Man kan göra en halvdan bedömning genom bilden. Då säger jag HÖGST 2000:- Antagligen är det riktiga värdet under 1500:-, men jag kan också ha helt fel.
Vi måste veta lite mer om den för att kunna se det riktiga värdet. Sen att värde till stor del är subjektivt (man betalar vad man själv anser den är värd, och det varierar kraftigt från köpare till köpare) är en annan sak.
Några riktlinjer:
* Är tanken rostig inuti?
* Är motorn sönderskruvad av en P12:a?
* Skick på vevaxel, ramlager, kolv/cylinder, växellåda och koppling?
* Hur är däck och drivpaket?
* Är de inre gaffelbenen böjda och/eller rostiga?
* Fungerar elsystemet som det ska?
* Stämmer ramnumret med motornumret?
* Passar en nyckel till alla lås runtom? (vet inte om FS1 har mer än tändningslås dock)
* Finns det några större skador, typ som stora rostskador eller böjd ram?
Om allt detta (eller åtminstone de viktigaste sakerna) är i bra skick så är mopeden värd ganska mycket oavsett hur ful lacken är, eller om däck och drivpaket sett sina bästa dagar redan år 1993. Lackering är (OM man är ute efter ett renoveringsobjekt) det minsta problemet, det kan man ju fixa utan att behöva lägga ner en förmögenhet. Sen har vi reservdelar som däck och drivpaket, det är inte så dyrt på en moped. (det är dock en helt annan historia när det gäller tunga motorcyklar, där kan ett drivpaket och nya däck gå på uppåt 5000:- !)
Jag säger såhär: Om mopeden är ett bra objekt,
Man kan hårddra det till att det rullande chassiet ska vara OK rent mekaniskt, tanken ska vara frisk inuti, ram/motornummer ska stämma överrens, och motorn ska ej vara skruvad på en squadriljon gånger.
så är den värd kanske 2500 - 3000:-
Men, om den har för många fel, (trots att lacken kanske är fin och så) så sjunker priset markant. Grejen är ju den att ett par friska gafflar, eller ny cylinder eller liknande inte är så dyrt att köpa, men blir det för många småfel på en och samma gång så kostar det rätt mycket i slutändan. Det är ofta folk köper nedgångna objekt att renovera, men inser snabbt att de hade kommit väldigt mycket billigare undan om de köpt en riktigt fin hoj på en gång.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!