2011-02-23, 13:33
Medlem
Äppelbloms avatar
Har hittat ett par skotrar i prisklassen 40-50 tusen.

Bl.a. en Ski-doo MXZ 550f -05:a, en Lynx x-trim 550 -08 (med en deffekt därav priset) och sen även Polaris Fusion 600H.O. -06

Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Eller skulle ni rekommendera nån annan? Jag vill ha en lättmanövrerad skoter som går (någorlunda bra) på både led och i lössnö. I prisklassen 40k-50k. Vet inte om det är väsentligt att nämna att jag är tjej. Men har ni några tips på nån bra "tjejskoter" så mottages de också tacksamt.

Är dock lite rädd att 550 är lite slöa? Kollar man runt lite så verkar det vara vad folk har att invända på. I dagsläget finns i familjen i Lynx Adventure 800 -05 som ska bytas ut mot två andra. Sambon vet vad han vill ha. Men jag velar... Hjälp?!
Senast redigerad av Äppelblom 2011-02-23 kl. 13:36. Anledning: Slakt av svenska språket.
Citera
2011-02-23, 13:57
Medlem
irkens avatar
Hade jag varit du hade jag tagit x-trimen/fusionen.
Att betala 40-50k för en mxz 550F -05:a är mycket fortfarande tycker jag. Visst, fusion/x-trim är väll "något" nyare men ändå. x-trimen vet jag inte om den också är fläktkyld, men dem flesta som har haft mxz 550F verkar byta bort den för den är helt enkelt för slö. Beror väll lite iosf hur man kör men, den duger väll att åka till grillningsplatsen.
Det går inte att jämföra en 550F med en vanlig mxz 600 eller liknande, men det är kanske inte det viktigaste?

Har du tittat på F6/F7;or eller är dem "ute"? dvs, du gillar dem inte?
Och Yamaha Phazer MTX/RTX?
Har du testat körställningarna på dem olika skotrarna? Vilket tycker du bäst om?
600 är i varje fall nog den optimala motorstorlek för dig skulle jag tro i varje fall.
Senast redigerad av irken 2011-02-23 kl. 13:59.
Citera
2011-02-23, 14:05
Medlem
Äppelbloms avatar
Men hur går F6 och F7 i lössnö? Blir det sånna här vintrar så vill man ju gärna ha nån som kan ta sig fram även där det är massa lössnö. Vet att både MXZ 550f och X-trim 550 är relativt bra på att ta sig fram i lössnö, så det är väl mycket därför jag fastnat för dem. Men jag är inte omöjlig när det kommer till något märke egentligen. Eller ja, den ska ju se något ut för världen iaf.
Citera
2011-02-23, 19:53
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Här har du den perfekta tjejskotern. Piggare än 550-mopparna och går bra både på led och i snö.

http://www.blocket.se/kiruna/Arctic_...htm?ca=1_8&w=3
Citera
2011-02-23, 20:10
Medlem
Äppelbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Här har du den perfekta tjejskotern. Piggare än 550-mopparna och går bra både på led och i snö.

http://www.blocket.se/kiruna/Arctic_...htm?ca=1_8&w=3

Har faktiskt kollat på just crossfire också. De känns dock väldigt "långnosade". Men de kanske inte är så stora som de ser ut på bild?
Citera
2011-02-23, 20:11
Medlem
Av dom 3 är det ett solklart val med fusionen
Helt enkelt för att alla 550 motorer inom skoter är fläktare och du får cirka 50-70 hästar från en fläktare
Sure låter som det räcker men blir enormt slött efter ett tag

Xtrimen lär gå bäst i djupsnön pga att det är en långbandare
Dock lär den gå slöare på led och svårare att styra på led

mxz är samma sak som xtrimen förutom att den är lite mer lättstyrd på led men bökigare i djupsnö

Fusionen lär gå väldigt trevligt på led och också trevligt i lössnö om du bara får in tekniken
Jag kör kortbandare i djupsnö och är inga större problem
Citera
2011-02-23, 20:20
Medlem
Äppelbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank
Av dom 3 är det ett solklart val med fusionen
Helt enkelt för att alla 550 motorer inom skoter är fläktare och du får cirka 50-70 hästar från en fläktare
Sure låter som det räcker men blir enormt slött efter ett tag

Xtrimen lär gå bäst i djupsnön pga att det är en långbandare
Dock lär den gå slöare på led och svårare att styra på led

mxz är samma sak som xtrimen förutom att den är lite mer lättstyrd på led men bökigare i djupsnö

Fusionen lär gå väldigt trevligt på led och också trevligt i lössnö om du bara får in tekniken
Jag kör kortbandare i djupsnö och är inga större problem

Det är väl just tekniken jag saknar kan man säga. Så jag vill ha en skoter som jag inte växer ur (dvs tröttnar på på en gång) men ändå inte är på tok för tung och svårmanövrerad men däremot får det gärna vara en skoter som man kan lära sig med och som man så smått kan "växa i". Vet inte om fusion kvalificerar eller om jag borde ha något lättare först. Jag upplever nämligen den vi har nu (lynx adventure 800) som lite för tung och otymplig, även om den går bra i lössnö.
Citera
2011-02-23, 20:51
Medlem
irkens avatar
Både F6/F7 duger gott i lössnö. F7:an går helt ok där jag bor (ca 1,5m djupsnö utan "botten" direkt.) det är en polares skoter, men jag har testkört den. Den är helt okej faktiskt. Pappa kör en phazer MTX och den tycker jag blir för otymplig, lång och för tung. (Jag är 18 år, väger ca 60KG.)

Att lära sig tekniken att köra i djupsnö är relativt lätt bara du har en helt okej skoter. Du lär dig ju! Att köra fast gör ju alla några gånger per år, så man lär sig hur "sin" skoter går, och hur man ska köra den för det optimala.

Att köra i djupsnö med en fäktare är inget jag rekommenderar, så ska du åka riktigt lössnö (~60-70CM) är det väll ganska kört. Adeventure/summit osv är ju ganska långa och tunga, därav tycker du den är tung och otymplig, för du är för lätt antagligen.

Jag själv har en MXZ 600 -10, jag åker exakt överallt jag vill, och den är lättstyrd och lätt! Lite för dyr iosf.
Men testa sätt dig på en Fusion och se vad du tycker om körställningen. Gillar du den? Känns den obekväm? Jag tycker att körställningen på Fusion modellerna känns konstig, och att dem blir lite framtunga.

Så jag skulle rekommendera dig att försöka provsitta dem olika modellerna, se vilket chassi du gillar mest!
Senast redigerad av irken 2011-02-23 kl. 20:54.
Citera
2011-02-23, 21:29
Medlem
Äppelbloms avatar
Ska iväg och kolla på fusion imorgon iaf och se hur de känns. Storleksmässigt och förarkomfort. Är nog en bra idé att kolla in de jag funderar över.

Har även kollat in Switchback och MXZ 600 (dock inte en -10)

Det är ju en djungel och för min del är det sällan vi åker på leder och ofta i lössnö.
Citera
2011-02-23, 22:18
Medlem
Är det ofta du åker djupsnö ska du inte kolla på nån av dom
Möjligen xtrimen

DU ska kolla på en sportskoter med långt band
Alltså en riktig xtrim
MM
mountaincat

Såna modeller, Du förstår
Citera
2011-02-23, 22:29
Medlem
Äppelbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank
Är det ofta du åker djupsnö ska du inte kolla på nån av dom
Möjligen xtrimen

DU ska kolla på en sportskoter med långt band
Alltså en riktig xtrim
MM
mountaincat

Såna modeller, Du förstår

Switchback 600 då? Den ska väl gå bra i lössnö som jag förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in