2011-02-24, 21:06
Medlem
Tänkte på hur förvånad en vän blev när jag berättade att vi sa "Tack för idag!" när vi gick hem från min arbetsplats (sjukhus). Han hävdade att de skulle ta honom för tokig om han började säga så på sitt jobb (kontorsjobb inom industrin). Vad kommer det här ifrån? Vill höra var ni jobbar som säger tack för idag
Citera
2011-02-24, 21:09
Medlem
Inget konstigt alls att använda det uttrycket, nu jobbar jag ju inte utan jag studerar men när jag har haft arbeten så har man allt kunna säga något liknande och det är ingen som tycker det är något konstigt alls!

Många i min vänkrets säger "Tack för ikväll" När vi skils åt! Inget konstigt med det heller!
Citera
2011-02-24, 21:16
Medlem
Idealistens avatar
Använder själv uttrycket. Krögare.
Citera
2011-02-24, 21:21
Medlem
Jag har nog inte sagt "tack för idag" på daglig basis sedan lekis. Ibland kanske man säger "jäkligt bra jobbat idag" eller liknande till någon kollega, men aldrig "tack för idag".
Citera
2011-02-24, 23:56
Medlem
Bret-Harts avatar
Tack för idag,slut för idag sa jag härom dagen på jobbet,är det normalt?
Citera
2011-02-25, 00:17
Medlem
Ondves avatar
Tycker det är en helt ok fras att använda faktiskt. Har säkert använt den flertalet gånger själv.

Annars kan man ju sjunga -"Tack för idag, slut för idag. Men vi ses imorgon. För då är en annan dag!", som jag vill minnas att den gick när man sjöng den på lekis Nästan så man får ta och brista ut i sång imorrn för kamraterna på fabriken när man ska hem imorrn
Citera
2011-02-26, 23:46
Medlem
ultrasunks avatar
Klart man kan, tycker det låter mycket gemytligt.

Tack för mig och tack för idag!
Citera
2011-02-26, 23:51
Medlem
taggtråds avatar
Hm, en sådan mentalitet frodas nog mest bland stelbenta tjänstemän och kontorister. Jag jobbar inom bygg med drop-outs och kåkfarare och inte fan är det någon som höjer på ögonbrynen för att man tackar för sig, så att säga, när dagen är slut.
Citera
2011-02-27, 10:24
Medlem
Transformers avatar
Jag ser inga konstigheter med uttrycket. Isåfall finns det bra konstigare saker att säga (och jag får så klart hjärnsläpp precis när jag skriver det).

Jag sa nog "tack för idag" på min arbetsplats nyligen, då jag just uppskattade den dagen mer än vissa andra. Inget jag säger på daglig basis.
Citera
2011-03-02, 16:14
Medlem
Zlapptazks avatar
Deltidsjobbar som servitör/bartender och där känns det fullt naturligt att säga "tack för idag" då det betyder att man tackar för samarbetet man haft under kvällen och det är en form att tack för hjälp man fått och för att man uppskattat att jobba med vissa personer.

Edit: Undra dock om en prostituerad säger "tack för idag" när hon lämnar över delen till sin hallick?
Citera
2011-03-04, 02:15
Medlem
Inget ord jag själv brukar använda, men som används ganska frekvent på min arbetsplats. Ett mycket trevligt avslut på en arbetsdag egentligen att säga "tack för idag".

Edit: Jobbar på bordell.
Citera
2011-03-04, 15:31
Medlem
blobben!!!s avatar
Den mest intressanta frågan i detta är väl:

Varför fan skulle man vilja tacka för att man fått slita ännu en dag?

Själv slänger man då hellre ur sig ett "ha det gött gubbar" innan man far sin kos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in