2011-02-22, 22:53
Medlem
Tre personer utklädda till poliser och väktare rånade en familj i Danderyd på tisdagskvällen.

Källa

Någon som har mer info om detta?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++++++++

Artikel raderad och tillsägelse för 0.08 utdelad.

/Moderator
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-02-23 kl. 01:45.
Citera
2011-02-22, 22:58
Medlem
charles1s avatar
Ingen som vet vart i Danderyd?
Citera
2011-02-22, 22:58
Medlem
Clabbehalas avatar
Läste just om det på DN (http://www.dn.se/sthlm/falska-poliser-ranade-villa-i-danderyd)
Finns även på aftonhoran om så önskas (http://www.dn.se/sthlm/falska-poliser-ranade-villa-i-danderyd)

Rånare med stake må jag säga, måste ha tagit ett par månader med planering för att genomföra detta. Om de inte redan var poliser förstås

MVH
Citera
2011-02-22, 23:02
Medlem
Spontat så känns det som om man ska råna ett hus i Danderyd borde man råna ett i Djursholm, men skulle inte tidningen skriva Djursholm. Det finns iofs riktigt fetta hus i Stocksund också.
Citera
2011-02-22, 23:03
Bannlyst
Detta visar ju att man inte ska ha förtroende för snuten, även om dom legitimerar sig kan man inte fastslå om det är äkta snutar, så man har egentligen ingen skyldighet att samarbeta om man "snuten" råka dyka upp.

Det knackade på några "civila" snutar på min dörr för ca 6 månader sedan, dom var civilklädda och visa bara sin "falska" bricka och sa dom var från polisen och frågade om jag kunde låsa upp källardörren för att dom hade sätt inbrott där. Men de va ingen inbrott. Så jag sa jag inte hade nyckel.
Citera
2011-02-22, 23:35
Medlem
Arasones avatar
Det här är helt jävla sjukt. När vi inte vågar öppna för polisen längre har det gått för långt. Snacka om att rånarna våldtog deras tillit. Dock så kan man alltid be om att få se legitimation när polisen kommer, och polis brickor är svåra att få tag på, såvitt jag vet.
Citera
2011-02-22, 23:36
Bannlyst
Läskigt.. Nu kanske inte man vågar öppna för "polisen" längre.
Citera
2011-02-23, 00:00
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kommer man så nära att man kan läsa deras legitimation så är man ett lätt byte för ett par stora målmedvetna "poliser".
Kan dom silvertejpa inne i bostaden så kan dom lika gärna börja vid dörren.
Citera
2011-02-23, 00:06
Medlem
kaktusagents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
Det här är helt jävla sjukt. När vi inte vågar öppna för polisen längre har det gått för långt. Snacka om att rånarna våldtog deras tillit. Dock så kan man alltid be om att få se legitimation när polisen kommer, och polis brickor är svåra att få tag på, såvitt jag vet.

Men man kan ju också fråga sig hur många det är som kan se skillnad på en äkta och en falsk polisbricka. Jag har i ärlighetens namn inte en aning om hur en sådan ser ut men kommer nu att googla det.

Gör det ni med!
Citera
2011-02-23, 00:11
Medlem
LnddNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusagent
Men man kan ju också fråga sig hur många det är som kan se skillnad på en äkta och en falsk polisbricka. Jag har i ärlighetens namn inte en aning om hur en sådan ser ut men kommer nu att googla det.

Gör det ni med!

Man är redan körd när man öppnar dörren och finner sig i ett 3 mot 1 läge. Sen om man ska böja sig fram eller ta emot en bricka så tappar man lite fokus vilket gör att man blir lättare att angripa, jag som kollat på lägenhet i danderyd det är ju ändå en oberikad del utav Stockholm,

off topic, skulle google polisbricka, råkade skriva polisdricka
Citera
2011-02-23, 00:15
Medlem
Verkar ju dock inte vara något impulsrån, när det står i artikeln;
Citat:
De ska också ha tagit med sig den hårddisk som fanns till villans övervakningskamera, uppger polisen.

Alltså måste de vetat att det finns en övervakningskamera och att denna är påslagen. De tog pengar, klockor och smycken ur ett kassaskåp, vilket förmodligen heller inte är något de hade tid att springa runt och leta efter, utan visste förmodligen var det fanns. Jag skulle nog tippa på att detta rån är planerat mycket lång tid i förväg, dock är frågan vilken etnisk grupp som gjorde rånet, och var någonstans i Danderyd detta skedde.
Citera
2011-02-23, 00:21
Medlem
SibirienKalles avatar
Övervakningskamera med hårddisk är inte så vanligt ens i Djursholm.

Ett kassaskåp med klockor och smycken är inte heller vardagsmat.

Helt klart ett insiderjobb där någon varit på plats och rekat. Fast möjligheten finns också att de under hot tvingat familjemedlemmarna att tala om var hårddisk och kassaskåp fanns. Men även i detta fall har de rimligen vetat att det förvarades saker för ganska stora pengar i villan.

Skulle tippa att värdet av det stulna överstiger en halv miljon. Kanske det två- eller tredubbla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in