Citat:
Ursprungligen postat av josairo
okej, då förstår jag, men när vet man hur det skall ändras i så fall? ändras det bara till "ö" om u eller w (i detta fall var det ju ett v) är med i ordet, är det annars ett vanligt "a"?
Ja typ, men vi tar det från början. Fornnordiska (fornisländska) härstammar som bekant(?) från ett ännu äldre språk som vi kallar urnordiska. Omljuden är ljudförändringar som uppstod när urnordiskan blev till fornnordiska. De betyder att vokaler kunde förändras under påverkan av vissa vokaler i efterföljande stavelse. Det var inte bara a som påverkades av omljud utan andra vokaler med, men vi tar en sak i taget.
Det är ett historiskt faktum att när ett a följdes av ett u/w (i urnordiska) så bildades ljudet som skrivs ǫ där det tidigare hade funnits ett a. Detta skedde i princip varje gång ett a efterföljdes av ett u/w i utvecklingen av fornisländska. Många gånger försvann sedan det u/w som hade orsakat omljudet.
Fornnordiskan uppvisar två slags omljud: u-omljud och i-omljud. Den senare innebär att en vokal påverkades av ett efterföljande i eller j. Med andra ord innebar u-omljud att den påverkade vokalen "rundades" och i-omljud att den "frontades". Om du inte vet vad de begreppen innebär så lyssna på vokalfyrkanten vid länken. Notera skillnaden mellan främre/bakre vokaler, liksom rundade/orundade. -
http://www.yorku.ca/earmstro/ipa/vowels.html
Klart så? Vi återgår tilll ordet för "hand" som böjdes som så i urnordiska resp. fornisländska:
nominativ singular: handuz - hǫnd (u-omljud)
genitiv singular: handōz - handar (inget omljud)
nominativ plural: handiuz - hendr (i-omljud)
Ett annat exempel; neutrum denna gången så böjningsformerna är annorlunda:
nominativ singular: landan - land (inget omljud)
nominativ plural: landu - lǫnd (u-omljud)
Som jag skrev i mitt förra inlägg uttalades ǫ rimligen ungefär som det korta å-ljudet. Jämför med vokalfyrkanten och vad som händer när man rundar ett a. Någon gång därefter har ljudet genomgått en sekundär förändring (i det här fallet: frontning) och kommit att uttalas som ö, som i nutida isländska hönd.