• 1
  • 2
2011-02-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Fast det där är väl snarare absurdism a'la Camus? I det du säger så finns det ju ett värde i att skapa sig en mening i det meningslösa, eller i att försöka finna en. Nihilismen är väl snarare sådan att det är meningslöst att överhuvudtaget försöka söka efter något sådant, ingen mening med att "missa med 1 meter" då det inte ens finns något att träffa och att en "miss" i sådana fall inte innebär någonting. Det är bland annat detta som gör nihilismen till en så oattraktiv inriktning inom filosofin.

Det låter som att du beskriver den passiva nihilisten. Den som inte går upp ur sängen för att 'allt är ändå meningslöst'.

Det som skiljer en aktiv och passiv nihilist är lite enkelt att det aktiva förstår att bara för att det objektiva glaset alltid kommer vara tomt så finns det ingen anledning att säga det samma om det subjektiva glaset...

http://sv.metapedia.org/wiki/Nihilism stämmer ganska bra...
Senast redigerad av Soffbord 2011-02-25 kl. 14:09.
Citera
2011-02-25, 22:37
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Det låter som att du beskriver den passiva nihilisten. Den som inte går upp ur sängen för att 'allt är ändå meningslöst'.
Fast min poäng var lite grann att om man känner att det finns saker värda att sträva efter här i världen så är man inte nihilist. Därav menade jag att det är en oattraktiv teori.
Citera
2011-02-25, 23:00
Medlem
Citat:
Fast min poäng var lite grann att om man känner att det finns saker värda att sträva efter här i världen så är man inte nihilist. Därav menade jag att det är en oattraktiv teori.

Blanda inte ihop objektiv och subjektiv. Nihilist kan man givetvis vara om man känner att saker har ett subjektivt värde. Det är det objektiva värdet nihilismen förkastar vilket tydligt beskrivs på metapedia, en typiskt missuppfattning att tro att det subjektiva värdet också förkastas.

Ta en tavla, objektivt sett är den bara en tavla men för oss kan den vara subjektivt vacker eller ful beroende på vad man har för smak.
Citera
2011-02-25, 23:15
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Blanda inte ihop objektiv och subjektiv. Nihilist kan man givetvis vara om man känner att saker har ett subjektivt värde. Det är det objektiva värdet nihilismen förkastar vilket tydligt beskrivs på metapedia, en typiskt missuppfattning att tro att det subjektiva värdet också förkastas.

Ta en tavla, objektivt sett är den bara en tavla men för oss kan den vara subjektivt vacker eller ful beroende på vad man har för smak.
Jag får tro dig på ditt ord. Är inte så inläst på just nihilism, men har förstått att absurdism handlar om just det du säger - alltså att subjektiv mening existerar, men ingen objektiv mening.

Har du någon uppfattning om vad som skiljer nihilism och absurdism åt?
Citera
2011-02-26, 06:04
Medlem
Citat:
Jag får tro dig på ditt ord. Är inte så inläst på just nihilism, men har förstått att absurdism handlar om just det du säger - alltså att subjektiv mening existerar, men ingen objektiv mening.

Har du någon uppfattning om vad som skiljer nihilism och absurdism åt?

Hade skrivit ett långt inlägg med tabeller och allt bara för att få allt raderat p.g.a. laptop batteriet tog slut.

Söker på google och som alltid framställs nihilismen som någon sorts självmotsägande självmordsfilosofi. Varför? Nåväl en aktiv nihilist skulle svara på tabellen ungefär så här:

1. Ja obj. men inte subj.
2. Nej
3. Ja en subjektiv "mening"
4. Ja obj. men inte subj.
5. Absolut
6. Ja så länge den är subj.

En (existentiell) nihilist är den som förstått att objektiva värden, mening, moral, och kunskap inte existerar.

"Absurdism, therefore, is a philosophical school of thought stating that the efforts of humanity to find inherent meaning will ultimately fail (and hence are absurd), because no such meaning exists, at least in relation to the individual. As a philosophy, absurdism also explores the fundamental nature of the Absurd and how individuals, once becoming conscious of the Absurd, should react to it." källa

Byt ut Absurdism mot nihilism och du har en hyfsad beskrivning av den existentiella nihilismen. Det går ett passande internt "skämt" inom nihilismen: 'Alla existentiella filosofer är nihilister, de vet bara inte om det ännu.'

Den här snubben beskriver det väldigt bra men han missar dock en kritisk detalj:

"So if we reject subjective meaning (because it itself has no meaning) we find the value of all actions are equal."

Den subjektiva meningen har ju betydelse för individen. Vi finner inte alla handlingar lika mycket subjektivt värda som andra handlingar. Håller man med om detta är man en aktiv nihilist som det beskrivs på metapedia.
Citera
2011-02-26, 18:40
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Det tycker jag är nihilismens grundide om sanning och kunskap. Det kan inte helt uppnås men det betyder inte att vi inte ska försöka. Nästan är bättre än inget, bättre att missa med 1 meter än att skjuta utan att ens sikta. För det är de det kommer till i slutändan. Antingen baserar vi våra beslut på något eller så gör vi inte det. Vilket alternativ tror du är bäst?

Jag tycker att man får komma överens om en acceptabel marginal inom vilken en teori eller vetenskaplig modell kan sägas stämma fullständigt. Precis så som man gör inom vetenskapen idag, och så länge en känd felmarginal är acceptabel så bör man ju skjuta. Men ibland är inte att missa acceptabelt, oavsett om man siktar eller ej, och då bör man hellre låta bli att skjuta helt. För att spinna vidare på dina metaforer.

Bör väl tilläggas att resonemangen för beslut vi pratar om här inte precis är något som ensamt konkretiserar nihilismen och inte heller något som enbart kan sägas identifiera nihilism. Snarare sunt förnuft. Så att många (förhoppningsvis) håller med om dessa resonemang ska vi inte nödvändigtvis tolka som att nihilism är bekräftad. Jag själv har en del läsning kvar innan jag kan ta ställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in