• 1
  • 2
2011-02-24, 11:30
Bannlyst
Hur tror ni den globala matkrisen kommer att påverka tillgången på föda i Sverige? Kommer vi se allvarlig brist på några eller flera typer av livsmedel, och i sådana fall vilka? Kommer ni att bunkra upp matförråd?
Vilka typer av föda är lämpliga för långvarigt lagrande i förhållande till näringsvärde, pris, utrymme etc?
Citera
2011-02-24, 11:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Bäst att lagra är helkonserver och torkade bönor, ärtor etc. Man kan ha stora mängder som håller i åratal. Det är bra redan i normallägen, om t ex strömmen går.
Citera
2011-02-24, 11:40
Medlem
Apocalyptors avatar
Massa domedagstrådar nu!

Jag som gillar potatis då! Kan man på något sätt förlänga hållbarheten på potatis?
Och går det konservera själv? Nån gubbe som pratade om "sura grönsaker" för länge sedan, en konserveringsmetod tydligen, någon som vet bättre?
Citera
2011-02-24, 11:44
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocalyptor
Massa domedagstrådar nu!

Jag som gillar potatis då! Kan man på något sätt förlänga hållbarheten på potatis?
Och går det konservera själv? Nån gubbe som pratade om "sura grönsaker" för länge sedan, en konserveringsmetod tydligen, någon som vet bättre?

Det finns väl redan potatis i glasburkar som lär hålla längre än vanliga potatisar.
Dock har jag ingen koll på ifall dessa har en väldigt lång hållbarhet eller ifall det bara är "lite" längre än vanlig potatis.

Sen är det väl så i nöd så äter man för att överleva inte för att det är gott.
Det viktigaste är inte VAD man får i sig utan ATT man får i sig.
Citera
2011-02-24, 11:47
Medlem
6E303062s avatar
Helkonserver och nudlar.
Citera
2011-02-24, 11:51
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det finns väl redan potatis i glasburkar som lär hålla längre än vanliga potatisar.
Dock har jag ingen koll på ifall dessa har en väldigt lång hållbarhet eller ifall det bara är "lite" längre än vanlig potatis.

Sen är det väl så i nöd så äter man för att överleva inte för att det är gott.
Det viktigaste är inte VAD man får i sig utan ATT man får i sig.

Men om man nu ändå ska förbereda sig så varför inte bunkra goodies

Burkpotatis är ett hån mot den ädla roten.
Citera
2011-02-24, 11:54
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Massa domedagstrådar nu!

Potatis är ju annars brutalt enkelt att odla. Växer som ogräs.
Citera
2011-02-24, 11:58
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Potatis är ju annars brutalt enkelt att odla. Växer som ogräs.

Möjligt. Jag hade planer att hitta en dunge där ingen är och odla i pallkragar eller liknande, men det blir ett väldigt jobb med jord och nyfikna, hungriga djur.
Citera
2011-02-24, 12:39
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Massa domedagstrådar nu!

Sök på "syrade grönsaker" och på "inlagda grönsaker" för konserveringsmetoder som inte kräver kyl/frys. Det kan va bra att samla på sig olika sorters frön av hög kvalitet. Tillgång till stuga med källvatten som är långt ifrån tätbebyggelse lär vara ett krav för att kunna odla utifall det värsta händer. Torkade baljväxter kan man bunkra rejält och bästa sättet att äta dem är groddade.

Lycka till!

Namaste
Citera
2011-02-24, 12:41
Medlem
Kan odla själv på egen mark om det skulle knipa.

Har både fiskerätter och jaktmarker..så jag klarar mig finfint
Citera
2011-02-24, 12:42
Bannlyst
skrev en lista över detta för ett tag sen,

Men torrvaror är ju bra, sen bränsle och vapen, och vissa droger
Citera
2011-02-24, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kan odla själv på egen mark om det skulle knipa.

Har både fiskerätter och jaktmarker..så jag klarar mig finfint

jojo men odla tar ju ett år att få upp också, eller har du ngn jet-effektivt odlings system som lurar mdoer natur ???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in