• 6
  • 7
2014-02-04, 17:29
Medlem
Självförsvar - KM, utan tvekan.

Rallarslagsmål på krogen - boxning.
2014-02-04, 18:54
Medlem
Tomtejevelns avatar
100 m sprint
2014-02-05, 10:48
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Efter att ha hört så mycket om Krav Maga i sådana här trådar så kollade jag efter lite filmer på sparring med just sådana utövare. Kort sagt är jag inte imponerad. Kan det vara så att man koncentrerar sig så mycket på avvägningar, pungsparkar och ögonpetningar att man glömmer bort att lära sig grundteknik för boxning och sparkar ordentligt?

Alla filmer jag sett när KM utövare sparras fullkontakt ser ut som väldigt slarvig kickboxning. Är det någon som har ett exempel på annat?

Att skapa sig ett intryck av en kampsport genom att "kolla lite på filmer" låter ju seriöst och insiktsfullt!!
Som svar på fråga 1 svarar vi; Nej, man glömmer inte bort att lära sig grundteknikerna ordentligt.
Man måste även betänka att det är viktigare att teknikerna som utförs är effektiva och snabba, om det ser slarvigt ut i någons ögon, OK då får det väl göra det. Men självförsvar handlar inte om uppvisningar, det handlar om effektivitet, och det är KM grymt på. Själva grundträningen med slag, sparkar, armbågar och blockeringar etc är väldigt lik den som görs i andra kampsporter. För att få ett mer rättvist intryck föreslås ett besök hos ex en KM-klubb.
2014-02-05, 11:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Att skapa sig ett intryck av en kampsport genom att "kolla lite på filmer" låter ju seriöst och insiktsfullt!!
Som svar på fråga 1 svarar vi; Nej, man glömmer inte bort att lära sig grundteknikerna ordentligt.
Man måste även betänka att det är viktigare att teknikerna som utförs är effektiva och snabba, om det ser slarvigt ut i någons ögon, OK då får det väl göra det. Men självförsvar handlar inte om uppvisningar, det handlar om effektivitet, och det är KM grymt på. Själva grundträningen med slag, sparkar, armbågar och blockeringar etc är väldigt lik den som görs i andra kampsporter. För att få ett mer rättvist intryck föreslås ett besök hos ex en KM-klubb.
Så du menar att det inte finns något sätt att utvärdera en kampsport utan att träna den?

När jag säger "utföra grundteknikerna ordentligt" så menar jag att utföra dem effektivt och snabbt. Slarvar man med hur man slår och sparkar går det långsammare och man får mindre kraft i slagen. Det enda jag säger är att det såg ut som om de inte kunde slåss ordentligt mot en motståndare som slåss tillbaka med kraft i teknikerna och de som jag tittade på inte verkade ha tränat på det speciellt mycket. Faktum är att många som har tränat thaiboxning i ett år är betydligt vassare stående än de "avancerade" utövare jag kollade på. Jag bryr mig dock inte tillräckligt mycket för att slösa tid på att besöka en KM-klubb, det är bara ett vänligt tips från någon som har spenderat många år med att träna kampsport.
2014-02-05, 12:43
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Jag bryr mig dock inte tillräckligt mycket för att slösa tid på att besöka en KM-klubb, det är bara ett vänligt tips från någon som har spenderat många år med att träna kampsport.
Att du har tränat många år hjälper dig inte för du hinner inte reagera när han går upp nära inpå dig, utan att du misstänker någonting, och petar ut ögonen på dig, sparkar sönder ditt knä och bryter dina fingrar

Skämt åsido, Krav Maga fungerar säkert jättebra. Om man möter någon som inte kan slåss, vill säga.
2014-02-05, 14:46
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Så du menar att det inte finns något sätt att utvärdera en kampsport utan att träna den?

När jag säger "utföra grundteknikerna ordentligt" så menar jag att utföra dem effektivt och snabbt. Slarvar man med hur man slår och sparkar går det långsammare och man får mindre kraft i slagen. Det enda jag säger är att det såg ut som om de inte kunde slåss ordentligt mot en motståndare som slåss tillbaka med kraft i teknikerna och de som jag tittade på inte verkade ha tränat på det speciellt mycket. Faktum är att många som har tränat thaiboxning i ett år är betydligt vassare stående än de "avancerade" utövare jag kollade på. Jag bryr mig dock inte tillräckligt mycket för att slösa tid på att besöka en KM-klubb, det är bara ett vänligt tips från någon som har spenderat många år med att träna kampsport.
Det är lite skillnad på att "skapa sig ett intryck" och att utvärdera en kampsport. Och jag tror att man måste träna en kampsport för att utvärdera den ja, men du kan mycket riktigt få ett intryck av en kampsport om du tittar på videos etc. Men det blir bar lite bjäbb på sandlådenivå att tjöta om det. Jag kan hålla med dig om att vissa demofilmer inte ser bra ut. Slarvigt som du säger. Samtidigt tror jag att det speglar verkligheten lite också. Gatuslagsmål över huvudtaget ser ofta väldigt slarviga ut, orena tekniker pga adrenalinpåslag, tunnelseende etc och där har en som tränat självförsvar en klar fördel, i alla fall dom som kör scenarieträningar, sparring, överraskningsattacker (så gott det går) jämfört med dom som tränar annan kampsport och förbereder sig för tävlingar med regler och domare. Thaiboxning är bra och tuff träning. När teknikerna sitter så är dom grymma, inget snack om det. För övrigt så brukar vi säga när det snackas kampsport, att insikt och förståelse för ett system tar ganska många år innan man är där. Att lära sig teknikerna är en helt annan sak. Kör hårt!
2014-02-06, 00:37
Medlem
Mma!

Högerkrok
takedown
ground and pound

Run

Repeat.
2014-02-06, 00:52
Bannlyst
Kan inte hålla mig från att skriva när jag ser hur mycket folk som desinformerar. Men för all del! Youtube-klipp kan visa mycket, men jag kan nog säga att sanningen är annat.

Trist nog tror alla att Paolo Roberto kommer vare idealet för streeetfighter i nutiden. Det fanns ett spån och en tid då han kunde ställa sig större, och det var just under hans tid som barndom, just för att svensken var mottaglig. När vi numera lever i ett multikulti-samhälle (och nazi-folk behöver inte fylla det här med politik) så skulle han inte fylla någon funktion. Han skulle stå som ensam gosse mot genmentalitet - han hade varit utesluten. Jag vill därför påstå att hans dåtids boxning, hans judo, och hans KW samt KB inte skulle spela större rolll, om än ett övertag.

Det som skulle vara i fördel för ett människa som bråkar är nykterheten följd av vetskap hur du kan balansera fördelar med blockeringar och slag, därmed skulle jag säga att - karate - trist nog vore den ultimata stilen för en streetfight. Du kan överväga- unverväga bäst du vill, men i slutändan får du alla balanser av ett slagsmål på gatan. Att MMA vore överlägstet betvivlar jag, just för att jag i vänskaplig krets mött mängder av MMA-killar i bråk. Jag har en bakgrund inom karate och använder det överlägset om det händer något. Poängtera är att jag har en stor bakgrund inom kampsport, dessvärre inte inom svenska språket så det får ni ta via PM om ni stör er.
2014-02-06, 02:41
Medlem
MMA är karate oxså, i karate slår du inte ens nån i ansiktet ? hur kan det vara optimalt, MMA är alla kampsporter i 1 så klart det är den bästa förutsättningen du kan skaffa dej inför "gatan" möter du en bola biff som vill kramas - bjj o sen är han ute, möter du en hooligan ett par snabba boxar slag, osv osv osv, du kan inte träna nått annat kampsports väg som förbereder dej mer för gatan för på gatan händer allt, o karate är verkligen inte optimalt oavsett hur många tapout mma superheroz du nitat
2014-02-06, 09:57
Medlem
N3ss3s avatar
(FB) Vilken är den bästa kampsporten för självförsvar?
Passar betydligt bättre, kampsport handlar inte om att slåss på gatan.

Lås på
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in