• 1
  • 2
2011-02-23, 13:06
Medlem
Anycons avatar
"There are only four questions of value in life, Don Octavio. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love."
Citat av Don Juan(Johnny Depp) från filmen Don Juan DeMarco.

Vad tycker du om den här livsfilosofin? Är kärlek verkligen så viktigt?

Själv tror jag att det kan ligga något i det men jag har verkligen ingen aning. Hur skulle jag vara om jag aldrig hade upplevt kärlek? Gäller samma sak varenda livsart som har någon slags intelligens?

Det kanske bara är värdelöst drabbel för att skapa känsla i filmen?
Senast redigerad av Anycon 2011-02-23 kl. 13:52.
Citera
2011-02-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anycon
"There are only four questions of value in life, Don Octavio. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love."
Citat av Don Juan(Johnny Depp) från filmen Don Juan DeMarco.

Vad tycker du om den här livsfilosofin? Är kärlek verkligen så viktigt?

Själv tror jag att det kan ligga något i det men jag har verkligen ingen aning. Hur skulle jag vara om jag aldrig hade upplevt kärlek? Gäller samma sak varenda livsart som har någon slags intelligens?

Det kanske bara är värdelöst drabbel för att skapa känsla i filmen?
Kankse men den femte frågan lyder i så fall: Hur ska man definiera "kärlek" för att det ska passa in som svar till de fyra frågorna?
Citera
2011-02-23, 21:07
Medlem
Kärleken är uppfunnen av kvinnan för att dölja sina motiv för att manipulera mannen.
Citera
2011-02-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Kärleken är uppfunnen av kvinnan för att dölja sina motiv för att manipulera mannen.

Vad är du för en lirare?
Citera
2011-02-23, 22:58
Moderator
sosweets avatar
En fantastisk filosofi. synd bara att den inte håller i alla lägen. Det var vackert uttryckt i vilket fall.
Citera
2011-02-23, 23:17
Medlem
Anycons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
En fantastisk filosofi. synd bara att den inte håller i alla lägen. Det var vackert uttryckt i vilket fall.
Hur drog du den slutsatsen? I vilka lägen håller den inte?
Citera
2011-02-23, 23:21
Medlem
niffi1991s avatar
Kanske kan vara som så att kärlek är det som finns där det inte finns lidande. Förståelse. Förstår man andra, är man inte särskilt dömande. Förstående, kärleksfull. Där det inte finns mörker, finns det ljus (ljus = förståelse, mörker = icke förståelse, illusioner). Då kanske där ligger en del i citatet

Endast spekulationer
Citera
2011-02-23, 23:39
Medlem
Anycons avatar
Hittade den här texten på en blogg eller liknande, jag finner den rätt intressant.
Av någon anledning har vi fått för oss att vi kan uppleva oss oövervinnliga, odödliga, starka och livskraftiga genom kärleken. Inget känns då omöjligt att uppnå och vi kan utföra oväntade saker. Är detta verkligen vad vi tror vad kärlek är eller är det mer ett dröm senarie? För samtidigt så vet vi att ingenting är så sårbart som kärleken. Kärleken hotas ständigt av svek, död, bedrägeri och lögn. Vilken definition man anser stämmer mest, beror helt på vad man själv upplevt.

Är kärlek endast en illusion av lycka och livsglädje? Är det något vi drömmer om och hoppas ska rädda oss i alla lägen? Efter att ha funderat lite så inser jag att rädsla förmodligen spelar en minst lika stor roll i våra liv.

På sätt och vis behöver vi kärlek för att överleva, utan kärlek skulle det inte födas nya människor varje dag och våran ras skulle dö ut. Är kärlek meningen med livet?
Senast redigerad av Anycon 2011-02-23 kl. 23:43.
Citera
2011-02-23, 23:47
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Hittade den här texten på en blogg eller liknande, jag finner den rätt intressant.
Av någon anledning har vi fått för oss att vi kan uppleva oss oövervinnliga, odödliga, starka och livskraftiga genom kärleken. Inget känns då omöjligt att uppnå och vi kan utföra oväntade saker. Är detta verkligen vad vi tror vad kärlek är eller är det mer ett dröm senarie? För samtidigt så vet vi att ingenting är så sårbart som kärleken. Kärleken hotas ständigt av svek, död, bedrägeri och lögn. Vilken definition man anser stämmer mest, beror helt på vad man själv upplevt.

Är kärlek endast en illusion av lycka och livsglädje? Är det något vi drömmer om och hoppas ska rädda oss i alla lägen? Efter att ha funderat lite så inser jag att rädsla förmodligen spelar en minst lika stor roll i våra liv.

På sätt och vis behöver vi kärlek för att överleva, utan kärlek skulle det inte födas nya människor varje dag och våran ras skulle dö ut. Är kärlek meningen med livet?

Hmm...

Jag tror att man syftar på olika saker när man säger kärlek... Säg att kärlek är något villkorslöst... Då gör det inte ont för att någon annan sviker, inte på grund av kärlek i alla fall... Men ja, djupt ämne som jag inte förstår så bra... Kan vara att folk blir fästa vid andra i samband med att de känner kärlek, men kan ju vara som så att själva kärleken inte är negativ... Men att det uppkommer andra faktorer som kan leda till lidande =)
Citera
2011-02-23, 23:49
Medlem
Citat:
Är kärlek meningen med livet?
JA
Citera
2011-02-23, 23:58
Medlem
Anycons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niffi1991
Hmm...

Jag tror att man syftar på olika saker när man säger kärlek... Säg att kärlek är något villkorslöst... Då gör det inte ont för att någon annan sviker, inte på grund av kärlek i alla fall... Men ja, djupt ämne som jag inte förstår så bra... Kan vara att folk blir fästa vid andra i samband med att de känner kärlek, men kan ju vara som så att själva kärleken inte är negativ... Men att det uppkommer andra faktorer som kan leda till lidande =)
Så du tror inte att kärlek är en illusion? Du menar att det är andra faktorer som gör dig olycklig i samband med kärlek och att det egentligen inte skulle behöva hända. Det låter logiskt, ja. Då är jag tillbaks på ruta ett i att förstå det här.

Skulle världen vara perfekt om alla hade samma livsfilosofi som Don Juan har?
Citera
2011-02-24, 00:09
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Så du tror inte att kärlek är en illusion? Du menar att det är andra faktorer som gör dig olycklig i samband med kärlek och att det egentligen inte skulle behöva hända. Det låter logiskt, ja. Då är jag tillbaks på ruta ett i att förstå det här.

Skulle världen vara perfekt om alla hade samma livsfilosofi som Don Juan har?

Det är jag inte säker på, men skulle ju kunna vara så, om jag inte är helt ute och cyklar... Sann omtanke verkar inte kräva något tillbaka...

Hade alla strävat efter kärlek (som villkorslös), förståelse, så kan jag tänka mig att man hade nått så optimala omständigheter som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in