• 1
  • 2
2011-02-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Fast det dr r vl snarare absurdism a'la Camus? I det du sger s finns det ju ett vrde i att skapa sig en mening i det meningslsa, eller i att frska finna en. Nihilismen r vl snarare sdan att det r meningslst att verhuvudtaget frska ska efter ngot sdant, ingen mening med att "missa med 1 meter" d det inte ens finns ngot att trffa och att en "miss" i sdana fall inte innebr ngonting. Det r bland annat detta som gr nihilismen till en s oattraktiv inriktning inom filosofin.

Det lter som att du beskriver den passiva nihilisten. Den som inte gr upp ur sngen fr att 'allt r nd meningslst'.

Det som skiljer en aktiv och passiv nihilist r lite enkelt att det aktiva frstr att bara fr att det objektiva glaset alltid kommer vara tomt s finns det ingen anledning att sga det samma om det subjektiva glaset...

http://sv.metapedia.org/wiki/Nihilism stmmer ganska bra...
Senast redigerad av Soffbord 2011-02-25 kl. 14:09.
Citera
2011-02-25, 22:37
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Det lter som att du beskriver den passiva nihilisten. Den som inte gr upp ur sngen fr att 'allt r nd meningslst'.
Fast min pong var lite grann att om man knner att det finns saker vrda att strva efter hr i vrlden s r man inte nihilist. Drav menade jag att det r en oattraktiv teori.
Citera
2011-02-25, 23:00
Medlem
Citat:
Fast min pong var lite grann att om man knner att det finns saker vrda att strva efter hr i vrlden s r man inte nihilist. Drav menade jag att det r en oattraktiv teori.

Blanda inte ihop objektiv och subjektiv. Nihilist kan man givetvis vara om man knner att saker har ett subjektivt vrde. Det r det objektiva vrdet nihilismen frkastar vilket tydligt beskrivs p metapedia, en typiskt missuppfattning att tro att det subjektiva vrdet ocks frkastas.

Ta en tavla, objektivt sett r den bara en tavla men fr oss kan den vara subjektivt vacker eller ful beroende p vad man har fr smak.
Citera
2011-02-25, 23:15
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Blanda inte ihop objektiv och subjektiv. Nihilist kan man givetvis vara om man knner att saker har ett subjektivt vrde. Det r det objektiva vrdet nihilismen frkastar vilket tydligt beskrivs p metapedia, en typiskt missuppfattning att tro att det subjektiva vrdet ocks frkastas.

Ta en tavla, objektivt sett r den bara en tavla men fr oss kan den vara subjektivt vacker eller ful beroende p vad man har fr smak.
Jag fr tro dig p ditt ord. r inte s inlst p just nihilism, men har frsttt att absurdism handlar om just det du sger - allts att subjektiv mening existerar, men ingen objektiv mening.

Har du ngon uppfattning om vad som skiljer nihilism och absurdism t?
Citera
2011-02-26, 06:04
Medlem
Citat:
Jag fr tro dig p ditt ord. r inte s inlst p just nihilism, men har frsttt att absurdism handlar om just det du sger - allts att subjektiv mening existerar, men ingen objektiv mening.

Har du ngon uppfattning om vad som skiljer nihilism och absurdism t?

Hade skrivit ett lngt inlgg med tabeller och allt bara fr att f allt raderat p.g.a. laptop batteriet tog slut.

Sker p google och som alltid framstlls nihilismen som ngon sorts sjlvmotsgande sjlvmordsfilosofi. Varfr? Nvl en aktiv nihilist skulle svara p tabellen ungefr s hr:

1. Ja obj. men inte subj.
2. Nej
3. Ja en subjektiv "mening"
4. Ja obj. men inte subj.
5. Absolut
6. Ja s lnge den r subj.

En (existentiell) nihilist r den som frsttt att objektiva vrden, mening, moral, och kunskap inte existerar.

"Absurdism, therefore, is a philosophical school of thought stating that the efforts of humanity to find inherent meaning will ultimately fail (and hence are absurd), because no such meaning exists, at least in relation to the individual. As a philosophy, absurdism also explores the fundamental nature of the Absurd and how individuals, once becoming conscious of the Absurd, should react to it." klla

Byt ut Absurdism mot nihilism och du har en hyfsad beskrivning av den existentiella nihilismen. Det gr ett passande internt "skmt" inom nihilismen: 'Alla existentiella filosofer r nihilister, de vet bara inte om det nnu.'

Den hr snubben beskriver det vldigt bra men han missar dock en kritisk detalj:

"So if we reject subjective meaning (because it itself has no meaning) we find the value of all actions are equal."

Den subjektiva meningen har ju betydelse fr individen. Vi finner inte alla handlingar lika mycket subjektivt vrda som andra handlingar. Hller man med om detta r man en aktiv nihilist som det beskrivs p metapedia.
Citera
2011-02-26, 18:40
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Det tycker jag r nihilismens grundide om sanning och kunskap. Det kan inte helt uppns men det betyder inte att vi inte ska frska. Nstan r bttre n inget, bttre att missa med 1 meter n att skjuta utan att ens sikta. Fr det r de det kommer till i slutndan. Antingen baserar vi vra beslut p ngot eller s gr vi inte det. Vilket alternativ tror du r bst?

Jag tycker att man fr komma verens om en acceptabel marginal inom vilken en teori eller vetenskaplig modell kan sgas stmma fullstndigt. Precis s som man gr inom vetenskapen idag, och s lnge en knd felmarginal r acceptabel s br man ju skjuta. Men ibland r inte att missa acceptabelt, oavsett om man siktar eller ej, och d br man hellre lta bli att skjuta helt. Fr att spinna vidare p dina metaforer.

Br vl tillggas att resonemangen fr beslut vi pratar om hr inte precis r ngot som ensamt konkretiserar nihilismen och inte heller ngot som enbart kan sgas identifiera nihilism. Snarare sunt frnuft. S att mnga (frhoppningsvis) hller med om dessa resonemang ska vi inte ndvndigtvis tolka som att nihilism r bekrftad. Jag sjlv har en del lsning kvar innan jag kan ta stllning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in