2011-02-23, 21:38
Medlem
Jag har fått en termos, som är från Ikea. Enligt "bruksanvisning" får/ska man inte ha mjölkprodukter eller något med socker i termosen. Är detta ett skämt eller? Opraktisk termos isf för man kan inte ha varm choklad i den och inte te eller kaffe med mjölk i...
Citera
2011-02-23, 21:43
Medlem
Skugges avatar
Jag har en blå thermos från IKEA som jag har kaffe med mjölk i varje dag i princip. Jag lever fortfarande, men kan tänka mig att det kanske är dåligt om den står en längre tid.
Citera
2011-02-23, 21:49
Medlem
RosaMaggans avatar
Det kanske fungerar hur bra som helst, men ifall den pajar pga det så kan du inte reklamera den.
Citera
2011-02-23, 21:50
Medlem
Ja man förstår om det gäller än längre tid, men nu står det att man bara ska ha mjölk i, under en kort tid...om man nu ändå tvunget ska ha mjölk i. Vad menas med kort tid?
Citera
2011-02-23, 21:56
Medlem
Fjoddes avatar
Eftersom de inte kan garantera att termosen håller optimal temperatur för mjölk och i hur lång tid den håller denna temperatur kan de inte heller garantera att mjölken håller sig färsk. Det är helt enkelt en brasklapp från IKEA där de säger "det är inte vårt fel om din mjölk blir kass".
Citera
2011-02-23, 21:57
Medlem
Konstigt att inte andra företag som säljer termosar har den varningstexten då...
Citera
2011-02-23, 22:26
Medlem
notwists avatar
Det låter som en väldigt konstig varning. Kan du skriva exakt vad som står?
Citera
2011-02-24, 06:18
Medlem
Synas avatar
Jag fyllde min sån termos med chokladmjölk när vi var ute och grillade i skogen för ett tag sedan. Den har varit exakt lika bra(dålig?) efter mjölk&socker chocken som innan. Håller kaffet varmt nästan halva nätterna iallafall
Citera
2011-02-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notwist
Det låter som en väldigt konstig varning. Kan du skriva exakt vad som står?

Det står: Kolsyrade drycker bör inte förvaras i termosen eftersom de kan bilda ett tryck som pressar upp locket med stor kraft. Samma sak kan inträffa om sockerhaltiga drycker i termosen utsätts för värme eftersom det startar en jäsprocess. Undvik att använa termosen till varma mjölkprodukter eller barnmat. Bakterier kan snabbt utvecklas och även då starta en jäsprocess. Om mjölkprodukter eller barnmat trots allt förvaras i termosen bör det endast vara under en kort tid.
Citera
2011-02-24, 11:20
Medlem
notwists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdcherry
Det står: Kolsyrade drycker bör inte förvaras i termosen eftersom de kan bilda ett tryck som pressar upp locket med stor kraft. Samma sak kan inträffa om sockerhaltiga drycker i termosen utsätts för värme eftersom det startar en jäsprocess. Undvik att använa termosen till varma mjölkprodukter eller barnmat. Bakterier kan snabbt utvecklas och även då starta en jäsprocess. Om mjölkprodukter eller barnmat trots allt förvaras i termosen bör det endast vara under en kort tid.
Ja men då är det väl ganska uppenbart att det är helt okej att förvara mjölk och socker i termosen sålänge det inte sker under en längre tid? Om socker eller mjölk eller vad som helst ska börja jäsa så tar det ju garanterat mer än 8-12 timmar. Det känns lite som en idiotsäker varning som de satt dit ifall någon skulle glömma sitt översockrade te och termosen exploderade eller något, eller om någon lämnade varm choklad i en vecka och sen drack det i tron att termosen inte bara bevarade temperatur utan också "fräschheten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in