• 1
  • 2
2011-02-23, 11:48
Medlem
Ratads avatar
Har beställt lite gråfilter och polarisationsfilter till mina gluggar och kom ju på en sak. Eftersom det kan vara bökigt att byta saker undrar jag om man kan låta UV-filtret sitta kvar när man sätter på de andra filtren eller påverkar det bildkvalitén?
Citera
2011-02-23, 12:04
Medlem
I princip så tror jag inte att det är något problem, men en sak du får tänka på är att du kan få lite vinjettering om du bygger "för långt" (ungefär lika långt som ett snöre), alltså att kanterna på filtren skymmer ljuset från att komma in i kameran. Testa och se ifall det blir någon skillnad.
Citera
2011-02-23, 12:09
Medlem
Det är nog ganska vanligt att det syns uppe i hörnen på bilderna, dvs att det blir svart där.
Det gjorde det åtminstone på min Sony.

Frågan är om du verkligen behöver UV-filtret när du har ett polarisationsfilter på.

Testa och se bara, annars kan du ju bara ta bort UV-filtret!
Citera
2011-02-23, 13:03
Medlem
Ratads avatar
Tackar för svaren. UV-filtret åker av för stunden när jag fått prylarna. Jag får väl skaffa en fotoväst för alla småprylar i värsta fall!
Citera
2011-02-23, 14:48
Medlem
Rickenbacker69s avatar
UV-filtret försämrar ju redan bildkvalitén. Sätter du på ytterligare glasbitar framför det så blir det ännu sämre kontrast etc, samt ökar risken för reflexer i glasytorna. Plus som sagt att du förmodligen får vinjettering med vidvinklar.
Citera
2011-02-24, 08:58
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
UV-filtret försämrar ju redan bildkvalitén. Sätter du på ytterligare glasbitar framför det så blir det ännu sämre kontrast etc, samt ökar risken för reflexer i glasytorna. Plus som sagt att du förmodligen får vinjettering med vidvinklar.

plus att UV filtret snor en hel del ljus. Jag anvander inte bada tva samtidigt speciellt ofta, kvaliteten blir inte bra.
Citera
2011-02-24, 09:56
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
plus att UV filtret snor en hel del ljus. Jag anvander inte bada tva samtidigt speciellt ofta, kvaliteten blir inte bra.
Du förväxlar det inte nu med polfilter?
Citera
2011-02-24, 10:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Du förväxlar det inte nu med polfilter?

Sjalvklart. Jag behover mer kaffe. Sorry, by bad. Fast han snackar ju om polfilter ocksa....

pasepahuvet
Senast redigerad av barkeeper 2011-02-24 kl. 10:16.
Citera
2011-02-24, 10:19
Medlem
barkeepers avatar
Jag har NC filter pa alla mina objektiv utom min 50mm 1.8, mest som skydd. Tar sallan av dom, annat an pa vidvinkeln, da det blir vignett om jag stackar for manga. Ofta behover jag bare grafilter och gradfilter nar jag fotar landskap har, och min 11-16 klarar inte tre filter pa 11mm.
Citera
2011-02-26, 11:52
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Sjalvklart. Jag behover mer kaffe. Sorry, by bad. Fast han snackar ju om polfilter ocksa....

pasepahuvet

Precis... funderade lite allmänt om att låta UV-filter sitta kvar när man använder andra typer av filter.
Citera
2011-02-27, 23:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Precis... funderade lite allmänt om att låta UV-filter sitta kvar när man använder andra typer av filter.

Kor bara med de filter du behover. Ju mer glas, desto mer chans for samre bild.
Citera
2011-02-28, 22:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69

Precis, desto mindre skit framför linsen desto bättre för bildkvaliteten. Men jag har fulkört med dubbla filter en del utan större problem i och för sig, det beror säkert på vilka krav man har. Med ett riktigt bra UV-filter funkar det säkert okej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in