Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Thai boxning är faktiskt jävligt effektivt i närkamp. Den som säger något annat har inte varit i Thailand och tittat på matcher. Ett viktigt moment i Thai träningen är s.k. nackbrottning där man jobbar hårt i klinch och arbetar med bl.a. knän, kast och svep. Sen kan man ju även dra in en hård armbåge i klinchen vilket är effektivt. Kan du kombinera med brottning så är det jättebra, då blir du farlig...

Hade tänkt att tillrättavisa dig fram tills jag såg din sista mening.
Men du har förstås rätt, Thaiboxning är det bästa för gatan stående men om man inte kan markkamp och hamnar på backen så är du ju fucked ändå. KravMaga är ju till för gatan med pungsparkar osv, men jag är osäker i vilken utsträckning sparring sker där. Känns som att det inte är möjligt för många tekniker, man klarar ju bara av att bli sparkad på pungen en gång i veckan om ens det.
För gatan vilket som så anser jag att kampsporter som involverar sparring är det viktigaste. Exempel på dessa är: Shootfighting, boxning, brottning, thaiboxning, mm. Har du aldrig varit med om att en motståndare faktiskt försöker skada dig så spelar det ingen roll vad du tränat i gymet, tekniker som "sleeping dragon" och "drunken farmer" kommer knappast komma naturligt i ett skarpt läge efter att man tränat dem i slowmotion i dojon.
EDIT: De som tränat KravMaga får gärna tillrättavisa mig angående deras sparring, jag har inte så bra koll på den om jag ska vara ärlig. Vore intressant om nån som tränat kan beskriva lite hur sparring och annan träning går till.