Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Efter att ha hört så mycket om Krav Maga i sådana här trådar så kollade jag efter lite filmer på sparring med just sådana utövare. Kort sagt är jag inte imponerad. Kan det vara så att man koncentrerar sig så mycket på avvägningar, pungsparkar och ögonpetningar att man glömmer bort att lära sig grundteknik för boxning och sparkar ordentligt?
Alla filmer jag sett när KM utövare sparras fullkontakt ser ut som väldigt slarvig kickboxning. Är det någon som har ett exempel på annat?
Att skapa sig ett intryck av en kampsport genom att "kolla lite på filmer" låter ju seriöst och insiktsfullt!!
Som svar på fråga 1 svarar vi; Nej, man glömmer inte bort att lära sig grundteknikerna ordentligt.
Man måste även betänka att det är viktigare att teknikerna som utförs är effektiva och snabba, om det ser slarvigt ut i någons ögon, OK då får det väl göra det. Men självförsvar handlar inte om uppvisningar, det handlar om effektivitet, och det är KM grymt på. Själva grundträningen med slag, sparkar, armbågar och blockeringar etc är väldigt lik den som görs i andra kampsporter. För att få ett mer rättvist intryck föreslås ett besök hos ex en KM-klubb.