• 1
  • 2
2011-02-24, 22:24
Medlem
Zakramentes avatar
Jobbar som bilsäljare och hade en liknande situation för ett tag sen, frågade då banken om vi var skyldiga att anmäla konstiga kontantbetalningar.

Bilfirmor är inte skyldiga att anmäla kontant betalningar, dock måste de lämna ut information om kunden ifall banken ifrågasätter insättningen.
Citera
2011-02-24, 23:17
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakramente
Jobbar som bilsäljare och hade en liknande situation för ett tag sen, frågade då banken om vi var skyldiga att anmäla konstiga kontantbetalningar.

Bilfirmor är inte skyldiga att anmäla kontant betalningar, dock måste de lämna ut information om kunden ifall banken ifrågasätter insättningen.

Borde ju stämma.

Var det inte någon av sopskallarna aka. misstänkta helikopterrånarna som gick och köpte en Audi Q7 kontant en vecka efter rånet?
Citera
2011-02-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Borde ju stämma.

Var det inte någon av sopskallarna aka. misstänkta helikopterrånarna som gick och köpte en Audi Q7 kontant en vecka efter rånet?

Man måste vara bra dum för att göra det.
Är det inte just då man ska ligga lågt för helvete?
Jävla stolpskott.
Citera
2011-02-25, 01:53
Medlem
rusmags avatar
Att köpa en Audi Q7 är väl det största misstaget i sig skulle jag säga....horribelt ful bil + den känns inte ens premium...
jaja..
Jag har handlat bil för kontanta medel (relativt stor summa), det var inga konstigheter, men jag har ju inte dealat droger för att få dom pengarna heller så...

Jag kom att erinras en artikel jag läste i en Finsk tidning för "x" antal år sen, där den förmodade "ryska maffian" hade varit och shoppat loss totalt hos en mercedeshandlare i norra Finland, de köpte 12 bilar på ett kreditkort.....hehe

Lycka till med en kanonfin BMW!
Citera
2011-02-27, 14:09
Medlem
Som någon redan sagt är det lugnt förutsatt att pengarna är vita... Bilhandlaren kommer inte ha några som helst bekymmer med att ta emot kontanta medel apropå andra inlägg.
Citera
2011-02-27, 16:12
Medlem
Registret mot penningtvätt

Företag och personer som bedriver viss typ av näringsverksamhet är skyldiga att anmäla sig till registret mot penningtvätt. Registret har kommit till för att förhindra att pengar som kommer från brottslig verksamhet förvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet.

Penningtvätt är en internationell företeelse och sker ofta över nationsgränserna. Det kan handla om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, rån, bedrägerier, vapenhandel med mera.
Vilka ska anmäla sig till registret?

Fysiska och juridiska personer som

* driver verksamhet som avser redovisning och revision
* ger skatterådgivning
* ger viss juridisk rådgivning, exempelvis oberoende jurist som inte är biträdande jurist eller advokat vid advokatbyrå
* bedriver försäljning och rådgivning om att starta företag
* bedriver verksamhet som avser försäljning av varor mot kontant betalning till stora belopp (minst 15 000 euro per affärstransaktion). Exempel är handel med bilar, juveler, klockor och antikviteter.

Även filialer i Sverige till utländska juridiska personer med huvudkontor i utlandet måste anmäla sig. Detta gäller för filialer som bedriver någon av ovanstående verksamheter.

På sidan Anmälan till registret mot penningtvätt står hur du gör för att anmäla dig och vad det kostar.
Vad händer om du inte anmäler dig till registret?

Om du inte anmäler dig till registret, trots att du bedriver sådan verksamhet som står ovan, kan den myndighet som har tillsynsansvar besluta att du måste upphöra med verksamheten.

Lagen innebär att den som bedriver någon av de anmälningspliktiga verksamheterna behöver skaffa sig kännedom om sina kunder och också kontrollera identiteten hos kunderna. Vid misstanke om att en affär kan vara ett led i penningtvätt eller finansiering av terrorism ska upplysningar lämnas till Rikspolisstyrelsen. Se vidare i lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och terrorism.
Citera
2011-02-27, 16:27
Medlem
Enydrions avatar
japp de måste anmäla om det rör sig om mer än motsvarande 15000 euro i kontanter

(minns att jag kollade upp det när jag för några år sedan skulle göra ett större kontantköp...)
Citera
2011-05-10, 08:39
Medlem
drutgers avatar
Tror knappast en bilhandlare skulle känna sig speciellt glad i att ha 500k sittandes i sitt kontor. Oj nu kom en rånare och stal allt. Fan det kanske hade vart bättre att få betalt med en postväxel ändå...
Citera
2011-05-10, 16:58
Medlem
Zakramentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakramente

Edit: Ovanstående gällde en kontant betalning på 100 000. Enligt nedan måste vi anmäla kontanta betalningar över 15 000 euro

Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Registret mot penningtvätt

Citat:
Ursprungligen postat av haha911
det är mercedes som gör BMW....

Vad är det för jävla skitsnack? BMW Group äger BMW och de gör sina bilar själva
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera