• 1
  • 2
2011-02-23, 11:28
Medlem
Inför ett eventuellt beslut att ta ett jobb i Oslo så har jag lite frågor om lönenivå.
Jag vill inte veta vad som definieras som bra lön för ett specifikt arbete i Norge.

Jag är intresserad av vilken årslön eller månadslös man behöver ligga på för att finnas i den övre delen av inkomststegen.

Dvs, jag vill kunna bo bra, centralt.
jag vill kunna äta, dricka och roa mig på lokal varje helg.
Jag vill ha råd med bil, längre semester resor osv.

med andra ord, hur mycket bör jag tjäna för att leva ett "gott" liv i Oslo då prisnivåer och levnadskostnader är annorlunda mot Sverige?

Glöm inte att ange om ni diskuterar lön i NOK eller SEK!

///B
Citera
2011-02-23, 11:45
Medlem
Frågan du ställer är extremt svårbesvarad. Detta i och med att "leva gott" och ligga i "övre delen av inkomststegen" är hur subjektiva begrepp som helst.

Men tja, 1 miljon norska i året behöver du i vart fall om du vill göra allt det du beskriver. Tag i beaktande att bilar (som du säger att du vill ha) är betydligt mycket dyrare i Norge än Sverige.
Detsamma gäller skatt och försäkring. Ska du ha en Audi av ganska alldagliga mått får du punga upp med 500.000 NOK.
Citera
2011-02-23, 11:49
Medlem
Jag har en polare som tjänar dryga 600.000NOK om året, och han lever jävligt gött faktiskt!
Citera
2011-02-23, 12:40
Medlem
dankoreliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordningsvakten
Frågan du ställer är extremt svårbesvarad. Detta i och med att "leva gott" och ligga i "övre delen av inkomststegen" är hur subjektiva begrepp som helst.

Men tja, 1 miljon norska i året behöver du i vart fall om du vill göra allt det du beskriver. Tag i beaktande att bilar (som du säger att du vill ha) är betydligt mycket dyrare i Norge än Sverige.
Detsamma gäller skatt och försäkring. Ska du ha en Audi av ganska alldagliga mått får du punga upp med 500.000 NOK.

Som sagt bilar är snordyrt beroende på att nya bilar är belagda med en skatt på 100%
Sen är även Oslo en av de absolut dyraste städerna i världen att leva i.
Citera
2011-02-23, 13:22
Medlem
macknus avatar
Ska du bo centralt måste du ha gott om pengar eller tjäna väl, bara se vilken svensk stad som helst, även mindre städer. Centralt är de dyraste bostäderna, dyraste stället att äga bil och dyraste stället att parkera och Oslo är dyrare än genomsnittet.
Är du villig att bo utanför Oslo så kan du klara dig gott på 25-30 000 NOK i månaden eller om du har kontanter nog att köpa bostad kan du klara dig gott på det centralt med.
Citera
2011-02-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordningsvakten

ja, det är ju väldigt subjektiva begrepp, därav försökte jag ge exempel senare i texten.

Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Jag har en polare som tjänar dryga 600.000NOK om året, och han lever jävligt gött faktiskt!

Men vad är gött?
Exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Ska du bo centralt måste du ha gott om pengar eller tjäna väl, bara se vilken svensk stad som helst, även mindre städer. Centralt är de dyraste bostäderna, dyraste stället att äga bil och dyraste stället att parkera och Oslo är dyrare än genomsnittet.
Är du villig att bo utanför Oslo så kan du klara dig gott på 25-30 000 NOK i månaden eller om du har kontanter nog att köpa bostad kan du klara dig gott på det centralt med.

Eftersom jag skriver att jag vill leva gott och bo centralt så är det inte så intressant att veta vad jag kan KLARAR mig på om jag bor UTANFÖR oslo

Men jag uppskattar er feedback!
Keep it comming!

/B
Citera
2011-02-23, 22:40
Medlem
Tallkottes avatar
Jag ska börja jobba i Norge och fick en månadslön på 36000 Nok kontra 28000 svenska här. Jag hoppas att det inte var en allt för dålig affär. Samtidigt ska man räkna in den kortare arbetstiden vilket motsvarar ca 6% mer lön för samma arbetstid i Sverige.

Jag åker över och börjar jobba i mars men man blir lite skrämd av hyrorna då man verkar måsta lägga nära närmare 10000kr i månaden för en schysst 1:a eller liten 2:a.
Citera
2011-02-23, 23:16
Medlem
CYBERTECs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotte
Jag ska börja jobba i Norge och fick en månadslön på 36000 Nok kontra 28000 svenska här. Jag hoppas att det inte var en allt för dålig affär. Samtidigt ska man räkna in den kortare arbetstiden vilket motsvarar ca 6% mer lön för samma arbetstid i Sverige.

Jag åker över och börjar jobba i mars men man blir lite skrämd av hyrorna då man verkar måsta lägga nära närmare 10000kr i månaden för en schysst 1:a eller liten 2:a.

Camping ca 4000 Nkr
Svenska föreningen har rum för samma slant
Finn.no annonseras det ofta runt 4000 - 4500 Nkr
Citera
2011-02-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CYBERTEC
Camping ca 4000 Nkr

På svenska föreningen borde man få betalt för att sova hos. Så vidrig standard trodde jag inte fanns nu för tiden i norden men se på fan, det fanns visst.
Citera
2011-02-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotte

Kortare arbetstid?
Kör det inte 40 timmarsveckor i norge??

jag har inte hittat någon vettig två på Finn.no för under 12 000 NOK.
jag vet inte vad du har för boendekostnader nu, men för mig skulle det vara en ökning med nästan 10 000 SEK för motsvarande storlek och läge jag har nu.

Citat:
Ursprungligen postat av CYBERTEC
Camping ca 4000 Nkr

och vi diskuterade bra boende, inte billigaste möjliga.
jag ska ha ett liv, inte överleva!
Citera
2011-02-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis

Men vad är gött?
Exempel?

Han bor i en trea centralt i Oslo. Han reser väldigt mycket, käkar mycket ute och festar en hel del. Varje gång han hälsar på mig här i Sverige så bjuder han alltid på allting. Det blir taxi överallt, det blir varenda krog på stan med inträden och alkohol, de blir feta middagar på restauranger osv.

Han reser ganska ofta till Brasilien och utövar kampsport. Han har köpt en helt ny Audi a3 osv osv osv
Citera
2011-02-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Han bor i en trea centralt i Oslo. Han reser väldigt mycket, käkar mycket ute och festar en hel del. Varje gång han hälsar på mig här i Sverige så bjuder han alltid på allting. Det blir taxi överallt, det blir varenda krog på stan med inträden och alkohol, de blir feta middagar på restauranger osv.

Han reser ganska ofta till Brasilien och utövar kampsport. Han har köpt en helt ny Audi a3 osv osv osv

Känns som att han drar in mer än 600NOK?? Att köpa en ny Audi A3 i Norge kostar väl 5-600k att bo i en central 3:a borde väl kosta 20k/mån osv...Låter för bra för att vara sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in