Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-23, 00:38
  #1
Medlem
Tjena!

Tänkte slipa parkett golvet på vissa ställen bara, köpte paraffin olja på biltema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Paraffinolja/
men den gav inte samma " olje färg " som övriga parkett golvet, såg fult ut och mörkare typ.

Här är några bilder på parketten, kanske inte det bästa, men har tagit bild på en slipad bit, ni ser hur " vitare " den är jmf. med allt annat

http://tinypic.com/r/wslppf/7
http://tinypic.com/r/o9o6l1/7

Det jag söker är alltså något som gör parketten till lite "mjuk brun " som på bilden, det kanske är lack jag ska vara ute efter?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18612.aspx

Tack
Citera
2011-02-24, 11:07
  #2
Medlem
Blir aldrig samma yta om du fläckvis bättrar, allra minst om du fläckslipar innan eftersom du kommer ner till oexponerat trä, vilket blir ljusare i jämförelse med gammalt trä. Minst skillnad får du om du använder samma olja som du oljat med tidigare.
Om du ska få samma yta får du slipa hela golvet.
Citera
2011-02-24, 20:58
  #3
Medlem
Men är det lack eller olja som skulle ge mig bästa resultat? Dvs det som skulle smälta in bäst.
Citera
2011-02-24, 21:57
  #4
Moderator
Brutes avatar
Steg 1 är självklart att du tar reda på vad det är för nuvarande behandling på golvet.

Om det är lackat så skall du slipa hela golvet och sedan lacka om det (eller välja annan behandling).

Hade det varit hyfsat fräscht och oljebehandlat, så hade du kunnat rengöra och sedan olja det igen.

Men av fotona att dömma, så är ditt golv ju rejält slitet, skadat och sunkigt.

Varför vill du bara ha det fläckvis bra?

//Brute
Citera
2011-02-25, 10:59
  #5
Medlem
Tjena

Jag bor i hyres lägenhet så vill inte starta något större " projekt " som att slipa parkett golvet. Vet dessutom inte om jag skulle få det, dock så är inte parkett golvett det " orginala " golvet så att säga, det var någon tidigare hyresgäst som hade fixat det, sånna plankor man klickar. Det är sån plast golv under annars.

Så hur det var behandlat tidigare har jag ingen aning om, och bilden är den enda informationen jag kan ge.

Men jag testade ju oljan och den gav det slipade trä't en mörkare färg, typ som man skulle doppa en trä sked i vatten, den blir mörk men blir ljus igen då den har torkat. Oljan är det nog inget fel på.

Men jag undrar lite hur det skulle se ut om man lackar över nyslipad trä? Blir det bara sån " lack " yta eller får trä't lite färg?
Citera
2011-02-25, 16:57
  #6
Moderator
Brutes avatar
Ok, om jag nu skall låtsas vara din hyresvärd och att det är ett slipbart klick-golv av trä...

Abotiz: "Hej, jag har sabbat golvet i biblioteket i min hyresvåning."

Brute: "Ojdå, vad tråkigt."

Abotiz: "Jag undrar nu om jag har ditt tillstånd att åtgärda skadorna, på något av följande sätt:

a) Att ta ett sandpapper och slipa bort lacken lite fläckvis och sedan slabba på med lite olja av billigaste sort, så att det skyddar lite mot fukt där jag slipat."
eller
b) Ta hit en vit hantverkare som slipar hela golvet och lackar om det helt med 2 års garanti, där jag utnyttjar ROT-avdraget."

Brute: "Hmm.. låt mig få fundera över vilket alternativ jag känner mig mest komfortabel med. Jag återkommer till dig efter helgen med besked."


//Brute
Citera
2011-02-25, 17:18
  #7
Medlem
Snurrens avatar
Ska vi ens behöva diskutera detta, självklart kan man inte slipa bara en bit av golvet. Urk!!!
Citera
2011-02-25, 21:09
  #8
Medlem
Men cp barn, orka krångla till det liksom.
Kan tänka mig ni är själva hantverkare som är yber seriösa.
Jag är ingen hantverkare, jag är en händig man, jag fixar saker med det som finns tillgängligt och utan att komplicera det hela.

Vad är det för oförmåga att kunna svara på en simpel fråga, varför blanda in massa annat. Vill ni inte svara på min fråga så visst, inga problem.

Håll er till ämnet liksom, hur svårt kan det vara.

Citat:
Men jag undrar lite hur det skulle se ut om man lackar över nyslipad trä? Blir det bara sån " lack " yta eller får trä't lite färg?
Citera
2011-02-25, 21:29
  #9
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Men cp barn, orka krångla till det liksom.
Kan tänka mig ni är själva hantverkare som är yber seriösa.
Jag är ingen hantverkare, jag är en händig man, jag fixar saker med det som finns tillgängligt och utan att komplicera det hela.

Vad är det för oförmåga att kunna svara på en simpel fråga, varför blanda in massa annat. Vill ni inte svara på min fråga så visst, inga problem.

Håll er till ämnet liksom, hur svårt kan det vara.
Men hallå där! Varför i hela helvete ska du ens hålla på och fläckvis slipa ett sunkigt parkettgolv? Antingen slipar du hela golvet och oljar/lackar alltihop och gör det ordentligt och får ett bra resultat eller så låter du det vara som det är, ditt fläckslipande gör ju bara saken värre och du kommer ändå inte att lyckas att få samma nyans på hela golvet.
Citera
2011-02-26, 00:09
  #10
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Men jag undrar lite hur det skulle se ut om man lackar över nyslipad trä? Blir det bara sån " lack " yta eller får trä't lite färg? .

Att lacka över nyslipat trägolv blir jättefint och fräscht.
Men det du gnäller om i första inlägget är ju att när du envisas i att skita i att slipa och lacka de andra sunkiga delarna av golvet, så får du ju olika resultat. Det är nog bara du här inne som inte fattat det ännu.

Och om "trä't får lite färg" eller inte, beror ju självklart på vilken kulör du väljer på lacken!
Tar du en opigemterad lack så får du ju samma nyans som det slipade materialet har.

//Brute
Citera
2011-02-26, 04:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Att lacka över nyslipat trägolv blir jättefint och fräscht.
Men det du gnäller om i första inlägget är ju att när du envisas i att skita i att slipa och lacka de andra sunkiga delarna av golvet, så får du ju olika resultat. Det är nog bara du här inne som inte fattat det ännu.

Och om "trä't får lite färg" eller inte, beror ju självklart på vilken kulör du väljer på lacken!
Tar du en opigemterad lack så får du ju samma nyans som det slipade materialet har.

//Brute

Tack så mycket min Ariska broder. Det var ett enkelt och bra svar, precis det jag letade efter.
Ska tänka på dig nu när jag sover, Godnatt sötnos.
Puss Puss
Citera
2011-03-12, 21:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Tack så mycket min Ariska broder. Det var ett enkelt och bra svar, precis det jag letade efter.
Ska tänka på dig nu när jag sover, Godnatt sötnos.
Puss Puss

Med det svaret så är du troligtvis en sandneger och sådana tror att dom kan "fixa" vad som helst

Självklart kan du inte slipa på några ställen och tro att det ska se ut som originalet. Ditt golv är inte oljat utan lackat vilket man ser på dina bilder. Så det enda rätta är att slipa om hela skiten och sedan lacka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback