2011-02-24, 10:28
Medlem
streisands avatar
Har lyckats spara ihop 100 000 kr och vill undvika att inflationen ter upp pengarna och ven kanske tjna mig en liten summa.

Har f.n. pengarna p ett sparkapitalkonto hos Swedbank dr rntan ligger p 1,35%.

Har funderat p att lta 50 000 kr ligga kvar p kontot d rntan sjunker till 0,6% om jag understiger 50 000 kr. Har fria uttag och r inte lst vilket knns bra ifall ngot skulle hnda.

Jag har d 50 000 kr ver som jag skulle vilja placera och mjligen kunna tjna lite mer p. Fr ver ungefr 7-10 000 kr varje mnad som jag kan spara.

Pengarna r viktiga fr mig d de ska finansiera mina framtida studier.

Vad skall jag gra av mina pengar tycker flashback? Hlften av pengarna vill jag grna ha ganska lst d jag har funderingar p att ut och resa de nrmast kommande ren. Resten av pengarna kan jag ha lsta i 2 r i alla fall.

r det dumt att lsa pengarna hos ngon bank fr lite hgre rnta eller br jag satsa p att placera pengarna i en fond?

Tack p frhand.
Citera
2011-02-24, 10:32
Medlem
MrBlehs avatar
Satsa p aktier som du tror p tycker jag annars fonder.
Citera
2011-02-24, 10:38
Medlem
YO-M8s avatar
Hej! Hade samma tanke som dig fr ett par r sen, jag hade sparat ihop 150tkr som ja tnkte spara till framtida studier. Jag sparade en del p ett sparkonto och resten i fonder och aktier.
Jag slapp plugga.
Citera
2011-02-24, 10:43
Medlem
Benvolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YO-M8
Hej! Hade samma tanke som dig fr ett par r sen, jag hade sparat ihop 150tkr som ja tnkte spara till framtida studier. Jag sparade en del p ett sparkonto och resten i fonder och aktier.
Jag slapp plugga.

Bertta grna mer! Lever du p dina aktier idag? Vilken mklare anvnder du? internetmklare?
Citera
2011-02-24, 10:46
Medlem
Kenzas avatar
Ifall du lyckas lgga pengarna p rtt aktier s kommer pengarna kas mest. Men ifall du vill vara p den skra sidan s r det nog smartast att lgga dom p baken eller ngon fond som du sger
Citera
2011-02-24, 10:47
Medlem
FlyingWelshmans avatar
Svrt att investera i dagens ekonomi, speciellt d man inte vet vad de som styr den har planerat infr framtiden. Om man tittar p vad de stora bankerna verkar intresserade av r det guld och silver som gller. Det har ett bestende vrde som dessutom kar.

Vad trevligt att du lyckats spara ihop s mycket. grattis!
Citera
2011-02-24, 11:26
Medlem
De pengar du vill kunna komma t relativt snabbt br du stta in ngon annanstans n hos Swedbank, till exempel Hoistspar. Dr kommer du f hgre rnta och du kan komma t pengarna relativt snabbt. De pengar du vill ha kvar p Swedbank och ha tkomst till p en minut br du ha p ett e-sparkonto istllet fr p ett sparkapitalkonto nu. Rntan r inte mycket hgre (1,4% fr tillfllet) men det finns inget minimibelopp fr att f den rntan. tgrderna kommer inte gra dig rik, men ngon hundralapp extra + att du inte lter Swedbank njuta allt fr mycket av dina pengar...
Citera
2011-02-24, 22:46
Medlem
streisands avatar
Tack fr alla svar. Blir nog en del i ngon fond som verkar bra. Har funderat lite p Avanza zero d det verkar ganska tryggt men jag tror inte p Sveriges ekonomi lngsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av FrankLucas
De pengar du vill kunna komma t relativt snabbt br du stta in ngon annanstans n hos Swedbank, till exempel Hoistspar. Dr kommer du f hgre rnta och du kan komma t pengarna relativt snabbt. De pengar du vill ha kvar p Swedbank och ha tkomst till p en minut br du ha p ett e-sparkonto istllet fr p ett sparkapitalkonto nu. Rntan r inte mycket hgre (1,4% fr tillfllet) men det finns inget minimibelopp fr att f den rntan. tgrderna kommer inte gra dig rik, men ngon hundralapp extra + att du inte lter Swedbank njuta allt fr mycket av dina pengar...

Hoistspar verkar ge en ganska bra rnta och jag slipper lsa pengarna. Men deras hemsida ger mig ett lite oserist intryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in