2011-02-23, 19:49
Medlem
Flug4ns avatar
Hej Flashback!

Jag är i 20 års åldern, pluggar första året på universitet och är en rätt självsäker person. Jag har många vänner ( Båda manliga och kvinnliga ) och inga större svårigheter att "fixa" tjejjer. Men jag har fått ett problem som börjat bli väldigt jobbigt. Det är nämligen så att för några veckor sedan helt utan förvarning började jag bli generad ganska lätt, alltså jag blir varm i hela kroppen, svettas och mitt ansikte blir röd som en tomat.

Det började med att jag blev lite lätt generad när det vart mycket uppmärksamhet från en stor grupp, sedan fick jag allt lättare för att bli generad och det som fick mig att skriva här hände i helgen. Jag var nämligen hem över helgen för att träffa familj och vänner då jag märkte att jag blev generad även inför mina gamla polare som jag känt i flera år. Det behöver heller inte vara någonting pinsamt utan det kan hända i ett vanligt samtal.

Detta har flera gånger fått mig att känna att jag hellre stannar hemma i mitt eget sällskap än hittar på saker i grupp med folk då jag nästan med säkerhet vet att jag kommer bli generad. Jag drar mig nästan för att gå till skolan

Som sagt är jag annars än rätt självsäker person som inte haft några problem med liknande innan förutom kanske i högstadiet om man gjorde bort sig. Det började eskalera kraftigt någon gång efter jul och hade inga som helst problem med detta i höstas då jag började på universitetet.

Jag skulle behöva lite råd och tips från er klocka FBare, vad händer med mig?
Citera
2011-02-23, 20:02
Medlem
Inse att det inte spelar någon roll att du blir röd i ansiktet och börjar svettas etc, och var fullt medveten när det händer, tillslut kommer det att försvinna. Jag var nästan ännu värre förut, kunde börja svettas av att bara sitta i klassrummet och om någon bara tittade på mig så kunde jag bli röd, haha.

Om du sitter å tänker "å nej jag kommer att bli röd i ansiktet och folk kommer skratta åt mig" så kommer det bara bli värre. Du har ju redan börjat/börjat fundera på att låsa in dig hemma istället, så det kommer bara bli värre och värre om du inte gör något åt det
Citera
2011-02-23, 20:05
Medlem
Och om du bor hemma fortfarande så öva på det med dina föräldrar. Du behöver ju inte säga något om ditt problem till dom utan bara prata harmlöst med dom och försök tänka på något som triggar din obekvämhet och känn känslan och acceptera den. Typ föreställ dig att en massa människor tittar och lyssnar på dig när du pratar med dina föräldrar och att dom har dömande blickar och hoppas att du gör bort dig, hehe. Måste ju inte vara föräldrarna heller, nära vänner eller nått funkar bra också

Det borde funka rätt bra
Citera
2011-02-23, 20:20
Medlem
Flug4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepom
Inse att det inte spelar någon roll att du blir röd i ansiktet och börjar svettas etc, och var fullt medveten när det händer, tillslut kommer det att försvinna. Jag var nästan ännu värre förut, kunde börja svettas av att bara sitta i klassrummet och om någon bara tittade på mig så kunde jag bli röd, haha.

Om du sitter å tänker "å nej jag kommer att bli röd i ansiktet och folk kommer skratta åt mig" så kommer det bara bli värre. Du har ju redan börjat/börjat fundera på att låsa in dig hemma istället, så det kommer bara bli värre och värre om du inte gör något åt det

Citat:
Och om du bor hemma fortfarande så öva på det med dina föräldrar. Du behöver ju inte säga något om ditt problem till dom utan bara prata harmlöst med dom och försök tänka på något som triggar din obekvämhet och känn känslan och acceptera den. Typ föreställ dig att en massa människor tittar och lyssnar på dig när du pratar med dina föräldrar och att dom har dömande blickar och hoppas att du gör bort dig, hehe. Måste ju inte vara föräldrarna heller, nära vänner eller nått funkar bra också

Det borde funka rätt bra

Jo alltså jag vet verkligen att det inte spelar någon roll om jag blir generad, men det är fortfarande väldigt jobbigt. Har försökt att inte tänka att jag ska bli det men eftersom det har eskalerat så kraftigt från att nästan aldrig blir det till att bli generad utav nästan ingenting på cirka 1.5 månader är det svårt att tänka bort det. Förmodligen har det väl blivit en ond cirkel

Jag bor cirka 50 mil hemifrån så kan inte "öva" på mina föräldrar men tack för tipset. Var det så du gjorde eller?
Citera
2011-02-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flug4n
Jo alltså jag vet verkligen att det inte spelar någon roll om jag blir generad, men det är fortfarande väldigt jobbigt. Har försökt att inte tänka att jag ska bli det men eftersom det har eskalerat så kraftigt från att nästan aldrig blir det till att bli generad utav nästan ingenting på cirka 1.5 månader är det svårt att tänka bort det. Förmodligen har det väl blivit en ond cirkel

Jag bor cirka 50 mil hemifrån så kan inte "öva" på mina föräldrar men tack för tipset. Var det så du gjorde eller?

Okej :P Du hade inga problem med detta när du började universitet vilket verkar väldigt skumt eftersom det skulle vara mer förståeligt då, jämfört med nu,helt utan anledning. Det borde ju dock finnas någon anledning till att du har börjat bli generad så enkelt, känns lite skumt att det bara skulle börja helt plötsligt Om du tänker efter kanske du kan komma på en anledning till det här och kanske kan lösa det.

Jo jag övade väll på föräldrarna men samtidigt var det ett tag sen så jag kommer inte ihåg om det var så jätte effektivt hehe och jag tror att det helt enkelt går över om du utsätter dig för sådana situationer under en längre tid, man vänjer sig igen. Du ska absolut inte låsa in dig hemma och träffa folk så lite som möjligt, då kan det leda till mycket värre problem. Du vill nog inte utveckla social fobi och sådant skit, inte kunna gå genom ett köpcentrum för att du får panikattacker och så

Ledsen men jag är knappast en expert haha kan nog inte hjälpa dig direkt, det enda tipset jag kan ge är att du får ta dig i kragen och ge dig ut igen och helt enkelt stå ut med det ett tag tills det försvinner. Alt att du läser Eckhart Tolles böcker om att leva i nuet och inte nojja om saker
Citera
2011-02-23, 21:41
Medlem
Flug4ns avatar
Citat:
Okej :P Du hade inga problem med detta när du började universitet vilket verkar väldigt skumt eftersom det skulle vara mer förståeligt då, jämfört med nu,helt utan anledning. Det borde ju dock finnas någon anledning till att du har börjat bli generad så enkelt, känns lite skumt att det bara skulle börja helt plötsligt Om du tänker efter kanske du kan komma på en anledning till det här och kanske kan lösa det.

Jo jag övade väll på föräldrarna men samtidigt var det ett tag sen så jag kommer inte ihåg om det var så jätte effektivt hehe och jag tror att det helt enkelt går över om du utsätter dig för sådana situationer under en längre tid, man vänjer sig igen. Du ska absolut inte låsa in dig hemma och träffa folk så lite som möjligt, då kan det leda till mycket värre problem. Du vill nog inte utveckla social fobi och sådant skit, inte kunna gå genom ett köpcentrum för att du får panikattacker och så

Ledsen men jag är knappast en expert haha kan nog inte hjälpa dig direkt, det enda tipset jag kan ge är att du får ta dig i kragen och ge dig ut igen och helt enkelt stå ut med det ett tag tills det försvinner. Alt att du läser Eckhart Tolles böcker om att leva i nuet och inte nojja om saker

Nja alltså jag tror att jag typ måste blivit generad för nånting förmodligen inför ett gäng och sedan tyckte det var så jobbigt att jag gruvade mig ifall det skulle hända igen. Sen hände det säkert igen just därför också var det igång

Låsa in mig hemma är nånting jag verkligen inte kommer att göra men jag hoppas bara att det vänder snart. Ifall det inte skulle vara så har jag hört att det finns typ behandlingar mot sånt, alltså medicinskt?
Citera
2011-02-24, 00:58
Medlem
Sherekhans avatar
Jag tror det har lite med dåligt självförtroende/självkänsla att göra. Förr när jag var mindre kunde jag bli röd av att bara prata med mormor , jag löste det genom att tvinga mig till sådana situationer där jag var tvungen att prata med folk och efter ett tag släppte det. Jag kan fortfarande bli "generad" när jag blir förvånad/överrumplad och inte vet vad jag ska säga. Typ om någon stannar mig på gatan och frågar något som jag inte alls är beredd på. Själv kör jag med tresekunders-regeln, vill du fråga/prata med någon, vem som helst så ska det gå max 3 sekunder från att du tänk tanken till att du utför det. Tar det längre tid nojjar man bara upp sig själv, låter kanske fånigt för er "normala", men så är det .
Citera
2011-02-24, 17:54
Medlem
hetsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flug4n
Nja alltså jag tror att jag typ måste blivit generad för nånting förmodligen inför ett gäng och sedan tyckte det var så jobbigt att jag gruvade mig ifall det skulle hända igen. Sen hände det säkert igen just därför också var det igång

Låsa in mig hemma är nånting jag verkligen inte kommer att göra men jag hoppas bara att det vänder snart. Ifall det inte skulle vara så har jag hört att det finns typ behandlingar mot sånt, alltså medicinskt?

Ja det finns det! Man kan käka piller mot det, typ adrenalinpiller eller nåt sånt som drar ihop blodkärlen. Bara och kontakta Herr eller fru Doktor så får du snacka med dom och så hjälper dom dig.
Citera
2011-02-25, 15:12
Medlem
h-styles avatar
men vafan, när du känner att du blir generad, låtsas att du börjar hosta.
Problem solved
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in