2004-09-01, 13:22
Medlem
Thai boxning är faktiskt jävligt effektivt i närkamp. Den som säger något annat har inte varit i Thailand och tittat på matcher. Ett viktigt moment i Thai träningen är s.k. nackbrottning där man jobbar hårt i klinch och arbetar med bl.a. knän, kast och svep. Sen kan man ju även dra in en hård armbåge i klinchen vilket är effektivt. Kan du kombinera med brottning så är det jättebra, då blir du farlig...
2004-09-01, 13:34
Medlem
Makehastes avatar
I Krav Maga tränar man ju "autentiska" situationer kontinuerligt, som att bli anfallen i mörker, i tunnelbanan, i trappor, bli hotad med kniv/pistol, fasthållen etc. Man lär sig hantera stressiga situationer också.

De kung fu-tricks jag lär mig känns inte som något man kommer få jättenytta av på "gatan". Snarare i så fall att jag kan ta mig loss och lägga benen på ryggen. Hellre fly än illa fäkta.
2004-09-01, 15:29
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Thai boxning är faktiskt jävligt effektivt i närkamp. Den som säger något annat har inte varit i Thailand och tittat på matcher. Ett viktigt moment i Thai träningen är s.k. nackbrottning där man jobbar hårt i klinch och arbetar med bl.a. knän, kast och svep. Sen kan man ju även dra in en hård armbåge i klinchen vilket är effektivt. Kan du kombinera med brottning så är det jättebra, då blir du farlig...

Hade tänkt att tillrättavisa dig fram tills jag såg din sista mening.

Men du har förstås rätt, Thaiboxning är det bästa för gatan stående men om man inte kan markkamp och hamnar på backen så är du ju fucked ändå. KravMaga är ju till för gatan med pungsparkar osv, men jag är osäker i vilken utsträckning sparring sker där. Känns som att det inte är möjligt för många tekniker, man klarar ju bara av att bli sparkad på pungen en gång i veckan om ens det.

För gatan vilket som så anser jag att kampsporter som involverar sparring är det viktigaste. Exempel på dessa är: Shootfighting, boxning, brottning, thaiboxning, mm. Har du aldrig varit med om att en motståndare faktiskt försöker skada dig så spelar det ingen roll vad du tränat i gymet, tekniker som "sleeping dragon" och "drunken farmer" kommer knappast komma naturligt i ett skarpt läge efter att man tränat dem i slowmotion i dojon.

EDIT: De som tränat KravMaga får gärna tillrättavisa mig angående deras sparring, jag har inte så bra koll på den om jag ska vara ärlig. Vore intressant om nån som tränat kan beskriva lite hur sparring och annan träning går till.
2004-09-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
tekniker som "sleeping dragon" och "drunken farmer" kommer knappast komma naturligt i ett skarpt läge efter att man tränat dem i slowmotion i dojon.

den senare låter som nåt som kan komma ganska naturligt efter en natt på krogen
2004-09-02, 14:29
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Schack...i Kungsan.
2004-09-02, 19:59
Medlem
thebandits avatar
Kempo Karate!
2004-09-03, 13:58
Medlem
Hercule Poirots avatar
Har man någon användning för Wing Tsun? Funderar på att börja just för att ha någon chans om det hettar till. Så, vad säger ni?
2004-09-03, 14:33
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Har man någon användning för Wing Tsun? Funderar på att börja just för att ha någon chans om det hettar till. Så, vad säger ni?
Nej, Wing Tsun är för teknologer som sett för många filmer.
2004-09-03, 16:52
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Nej, Wing Tsun är för teknologer som sett för många filmer.

Perfekt för mig då... Nä men allvarligt. In mina trakter är ju inte utbudet stort direkt när det gäller den här typen av träning. Som jag ser det finns det två alternativ. Antingen börja WT eller stå utanför något av stadens två uteställen, mucka och lära sig kunskaperna den "hårda vägen".

Jag är väl ingen bråkig typ. men ibland så har man ju hamnat i situationer där man önskat att man haft ett ess i skjortärmen om man säger så... Men det är helt onödigt med WT alltså?
2004-09-03, 19:10
Medlem
CrazyCopKillers avatar
mycket av det som lärs ut i svälvfrsvar funkar sällan på gatan.
pung sparken e efectiv

kolla http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...s=dvd&n=507846
se till att du har bra fysik så ska nog det lösa sig

annars e MT och shootfighting bra alternativ
2004-09-03, 19:26
Medlem
Citat:
Hade tänkt att tillrättavisa dig fram tills jag såg din sista mening.

Men du har förstås rätt, Thaiboxning är det bästa för gatan stående men om man inte kan markkamp och hamnar på backen så är du ju fucked ändå. KravMaga är ju till för gatan med pungsparkar osv, men jag är osäker i vilken utsträckning sparring sker där. Känns som att det inte är möjligt för många tekniker, man klarar ju bara av att bli sparkad på pungen en gång i veckan om ens det.

För gatan vilket som så anser jag att kampsporter som involverar sparring är det viktigaste. Exempel på dessa är: Shootfighting, boxning, brottning, thaiboxning, mm. Har du aldrig varit med om att en motståndare faktiskt försöker skada dig så spelar det ingen roll vad du tränat i gymet, tekniker som "sleeping dragon" och "drunken farmer" kommer knappast komma naturligt i ett skarpt läge efter att man tränat dem i slowmotion i dojon.

EDIT: De som tränat KravMaga får gärna tillrättavisa mig angående deras sparring, jag har inte så bra koll på den om jag ska vara ärlig. Vore intressant om nån som tränat kan beskriva lite hur sparring och annan träning går till.

Tja, ang K M så förekommer sparring i allra högsta,känns som att det är en förutsättning för att det någonting överhuvudtaget skall fungera irl en annan grej som är noterbart är att det är många som tränar Krav som har ett jobb där man kan bli utsatt för våld snutar, dörrisar etc. Ang W T tycker jag defenetivt att man kan satsa på men det är verkligen ingenting man lär sig på några veckor, vill man lära sig ngt snabbt finns det bättre allternativ. I övrigt skulle jag rekomendera shootfighting thaiboxning, bjj,brottning och gammal hederlig boxning
2004-09-03, 20:11
Medlem
fulltexts avatar
Det viktigaste är att träna något som är kul. Har man det roligt på träningen så lär man sig mer när man tränar och även mellan träningarna. Om man planerar att slåss på professionell nivå eller riskerar att bli påhoppad av någon annan med 10 års kampsportsträning, ja då kanske man ska fundera lite mer på vilken stil man ska satsa på. Någon som är duktig på brottning eller judo kan vara lika farlig som någon som är duktig på kyukushin eller thai.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in