2011-02-23, 20:41
Medlem
-Brink-s avatar
Som rubriken..

Fick en dator av min styvfar för nån månad sen. Flyttade då över en hårddisk från min gamla dator.
Men visste inte hur jag skulle koppla de. För både dvd och hdd är ide. Moderkortet har bara en ide.

Nu behöver jag bränna ut lite skivor men jag vill ha båda inkopplade.
Snackade med en polare och han sa att man skulle ändra "jumper"? på dvd och hdd.
Men jag kommer inte ihåg riktigt vad han sa.

Så hur ska jag göra nu? Jag använder Windows 7.
Behöver jag ändra nånting i Bios? Kan ingenting sånt.
Men byta sladdar och sånt kan jag.

Hur ska jag göra? Tacksam för snabba svar! (=
Citera
2011-02-23, 20:49
Medlem
Du behöver en IDE-kabel med en kontakt för moderkort och en master och en slave kontakt.
Master kopplar du till hårddisken och Slave till DVDn.
Sedan flyttar du jumpern på respektive enhet så den sitter rätt (t.ex. ska hddn ha jumpern så den sitter i master och tvärtom för dvdn).
Citera
2011-02-23, 20:51
Medlem
Minipaxs avatar
När två enheter delar på samma IDE-kanal så måste du förklara för datorn vem som är master och vem som är slave.
Detta gör du genom att flytta på "jumpers" på enheterna, du hittar dem vanligtvis på baksidan av DVD / hårddisken (du måste alltså öppna datorn)

Flytta hårddiskens jumper så att den står på master och DVD-läsarens som slave.

Det var ett tag sedan jag rotade runt med jumper-settings men det jag skrev bör fungera.
Citera
2011-02-23, 20:54
Medlem
Du behöver en ide kabel med 3 anslutningar. Den första enheten som sitter längst från moderkortet ska vara "slave", i bak på cd läsaren finns det 6 metallstift som sitter som 2 rader. En jumper kopplas mellan 2 par för att definera om den är slave master eller neutral(?) det brukar vara tryckt i plasten. Sen väljer du att hdd:n ska vara master med samma teknik.

Här kan du läsa mer ==> http://www.seniornet.se/browse.jsp?id=04_15&cikkid=2473
Citera
2011-02-23, 21:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-02-23, 23:31
Medlem
-Brink-s avatar
Funka typ inte. I början gjorde de. Provade att bränna en skiva. Och den funkade.
Tänkte prova bränna en till. Men då gick det inte att gå in på musik mappen på min andra hårddisk. Och den är kopplad i sata. Så jag kopplade ut dvd-brännaren igen och då funka sata hdd igen.

Verkar lite skumt. Vet inte hur jag ska göra nu. Jaja.. Får väll va utan brännare och köra med usb då (=

Tack och heej...
Citera
2011-02-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Brink-
Funka typ inte. I början gjorde de. Provade att bränna en skiva. Och den funkade.
Tänkte prova bränna en till. Men då gick det inte att gå in på musik mappen på min andra hårddisk. Och den är kopplad i sata. Så jag kopplade ut dvd-brännaren igen och då funka sata hdd igen.

Verkar lite skumt. Vet inte hur jag ska göra nu. Jaja.. Får väll va utan brännare och köra med usb då (=

Tack och heej...

Du kan ha Ide med slave och master med en kabel men tyvärr så har du har disken och brännaren på SATA som tydligen bara har en anslutning på moderkortet, MEN du borde ha minst en till SATA anslutning, följ sata-kabeln mot moderkortet så bör du ha minst se en ledig anslutnig, skaffa en billig sata-kabel och koppla in båda, plus strömmatning förståss.
Citera
2011-02-24, 12:55
Medlem
-Brink-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Du kan ha Ide med slave och master med en kabel men tyvärr så har du har disken och brännaren på SATA som tydligen bara har en anslutning på moderkortet, MEN du borde ha minst en till SATA anslutning, följ sata-kabeln mot moderkortet så bör du ha minst se en ledig anslutnig, skaffa en billig sata-kabel och koppla in båda, plus strömmatning förståss.
Antingen fattar jag inte vad du skrev eller så har du missuppfattat de ^^

Jag har:

- 4 eller 6st SATA i moderkortet
- Dvd-Brännare IDE
- 200gb Maxxtor IDE
- 500gb Western Digital SATA
- 100gb Western Digital SATA

^^
Citera
2011-02-24, 13:12
Medlem
Ta loss IDE hårddisken och IDE DVD brännaren och ställ in jumpern rätt på dom. Båda måste vara rätt inställda.

Någonstans ska du se en teckning för hur man placerar jumpern för de olika lägena. På vissa står det förkortningar direkt på kretskortet.

Går att variera men har man problem gör man så här.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master (helst).

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort rätt (Båda ska vara CS för att vara rätt).
Citera
2011-02-24, 13:24
Medlem
-Brink-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Ta loss IDE hårddisken och IDE DVD brännaren och ställ in jumpern rätt på dom. Båda måste vara rätt inställda.

Någonstans ska du se en teckning för hur man placerar jumpern för de olika lägena. På vissa står det förkortningar direkt på kretskortet.

Går att variera men har man problem gör man så här.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master (helst).

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort rätt (Båda ska vara CS för att vara rätt).
Gjorde exakt som du har beskrivit. För utom "Master längst ut på kabeln osv."
Längst ut på kabeln hade jag till brännaren. Och mitten till hdd. Stog HDD KABLE på båda "kontakterna" på kabeln. Har de nån skillnad? Eller jag måste ha en kabel de står MASTER och SLAVE på?
Citera
2011-02-24, 14:43
Medlem
Texten på kabeln spelar ingen roll. Jag har nästan aldrig sett någon text på IDE kabeln överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in