2011-02-23, 00:38
Medlem
Tjena!

Tnkte slipa parkett golvet p vissa stllen bara, kpte paraffin olja p biltema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Paraffinolja/
men den gav inte samma " olje frg " som vriga parkett golvet, sg fult ut och mrkare typ.

Hr r ngra bilder p parketten, kanske inte det bsta, men har tagit bild p en slipad bit, ni ser hur " vitare " den r jmf. med allt annat

http://tinypic.com/r/wslppf/7
http://tinypic.com/r/o9o6l1/7

Det jag sker r allts ngot som gr parketten till lite "mjuk brun " som p bilden, det kanske r lack jag ska vara ute efter?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18612.aspx

Tack
Citera
2011-02-24, 11:07
Medlem
Blir aldrig samma yta om du flckvis bttrar, allra minst om du flckslipar innan eftersom du kommer ner till oexponerat tr, vilket blir ljusare i jmfrelse med gammalt tr. Minst skillnad fr du om du anvnder samma olja som du oljat med tidigare.
Om du ska f samma yta fr du slipa hela golvet.
Citera
2011-02-24, 20:58
Medlem
Men r det lack eller olja som skulle ge mig bsta resultat? Dvs det som skulle smlta in bst.
Citera
2011-02-24, 21:57
Medlem
Brutes avatar
Steg 1 r sjlvklart att du tar reda p vad det r fr nuvarande behandling p golvet.

Om det r lackat s skall du slipa hela golvet och sedan lacka om det (eller vlja annan behandling).

Hade det varit hyfsat frscht och oljebehandlat, s hade du kunnat rengra och sedan olja det igen.

Men av fotona att dmma, s r ditt golv ju rejlt slitet, skadat och sunkigt.

Varfr vill du bara ha det flckvis bra?

//Brute
Citera
2011-02-25, 10:59
Medlem
Tjena

Jag bor i hyres lgenhet s vill inte starta ngot strre " projekt " som att slipa parkett golvet. Vet dessutom inte om jag skulle f det, dock s r inte parkett golvett det " orginala " golvet s att sga, det var ngon tidigare hyresgst som hade fixat det, snna plankor man klickar. Det r sn plast golv under annars.

S hur det var behandlat tidigare har jag ingen aning om, och bilden r den enda informationen jag kan ge.

Men jag testade ju oljan och den gav det slipade tr't en mrkare frg, typ som man skulle doppa en tr sked i vatten, den blir mrk men blir ljus igen d den har torkat. Oljan r det nog inget fel p.

Men jag undrar lite hur det skulle se ut om man lackar ver nyslipad tr? Blir det bara sn " lack " yta eller fr tr't lite frg?
Citera
2011-02-25, 16:57
Medlem
Brutes avatar
Ok, om jag nu skall ltsas vara din hyresvrd och att det r ett slipbart klick-golv av tr...

Abotiz: "Hej, jag har sabbat golvet i biblioteket i min hyresvning."

Brute: "Ojd, vad trkigt."

Abotiz: "Jag undrar nu om jag har ditt tillstnd att tgrda skadorna, p ngot av fljande stt:

a) Att ta ett sandpapper och slipa bort lacken lite flckvis och sedan slabba p med lite olja av billigaste sort, s att det skyddar lite mot fukt dr jag slipat."
eller
b) Ta hit en vit hantverkare som slipar hela golvet och lackar om det helt med 2 rs garanti, dr jag utnyttjar ROT-avdraget."

Brute: "Hmm.. lt mig f fundera ver vilket alternativ jag knner mig mest komfortabel med. Jag terkommer till dig efter helgen med besked."

//Brute
Citera
2011-02-25, 17:18
Medlem
Snurrens avatar
Ska vi ens behva diskutera detta, sjlvklart kan man inte slipa bara en bit av golvet. Urk!!!
Citera
2011-02-25, 21:09
Medlem
Men cp barn, orka krngla till det liksom.
Kan tnka mig ni r sjlva hantverkare som r yber serisa.
Jag r ingen hantverkare, jag r en hndig man, jag fixar saker med det som finns tillgngligt och utan att komplicera det hela.

Vad r det fr ofrmga att kunna svara p en simpel frga, varfr blanda in massa annat. Vill ni inte svara p min frga s visst, inga problem.

Hll er till mnet liksom, hur svrt kan det vara.

Citat:
Men jag undrar lite hur det skulle se ut om man lackar ver nyslipad tr? Blir det bara sn " lack " yta eller fr tr't lite frg?
Citera
2011-02-25, 21:29
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Men cp barn, orka krngla till det liksom.
Kan tnka mig ni r sjlva hantverkare som r yber serisa.
Jag r ingen hantverkare, jag r en hndig man, jag fixar saker med det som finns tillgngligt och utan att komplicera det hela.

Vad r det fr ofrmga att kunna svara p en simpel frga, varfr blanda in massa annat. Vill ni inte svara p min frga s visst, inga problem.

Hll er till mnet liksom, hur svrt kan det vara.
Men hall dr! Varfr i hela helvete ska du ens hlla p och flckvis slipa ett sunkigt parkettgolv? Antingen slipar du hela golvet och oljar/lackar alltihop och gr det ordentligt och fr ett bra resultat eller s lter du det vara som det r, ditt flckslipande gr ju bara saken vrre och du kommer nd inte att lyckas att f samma nyans p hela golvet.
Citera
2011-02-26, 00:09
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Men jag undrar lite hur det skulle se ut om man lackar ver nyslipad tr? Blir det bara sn " lack " yta eller fr tr't lite frg? .

Att lacka ver nyslipat trgolv blir jttefint och frscht.
Men det du gnller om i frsta inlgget r ju att nr du envisas i att skita i att slipa och lacka de andra sunkiga delarna av golvet, s fr du ju olika resultat. Det r nog bara du hr inne som inte fattat det nnu.

Och om "tr't fr lite frg" eller inte, beror ju sjlvklart p vilken kulr du vljer p lacken!
Tar du en opigemterad lack s fr du ju samma nyans som det slipade materialet har.

//Brute
Citera
2011-02-26, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Att lacka ver nyslipat trgolv blir jttefint och frscht.
Men det du gnller om i frsta inlgget r ju att nr du envisas i att skita i att slipa och lacka de andra sunkiga delarna av golvet, s fr du ju olika resultat. Det r nog bara du hr inne som inte fattat det nnu.

Och om "tr't fr lite frg" eller inte, beror ju sjlvklart p vilken kulr du vljer p lacken!
Tar du en opigemterad lack s fr du ju samma nyans som det slipade materialet har.

//Brute

Tack s mycket min Ariska broder. Det var ett enkelt och bra svar, precis det jag letade efter.
Ska tnka p dig nu nr jag sover, Godnatt stnos.
Puss Puss
Citera
2011-03-12, 21:32
Medlem
Citat:
Tack s mycket min Ariska broder. Det var ett enkelt och bra svar, precis det jag letade efter.
Ska tnka p dig nu nr jag sover, Godnatt stnos.
Puss Puss

Med det svaret s r du troligtvis en sandneger och sdana tror att dom kan "fixa" vad som helst

Sjlvklart kan du inte slipa p ngra stllen och tro att det ska se ut som originalet. Ditt golv r inte oljat utan lackat vilket man ser p dina bilder. S det enda rtta r att slipa om hela skiten och sedan lacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in