missvisande. Det är helt skilda saker. Jag hade inget behov av att gå ner i vikt, utan det var enbart för att rena kroppen. Ska man fasta ska man vara frisk.

Fasta brukar vara att enbart inta dryck, varför jag ställer mig tvekande till råris. Möjligen rårisavkok men inte riskornen, då faller fastan. Potatisavkok är dock vanligare.

En fasta utan tarmsköljning är ingen riktig fasta.
Citera
2004-09-03, 21:52
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Fasta har gjort mig gott vid några tillfällen. Att blanda in svält och annat i samma tråd som detta blir mycket missvisande. Det är helt skilda saker. Jag hade inget behov av att gå ner i vikt, utan det var enbart för att rena kroppen. Ska man fasta ska man vara frisk.

Fasta brukar vara att enbart inta dryck, varför jag ställer mig tvekande till råris. Möjligen rårisavkok men inte riskornen, då faller fastan. Potatisavkok är dock vanligare.

En fasta utan tarmsköljning är ingen riktig fasta.

Typ sånt här?

http://www.ryggochmuskelakuten.se/kurer.asp

Det funkar välgörande alltså? Låter lite hokus-pokus för mig...
Citera
2004-09-04, 11:17
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Typ sånt här?

http://www.ryggochmuskelakuten.se/kurer.asp

Det funkar välgörande alltså? Låter lite hokus-pokus för mig...

Ja typ sånt.
Apoteket har iallafall haft, och har troligen ännu, en variant utan hokus pokus. Den har jag mycket goda erfarenheter av. Man blir som pånyttfödd.
Citera
2005-08-16, 20:19
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Måste man verkligen jiddra med tarmsköljning?

Tänkte köra en fasta på 10 dagar nu snart, för att rena kroppen från diverse skit och se om det har någon inverkan. Har hört så mycket bra om att fasta att jag blev intresserad- en arbetskamrat blev av med ledvärk och migrän genom att fasta och gör det ca en gång om året för att slippa få tillbaka just migränen.

Hon köpte ett fastepaket på någon hälsokostbutik. Är det någon som har testat, och vad? Tips?
Citera
2005-08-16, 21:47
Medlem
Går man inte ner mycket i vikt på att fasta?
Citera
2005-08-16, 21:49
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Äh, så satans mycket kan det inte vara. Då får man väl äta upp sig när det är avklarat?
Citera
2005-08-17, 01:42
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Man blir som pånyttfödd.

Berätta mer! Förbättras även tarmfunktionen? Hur yttrar sig detta att bli som "pånyttfödd"?
Citera
2005-08-17, 11:50
Medlem
Acne botas då genom att fasta, det är då en sak som jag har märkt, kan iofs. vara bara ett sammanträffande...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in