• 1
  • 2
2009-10-19, 10:15
Medlem
Ja som frågan lyder, är det dags att sälja av Skistar eller vad tror ni?
Citera
2009-10-19, 19:27
Medlem
Farmstars avatar
Skistar har som aktie gått fint sedan årsskiftet. Aktien har mer eller mindre dubblerats i värde och ser ut att ha en stigande trend. Nu framgår det inte vilket GAV du har på dina aktier så i din avkastning kan man endast spekulera. Köpte du exempelvis i slutet av 2006 är ju avkastningen exkluderat utdelningar +-0

Tror du inte på en framtida värdeökning kan det vara dags att sälja hela eller delar av aktieinnehavet för att placera dem där du tror att du kan få en bättre avkastning alternativt om du är i behov av likvida medel i din vardag och på så sätt är "tvingad" att sälja.

Som ägare i Skistar, får du om du inte redan visste det, rabatter när du utnyttjar deras tjänster. http://corporate.skistar.com/templat...ge.aspx?id=144 Detta kräver dock att du äger minst 200 aktier. Detta tåls att inkludera vid avgörandet om du ska sälja eller inte ifall du kommer utnyttja dessa rabatter och hur mycket du i så fall kommer spara.
Citera
2009-10-19, 20:38
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Skistar har som aktie gått fint sedan årsskiftet. Aktien har mer eller mindre dubblerats i värde och ser ut att ha en stigande trend. Nu framgår det inte vilket GAV du har på dina aktier så i din avkastning kan man endast spekulera. Köpte du exempelvis i slutet av 2006 är ju avkastningen exkluderat utdelningar +-0

Tror du inte på en framtida värdeökning kan det vara dags att sälja hela eller delar av aktieinnehavet för att placera dem där du tror att du kan få en bättre avkastning alternativt om du är i behov av likvida medel i din vardag och på så sätt är "tvingad" att sälja.

Som ägare i Skistar, får du om du inte redan visste det, rabatter när du utnyttjar deras tjänster. http://corporate.skistar.com/templat...ge.aspx?id=144 Detta kräver dock att du äger minst 200 aktier. Detta tåls att inkludera vid avgörandet om du ska sälja eller inte ifall du kommer utnyttja dessa rabatter och hur mycket du i så fall kommer spara.
Förstår inte vad det har för betydelse när han köpte, det handlar ju inte om vilken avkastning man ahr fått utan vilken man tror man kan få i framtiden.
Citera
2009-10-19, 20:45
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Förstår inte vad det har för betydelse när han köpte, det handlar ju inte om vilken avkastning man ahr fått utan vilken man tror man kan få i framtiden.

Det är så sant. Här kan möjligen psykologi spela roll då att man i tidigare skede har bestämt sig för att sälja när aktien gått upp X antal procent eller exempelvis gått plus minus noll. Men som jag även påpekade i mitt inlägg är det av vikt att ta ett beslut baserat vad man tror på framtida värdeökning.
Citera
2011-02-23, 14:43
Moderator
Semesters avatar
SkiStar - SKIS B

Skistar har fallit rejält senaste månaderna. Vid skrivande stund nere i 109 kr från 140 kr i december. Förra årets utdelning på 5,50 kr ger en yield på över 5%. Känns lockande på ett relativt stabilt bolag med god tillväxtpotential.
Hoten ligger främst i den starka kronan som håller borta utländska turister och drar svenskar till Alperna. Det har ocskå rapporterats om svagare beläggning än förväntat samt jämfört med föregående år. Annars har snöläget som bekant varit bra.

Jag var själv uppe i Åre för några veckor sedan och då slog det mig hur svag upplevelsen med svenska fjällen är jämfört med Alperna. Det är flera divisioners skillnad. Är kostnadsskillnaden som i dagsläget liten kommer det bli fler och fler som inser detta.
Värderingen är ändå attraktiv och bolaget kommer alltid ha bästa erbjudandet för skidåkning i norra Europa. Går aktien ner till 100 köper jag nog.
Hur ser ni på Skistar?
Citera
2011-02-23, 15:08
Medlem
The_Aces avatar
Vid ägande av minst 200 skistaraktier så får man 15% rabatt på liftkort och skiduthyrning.
Om man frekvent använder deras anläggningar så finns det en fin fördel här.

http://www.skistar.com/sv/boka-skidr...tieagarrabatt/
Citera
2011-02-23, 16:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Förstår inte riktigt hur det kan vara ett stabilt bolag med tillväxtpotential om det backat från 140 till 109 kronor. Dessutom har väl den svenska och norska skidindustrin varit rejält svängig och framtiden är rätt oviss.
Citera
2011-02-23, 16:44
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Förstår inte riktigt hur det kan vara ett stabilt bolag med tillväxtpotential om det backat från 140 till 109 kronor. Dessutom har väl den svenska och norska skidindustrin varit rejält svängig och framtiden är rätt oviss.
Stabilt i meningen att folk alltid kommer vilja åka skidor. För en medelklass barnfamilj är det närmast standard att åka skidor minst en vecka om året. På den marknaden har Skistar f.n. bäst erbjudande i Skandinavien och kommer närmast garanterat fortsätta ha det för den överskådliga framtiden.
Citera
2011-02-23, 17:08
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Stabilt i meningen att folk alltid kommer vilja åka skidor. För en medelklass barnfamilj är det närmast standard att åka skidor minst en vecka om året. På den marknaden har Skistar f.n. bäst erbjudande i Skandinavien och kommer närmast garanterat fortsätta ha det för den överskådliga framtiden.

Ja det är sant, men å andra sidan måste man nog ta i beaktning i vilken mån folk är benägna att spendera pengar på skidresor. Även om behovet alltid finns behöver det inte betyda att folk faktiskt stillar behovet.

Skistar lever väl dock främst inte på svenskar utan danskar och norrmän?
Citera
2011-02-23, 17:15
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Ja det är sant, men å andra sidan måste man nog ta i beaktning i vilken mån folk är benägna att spendera pengar på skidresor. Även om behovet alltid finns behöver det inte betyda att folk faktiskt stillar behovet.

Skistar lever väl dock främst inte på svenskar utan danskar och norrmän?

Självklart lever de främst på svenskar?
Danskarnas bidrag måste rimligen vara högst begränsat. De har båda dålig skidvana och nära till Alperna. Norrmännen står säkert för en del men de är också färre än svenskarna.
Citera
2011-02-23, 17:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Självklart lever de främst på svenskar?
Danskarnas bidrag måste rimligen vara högst begränsat. De har båda dålig skidvana och nära till Alperna. Norrmännen står säkert för en del men de är också färre än svenskarna.

Ja, det är sant. Läste på lite nu.

Hittade även detta:

Citat:
CURRENT PROJECTS
Within SkiStar Vacation Club, the sale of shares in Snötorget in Lindvallen and Fjällhotellet in Tandådalen is continuing, while shares in 5 houses in Timmerbyn in Lindvallen and 10 apartments in Alpin Lodgen in Hemsedal are also offered for sale. In the long run, SkiStar vacation Club will be available at all of SkiStar's destinations. In Lindvallen, 14 plots are offered for sale. In Trysil, there are 18 unsold apartments in the jointly-owned company Fageråsen Invest AB. Otherwise, there are no major construction projects which commenced before spring 2011.

Verkar som att det inte kommer komma några stora investeringar för tillfället. Dock kan man på deras hemsida välja ryska, vilket borde vara en indikation på att de på något sätt utökar till ryska kunder?
Citera
2011-02-23, 17:27
Medlem
Caparzos avatar
Du skrev att värderingen är attraktiv, men varför är den det? Vad är P/E-talet exempelvis? Dir. avkastningen måste sättas i relation till utdelningsandel. Finns fler stabila bolag med saftig dir. avkastning. Om jag brukade åka i fjällen skulle jag däremot kunna tänka mig att bli ägare, då rabatten är hyfsad. Nackdelen är att innehavet inte kan vara i KF.

I närtid vet jag inte hur mycket tillväxt det blir. Hur mycket organisk tillväxt kan man förvänta sig? Jag tror hoten du nämner kan slå relativt hårt mot företaget. Jag gillar inte heller de stora räntebärande skulderna: över 70 % av skulderna är räntebärande. Det är inte mycket goodwill och luft i BR, varför det inte är något akut problem, men i ett högränteklimat kan räntekostnaderna erodera resultatet. Det är något att ha i bakhuvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in