2011-02-23, 10:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har ett mindre lån som löper ut i Maj (fn:286%)

Nu funderar jag på vilket som är smartast av att binda i 5år, med eller utan räntetak?

Jag är fullt medveten av att man betalar en premie för räntegarantin.

Men är det ett dumt alternativ i dessa tider med räntetak?

Inte intresserad av rörligt, för det har jag redan delvis.
Citera
2011-02-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har ett mindre lån som löper ut i Maj (fn:286%)

Nu funderar jag på vilket som är smartast av att binda i 5år, med eller utan räntetak?

Jag är fullt medveten av att man betalar en premie för räntegarantin.

Men är det ett dumt alternativ i dessa tider med räntetak?

Inte intresserad av rörligt, för det har jag redan delvis.

Vad ligger räntetaket på och vilken ränta får du om binder på 5 år?
Citera
2011-02-23, 11:16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Vad ligger räntetaket på och vilken ränta får du om binder på 5 år?

Jag har inte förhandlat ner räntan ännu, min bankman skall ringa senast i morgon.

Jag har Nordea, och deras 5-åring står i 5,15 idag utan ränterabatter.

När det gäller räntetaksförsäkringen så motsvararade den 40punkter senast jag kollade, samt att den rörliga räntan inte gick att förhandla om man valde till räntetak.

Sedan tror jag inte heller att det är någon skattemässig fördel med räntetak? avdragsrätt?
Citera
2011-02-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har inte förhandlat ner räntan ännu, min bankman skall ringa senast i morgon.

Jag har Nordea, och deras 5-åring står i 5,15 idag utan ränterabatter.

När det gäller räntetaksförsäkringen så motsvararade den 40punkter senast jag kollade, samt att den rörliga räntan inte gick att förhandla om man valde till räntetak.

Sedan tror jag inte heller att det är någon skattemässig fördel med räntetak? avdragsrätt?

Ingen aning hur det fungerar med avdragsrätt för de där 40 punkterna. Så det är alltså oklart vad själva taket kommer att ligga på?

Jag vet inte riktigt om jag tror på räntetaksidén generellt. Allt beror såklart på de individuella villkoren men jag räknade lite på det där när jag skulle teckna lån för ett tag sen och kom fram till att det inte vid något rimlig ränteutveckling skulle vara lönsamt jämfört med att dela upp lånet i två delar och köra hälften på rörligt, hälften på bundet 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in