2011-02-24, 14:24
Medlem
Hej alla där ute!

Jag ska bygga en musikdator och då är frågan: Ska jag köpa ett PCI-ljudkort eller usb-ljudkort.
Det jag behöver är egentligen bara en mic ingång och en intrument ingång behöver egentligen inte
platser för flera instrument. Det viktigaste är att få så lite latency som möjligt och vad är bäst då, usb eller pci?
Kom gärna med lite förslag på bra ljudkort
Budget: Helst lite över 1000, max 2000
Citera
2011-02-25, 05:47
Medlem
Flashback-nicks avatar
Jag kör med ett sånt här: http://www.thomann.de/se/m_audio_mobilepre_mkii.htm
Tänkte egentligen köpa detta, men det var slut när jag skulle beställa: http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
Såhär i efterhand är jag rätt nöjd över att det blev den dyrare, lite större, med XLR-komboingångarna.
Bra grejer, otrolig skillnad på ljudet från min dator i allmänhet, vid musiklyssning eller filmtittande exempelvis. Hade tidigare ett vanligt 7.1 PCI-ljudkort (inte för inspelning dock, så jag kan egentligen inte säga vad som är bättre eller sämre när det kommer till det..).
Ett USB-interface kan du även ta med dig (mycket lättare).
Citera
2011-02-25, 08:04
Medlem
Bassgores avatar
Oj...du ger inte mycket till budget.

Men i alla fall...skulle avråda dig från att köpa PCI... även om det kan finnas en hel del fördelar så är oftast ett externt ljudkort att föredra. Men istället för USB så borde du skaffa Firewire då det blir jämnare överföring.

Jag hade försökt hitta ett begagnat istället.
Citera
2011-02-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassgore
Men istället för USB så borde du skaffa Firewire då det blir jämnare överföring.

?

PCI är det alternativ som ger lägst latency.
Citera
2011-02-25, 22:56
Medlem
Bassgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
?

PCI är det alternativ som ger lägst latency.

Ja absolut... men om du hade läst mitt svar så snackade vi inte latency...
Jag tycker ett externt är bättre av många orsaker... och då är det firewire som är jämnast överföring...

PCI kort kan va skitstruligt med komplikationer och missljud när du spelar in...
Citera
2011-02-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassgore
Ja absolut... men om du hade läst mitt svar så snackade vi inte latency...
Jag tycker ett externt är bättre av många orsaker... och då är det firewire som är jämnast överföring...

PCI kort kan va skitstruligt med komplikationer och missljud när du spelar in...

Ja jag håller med dig. Jag skulle också föredra externt alla dagar i veckan. Men om man läser vad TS skriver så är det viktigaste för honom låg latency, och man kommer alltid få lägst latency med ett PCI kort. Sen att det är bökigt och krångligt om man någon gång vill vara lite mobil är en annan sak. Får man missljud har man nog gjort något fel eller köpt ett billigt skitkort.

Jag förstår dock inte vad du menar med att firewire har "jämnast" överföring. Du kanske kan utveckla det lite?
Citera
2011-02-27, 20:29
Medlem
Bassgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Ja jag håller med dig. Jag skulle också föredra externt alla dagar i veckan. Men om man läser vad TS skriver så är det viktigaste för honom låg latency, och man kommer alltid få lägst latency med ett PCI kort. Sen att det är bökigt och krångligt om man någon gång vill vara lite mobil är en annan sak. Får man missljud har man nog gjort något fel eller köpt ett billigt skitkort.

Jag förstår dock inte vad du menar med att firewire har "jämnast" överföring. Du kanske kan utveckla det lite?

Missljud kan också bero på konfliker med nätverkskortet, eller annat liknande...

Tja du...att firewire har jämnare överföring är bara en sak jag har hört.
Vet inte om det är rätt men t ex F 400...är ju långsammare än USB 2... men tydligen så skickas usb info lite huller om buller..och Firewire ska då ha en mer konstant jämns stream...geez...rätta mig gärna om jag har fel.

Sen måste jag då slå ett slag för t ex Mac och Apogee tillsammans... Jag kör ett Ensemblekort med min MacPro. Jag kör inte datorn i botten utan en ganska snäll inställning och har i princip ingen latency allls. Och jag är verkligen en som kan reta ihjäl sig på det lilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in