2022-03-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twickenhamRUGBY
Ngon som varit p plats i ngon av Skistar's anlggningar nu under sportlovsveckorna och kan rapportera lite hur lget ser ut? Knkfullt i backarna och afterskiin ? Mnga utlndska gster som tagit sig dit via Scandianvian Mountains Airport? Eller verkar det fortfarande ligga en vt corona filt ver anlggningarna?

Kan bara g efter trafiken, som verkar envisas med att varje r passera utanfr hr.
Av den att dma gr det vldigt bra fr Skistar just nu!
Citera
2022-03-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvslag
Ja som frgan lyder, r det dags att slja av Skistar eller vad tror ni?

Borde vara kplge eller?
Citera
2022-03-12, 21:56
Medlem
Jag kper nr den kostar under 100kr.
Citera
2022-03-17, 16:17
Medlem
Riktigt vass rapport. Skistar gr verkligen som tget. Hemester-trenden r nog helt klart hr fr o stanna.

Kper en hacka hr.

https://www.dn.se/ekonomi/rekord-for...medium=twitter
Citera
2022-03-17, 16:32
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
Riktigt vass rapport. Skistar gr verkligen som tget. Hemester-trenden r nog helt klart hr fr o stanna.

Kper en hacka hr.

https://www.dn.se/ekonomi/rekord-for...medium=twitter
Nr jag lste notisen p avanza tnkte jag direkt p passkerna. Omjligt att f pass i tid.
Sommarsemester utomlands r nog krt fr de flesta, s de kr en skidsemester istllet.
Citera
2022-10-17, 21:54
Medlem
Hyresvrdar p Airbnb brjar f frre och frre bokningar, priserna r fr dyra och folk r inte ressugna lngre. Skidresor r lyxkonsumtion som det kommer dras in p nu nr vi gr mot smre tider.

Tror aktien str i 50kr om 1,5 r. (102kr idag).
Citera
2022-10-18, 14:17
Medlem
Kan ngon frklara hur de kan tjna pengar bortsett frn lokalbefolkningen.

r det s jvla kul att betala massor med pengar fr att f frysa????
Citera
2022-10-19, 18:46
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

r du seris? Colorado, Alperna, svenska fjllen etc. Vintersport som utfrskning r en stor grej bland medelklassen och verklassen i flera delar av vrlden - som de r beredda att betala stora pengar fr. Inget fr fattiglappar.
Citera
2022-10-20, 01:46
Medlem
Mrkligt att ingen skrivit ett ord om Skistars frmodligen vldigt tuffa lge denna vinter.

Deras huvudmlgrupp har det ofantligt tuffare denna vinter jmfrt med tidigare r.

Den redan svindyra fjllsemestern br rimligen vara bland det frsta i prioriteringsordningen som ryker.

Lgg dr till att den hr verksamheten krver ofantliga mngder energi vars kostnader mste tckas om aktiegarna ska fortstta f sitt.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

Relevant frga. Tyvrr har Skistar precis som kapitalismen i stort bara sett kortsiktigt och har p lng sikt frstrt sin marknad genom fr agressiv prissttning och att krama ut varenda re p allt som gr.

Det hr har fungerat p grund av tv huvudanledningar.

1. Medelklassen och vre medelklassen har haft goda tider och inte ifrgasatt prisbilden.

2. Och viktigast, nr Sverige var ekonomiskt jmlikt och inte kapitalister gnade sig t rovdrift i fjllvrlden var skidkning en ganska bred idrott /fritidssysselsttning. Vilket lett till att det funnits en vldigt stor bas av befolkningen som varit potentiella kunder.

Skistar har helt missat att ta ansvar fr att en stor del av uppvxande generationer mste ges mjligheter att ka skidor fr att dom i sin tur nr dom blir vlbrgad medelklass /vre medelklass ska bli lika mnga som prioriterar vintersemestern.

Nr det stora klustret som r 40-70 brjar lgga skidorna p hyllan och d undan har skistar pga sin girighet bidragit till att inte en lika stor andel av befolkningen inte kunnat eller ansett att det r ekonomiskt frsvarbart att prioritera en skidsemester.

Det sorgligast utav allt r att ocks samhllet genom ren gett skistar stora std, frn av folket gemensamt inbetalade skattemedel, fr att bidra till att gra det som nstan varit en nationalsport och ett fr alla svenskar gemensamt folknje till ett exkluderande jippo enbart frunnad vlbestlld medelklass.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-20 kl. 01:50.
Citera
2022-10-20, 08:46
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Mrkligt att ingen skrivit ett ord om Skistars frmodligen vldigt tuffa lge denna vinter.

Deras huvudmlgrupp har det ofantligt tuffare denna vinter jmfrt med tidigare r.

Den redan svindyra fjllsemestern br rimligen vara bland det frsta i prioriteringsordningen som ryker.

Lgg dr till att den hr verksamheten krver ofantliga mngder energi vars kostnader mste tckas om aktiegarna ska fortstta f sitt.

Relevant frga. Tyvrr har Skistar precis som kapitalismen i stort bara sett kortsiktigt och har p lng sikt frstrt sin marknad genom fr agressiv prissttning och att krama ut varenda re p allt som gr.

Det hr har fungerat p grund av tv huvudanledningar.

1. Medelklassen och vre medelklassen har haft goda tider och inte ifrgasatt prisbilden.

2. Och viktigast, nr Sverige var ekonomiskt jmlikt och inte kapitalister gnade sig t rovdrift i fjllvrlden var skidkning en ganska bred idrott /fritidssysselsttning. Vilket lett till att det funnits en vldigt stor bas av befolkningen som varit potentiella kunder.

Skistar har helt missat att ta ansvar fr att en stor del av uppvxande generationer mste ges mjligheter att ka skidor fr att dom i sin tur nr dom blir vlbrgad medelklass /vre medelklass ska bli lika mnga som prioriterar vintersemestern.

Nr det stora klustret som r 40-70 brjar lgga skidorna p hyllan och d undan har skistar pga sin girighet bidragit till att inte en lika stor andel av befolkningen inte kunnat eller ansett att det r ekonomiskt frsvarbart att prioritera en skidsemester.

Det sorgligast utav allt r att ocks samhllet genom ren gett skistar stora std, frn av folket gemensamt inbetalade skattemedel, fr att bidra till att gra det som nstan varit en nationalsport och ett fr alla svenskar gemensamt folknje till ett exkluderande jippo enbart frunnad vlbestlld medelklass.

Jag hller med dig om att tuffa tider skert vntar Skistar framver. Precis som mnga andra branscher som vnder sig till konsumenter. Dremot delar jag inte din dystopiska bil av framtiden p lngre sikt. I min bekantskapskrets (akademiker i storstad) tar man ungarna upp till fjllen varje r, vad talar fr att deras barn inte kommer gra detsamma nr de blir vuxna? Sen om man fr vara lite s, mnga uppskattar ven "mngfaldspausen" som ges dr.
Citera
2022-10-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag hller med dig om att tuffa tider skert vntar Skistar framver. Precis som mnga andra branscher som vnder sig till konsumenter. Dremot delar jag inte din dystopiska bil av framtiden p lngre sikt. I min bekantskapskrets (akademiker i storstad) tar man ungarna upp till fjllen varje r, vad talar fr att deras barn inte kommer gra detsamma nr de blir vuxna? Sen om man fr vara lite s, mnga uppskattar ven "mngfaldspausen" som ges dr.

Absolut kommer det finnas skidkare i framtiden ocks och intresset fr akademiker att ska sig till sina kritvita reservat lr nog inte minska. Snarare tvrtom. S den gruppen br man nog inte oroa sig ver.

Men det man lever p i dag r ju barnen till generationer dr "alla" kte skidor.

Om andelen ungar som fr mjlighet att ka skidor minskar kraftigt kommer naturligtvis ven den framtida gruppen vuxna som ker skidor och vill ge sina ungar samma upplevelse minska.

Drav r det obegripligt att skattemedel anvnds inom ytterligare ett omrde som driver p ett segregerat och splittrat land och korkat av skistar att hela tiden, vad dom n gr, se till att skinna sina beskare s absolut maximalt det bara r mjligt.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-20 kl. 09:26.
Citera
2022-10-20, 10:04
Medlem
Skulle vilja skjuta in en grej - om jag skulle f lna en stuga i re eller liknande -
hur billigt kan jag komma undan fr att bara ka skidor - t ex har egen utrustning sen tidigare

kan man ka gratis i backarna om ma tar sig upp sjlv - om inte vad kostar varje lift uppt.

Betalar sjlv inte fr att frysa o ker inte fr egna pengar norr om Uppsala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in