2011-02-25, 07:51
Bannlyst
Jag hoppas att det här kan bli en intressant diskussion (om jag nu inte är ensam om min åsikt)

Idag åtalas vid Göteborgs Tingsrätt ett antal personer för bl.a. stöld, men även häleri (jag tycker personligen vi kan låta bli namnpublicering i detta fall)

Bakgrunden är följande (jag hittar ingen länk till någon nyhet)

Någon stjäl kläder och annat på butiker i diverse köpcentrum, bl.a. från Polarn & Pyret. Åtalet mot detta har jag väl egentligen inga åsikter om. Man lägger sedan ut dessa kläder på bl.a Tradera, och vidare åtalas alltså köpare av dessa kläder, med motiveringen att dom borde ha vetat att det inte kunde vara så billigt.

Den delen tycker jag är det intressanta. Hur ska jag som konsument kunna veta detta, och vem Bestämmer det. Om Polarn & Pyret säljer kläder för 500kr, som någon annan tar 1000kr för, ska jag då ta för givet att det som Polarn & Pyret säljer är stöldgods. Vem bestämmer prisnivån? Eller menar man att det finns en slags faktisk/verklig kostnad, som inte kan/får understigas, som väl isf. skulle vara den faktiska kostnaden för producerandet av varan? Innebär DET isf. att butiker som lägger varor på priser under dessa, t.ex. lockvaror, att DET ska anses vara häleri?
T.ex. kan ju sägas att ett plagg av den sorten som Polarn & Pyret säljer kostar runt...10-15% av utpriset i distributörsled.
Det allvarliga i detta menar jag att vi inte är lika inför lagen, hade någon gjort motsvarande anmälan mot en e-handlare (som prissätter en TV t.ex. på den nivån att arbetarna som tillverkar den får kanske 100kr/dan)....så...vem/vad bestämmer priset på varor?

Men som sagt, framförallt tycker jag det är ett allvarligt rättssäkerhet/demokratiproblem.
Citera
2011-04-29, 15:22
Medlem
Databasnörds avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....las-for-haleri
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....kolla-saljaren

Nu har dom fallit.

Citat:
Fyra kvinnor i Göteborg åtalades efter att fyndat på Tradera.
I dag dömdes de för häleriförseelse vid Göteborgs tingsrätt.
Enligt tingsrätten borde kvinnorna ha förstått att varorna var stulna.

Länk för de som behagar stöda Aftonsnasket.
Citera
2011-04-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Jag hoppas att det här kan bli en intressant diskussion (om jag nu inte är ensam om min åsikt)

Idag åtalas vid Göteborgs Tingsrätt ett antal personer för bl.a. stöld, men även häleri (jag tycker personligen vi kan låta bli namnpublicering i detta fall)

Bakgrunden är följande (jag hittar ingen länk till någon nyhet)

Någon stjäl kläder och annat på butiker i diverse köpcentrum, bl.a. från Polarn & Pyret. Åtalet mot detta har jag väl egentligen inga åsikter om. Man lägger sedan ut dessa kläder på bl.a Tradera, och vidare åtalas alltså köpare av dessa kläder, med motiveringen att dom borde ha vetat att det inte kunde vara så billigt.

Den delen tycker jag är det intressanta. Hur ska jag som konsument kunna veta detta, och vem Bestämmer det. Om Polarn & Pyret säljer kläder för 500kr, som någon annan tar 1000kr för, ska jag då ta för givet att det som Polarn & Pyret säljer är stöldgods. Vem bestämmer prisnivån? Eller menar man att det finns en slags faktisk/verklig kostnad, som inte kan/får understigas, som väl isf. skulle vara den faktiska kostnaden för producerandet av varan? Innebär DET isf. att butiker som lägger varor på priser under dessa, t.ex. lockvaror, att DET ska anses vara häleri?
T.ex. kan ju sägas att ett plagg av den sorten som Polarn & Pyret säljer kostar runt...10-15% av utpriset i distributörsled.
Det allvarliga i detta menar jag att vi inte är lika inför lagen, hade någon gjort motsvarande anmälan mot en e-handlare (som prissätter en TV t.ex. på den nivån att arbetarna som tillverkar den får kanske 100kr/dan)....så...vem/vad bestämmer priset på varor?

Men som sagt, framförallt tycker jag det är ett allvarligt rättssäkerhet/demokratiproblem.

När man läser sånt här så undrar jag om det går att bli dummare än TS!?!?!...

Personerna som åkte dit på häleri har köpt hundratals varor av samma säljare....så hela ditt resonemang kring lockvaror, procent, e-handlare och så vidare faller ju. De är ju förstahandssäljare som givetvis sätter sina egna priser. Där bla ett dumpningspris kan bero på PR i stället för att annonsera för dyrare pengar.

Om EN person vecka ut och vecka in säljer på en "begagnatsajt" helt nya saker med lapparna kvar för långt under halva priset MÅSTE man som köpare ifrågasätta var de här varorna kommer ifrån. Vi pratar alltså om några personer som handlat för 20-30 000 kr!!! VAR!!...nämn själv ETT annat ställe som DU kan handla på det här sättet..................................
VILKEN privatperson går ut och shoppar för 3 mille och sen säljer det för halva priset, nytt.....

Rättsäkerhets- och demokratiproblemet ligger inte i att någon köpare som handlar om och om av samma tveksamma säljare utan om att inte FLER tjuvar åker dit på tex Tradera. Sen att folk sitter och ifrågarsätter domarna...ja, då kan man ju inte annat än undra hur det står till med moralen hos det svenska?! folket.
Citera
2011-04-29, 16:13
Medlem
Tlagnojs avatar
Du kan inte handla stöldgods i god tro längre enligt lagen. Självklart köper du som privatperson nåt på tradera så blir du inte åtalad om du lämnar tillbaka stöldgodset. Lagen skaffades för att det vara så enkelt att kränga vidare stöldgods genom att köparen hävdade att han gjorde köpet i god tro.
Citera
2011-04-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Du kan inte handla stöldgods i god tro längre enligt lagen. Självklart köper du som privatperson nåt på tradera så blir du inte åtalad om du lämnar tillbaka stöldgodset. Lagen skaffades för att det vara så enkelt att kränga vidare stöldgods genom att köparen hävdade att han gjorde köpet i god tro.

Precis!
Och hur står det till i skallen på någon som handlar butiksnya kläder om och om igen för 30 000 kr där värdet är betydligt högre utan att ifrågasätta var varorna kommer ifrån.

Det vore ju som att köpa en splittans ny 10 000 kr cykel av A-lags Agne tre dagar i rad vid busskuren för en tusenlapp och sen försöka intala sig att Agne har gjort ett bra inköp och av sitt snälla hjärta delar med sig av cyklarna till andra behövande...jo tjena!...
Det är just MÄNGDEN varor och de sammalagda summorna det handlar om när det kommer till häleridomarna. EN gång, okej...men flera hundra!?!?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in