Meningen med livet.
Jag tror att meningen med livet är njutning, både fysisk och psykisk sådan. Om man tittar på hedonismen så anser jag att de har hittat rätt. Inom hedonismen så anser man att njutningen är det viktigaste och det man bör sträva efter i livet. Ser man det ur ett etiskt hedonistiskt perspektiv kan man även bedöma godheten i en persons handling genom att bedöma mängden njutning som kommer ur sagda handling. I den psykologiska hedonismen ser man mer på vad som är drivkraften till att man fortsätter, eller vill fortsätta leva. Där menar man att sökandet efter njutning och viljan att undvika lidande är det som avgör hur vi lever. Ett exempel på en som tror så är filosofen David Brax.
Jag accepterar inte hedonismen rakt av utan anser att man ibland kan göra saker som man vet inte kommer leda till mer njutning, eller mindre lidande. T.ex. kan en förälder offra sig för sitt barn med vetskapen om att han/hon själv kommer genomlida lidande. Jag tror att anledningen till detta är att man känner sådan enorm kärlek till sitt barn. Detta är en av anledningarna till att jag inte accepterar hedonismen fullt ut. Utan jag tror att ett sidospår, åtminstone för min del är att meningen med livet inte bara är njutning utan även närhet, kärlek och trygghet. Man skulle självklart kunna argumentera för att detta fortfarande innebär njutning men jag anser att dessa ibland kan slå högre än njutning. T.ex. skulle man kunna offra njutning för någon du älskar eller bara känner trygghet hos. Detta går inte ihop med den stenhårda hedonismen eftersom man avsäger sig njutning eller väljer lidande. Dock skulle man som hedonist kunna argumentera för att man bara gör detta för att man tror att ens val kommer leda till mer njutning i framtiden än man frånsäger sig. Jag har dock svårt att hålla med om detta argument. Ta som exempel en man som offrar sitt liv för att hans fru, som han älskar, ska få leva vidare. I det exemplet så kommer ju mannen inte kunna känna någon njutning senare då han kommer vara död. Däremot skulle man kunna argumentera för att han offrade sitt liv för att kvinnan ska få känna njutning men detta tycker jag känns lite väl långsökt, det känns lite som att man ”greppar efter halmstrån”.