• 4
  • 5
2011-02-26, 17:17
Medlem
Azaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShineCity
Kanske dags att investera i ett gasolkök, eller vad tror du?

Att ha tillgång till någon form av matlagning som fungerar under strömavbrott och dylikt är ingen dum idé alls, oavsett om du tror att apokalypsen väntar runt hörnet eller inte.
Citera
2011-02-26, 17:29
Medlem
christerys avatar
Varmhållning kan vara nog så intressant. Om du kan laga mat men det är -30 i rummet och vattnet frusit för flera veckor sen så är nog 200 burkar ravioli inte det första jag skulle drömma om. Därför ved (vi fixar så vi eldar nåt vi huggt och kluvit för 3 år sen) och liten stuga med kamin+bastu.
Fanns en kokgryta för att värma vatten ute till bastun med men den bidde en fiskrök så man får improvisera lite med det. Vi tar vatten från sjön eller brunnen och värmer i bstun i ett kärl som sitter runt rökröret.

Fördelen med stugan är att den är isolerad. Kan vara fiffigt när det är kallt ute.
Citera
2011-02-26, 23:26
Bannlyst
Är det någon som har en ungefärlig prislista?

Ps, ni som föreslår ravioli, kom gärna med förslag för oss som lätt blir gasiga i magen.
Senast redigerad av Krutdurken2011 2011-02-26 kl. 23:51.
Citera
2011-02-28, 14:17
Medlem
Apocalyptors avatar
Kan någon snäll person hjälpa mig att hitta en plats där jag kan köpa syrnings krukor/kärl?
Citera
2011-02-28, 19:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocalyptor
Kan någon snäll person hjälpa mig att hitta en plats där jag kan köpa syrnings krukor/kärl?

Kokta glasburkar med paraffin lock (glöm inte tråden) och tättslutande lock funkar på sylt i alla fall.

Kanske skippa paraffinet på syrade, men tvätta vanliga glasburkar på ca 0,5/1l och koka dom rengör locken likaså. (dom bra har en gummipackning, koka inte dom). Testa, du har nog tid på dig.
Citera
2011-03-01, 16:38
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kokta glasburkar med paraffin lock (glöm inte tråden) och tättslutande lock funkar på sylt i alla fall.

Kanske skippa paraffinet på syrade, men tvätta vanliga glasburkar på ca 0,5/1l och koka dom rengör locken likaså. (dom bra har en gummipackning, koka inte dom). Testa, du har nog tid på dig.

Jag fattar inte... Är det bara att försluta grönsakerna i en tät glasburk?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in