2011-02-22, 22:18
Medlem
kattfaens avatar
jag har haft problem med magsyran ett tag nu
fick utskrivet omeprazol utav en läkare på vårdcentralen som jag skulle äta i 3 veckor
dom hjälpte mig lite så men jag började må konstigt på dem så jag slutade ta dem.

undrar om det finns andra bra tabletter lr flytande lr liknande som är recept fritt som kan hjälpa?
Senast redigerad av kattfaen 2011-02-22 kl. 22:20.
Citera
2011-02-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattfaen
jag har haft problem med magsyran ett tag nu
fick utskrivet omeprazol utav en läkare på vårdcentralen som jag skulle äta i 3 veckor
dom hjälpte mig lite så men jag började må konstigt på dem så jag slutade ta dem.

undrar om det finns andra bra tabletter lr flytande lr liknande som är recept fritt som kan hjälpa?

omeprazol och lansoprzol är dom bästa! jag har ätit lasoprzol i 15år så dom är nog ganska ofarliga! det finns tyverr inga andra preparat som funkar lika bra mot halsbränna som dessa preparat som hämmar produktionen av magsyra!!!
Citera
2011-02-22, 22:25
Medlem
finns garvisol och liknande som lägger ett lock över mag säcken men dom smakar skit och är bara effektiva mellan måltider!
Citera
2011-02-22, 22:27
Medlem
Eliza CTs avatar
Du kan prova Gaviscon suspension (flytande) eller tuggtabletter (som kan vara jobbiga) i synnerhet före du lägger dej. Det förhindrar att magsaften tränger upp i matstrupen när du ligger.
Kan givetvis användas även dagtid mot sura uppstötningar.
För mej har det varit till stor hjälp i kombination med tabletter. Finns receptfritt på apoteket.
Mvh
Citera
2011-02-22, 22:29
Medlem
-defekt-s avatar
Är det kapslar eller tabletter du fått? Själv har jag haft omeparasol i tio år!
Tabletterna fungerar inte alls för mig, men kapslarna fungerar både snabbt och effektivt!
Citera
2011-02-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Tabletterna fungerar inte alls för mig, men kapslarna fungerar både snabbt och effektivt!

jag äter lanso munsönderfallande och dom funkar bättre än kapslarna för mig! för dom börjar verka direkt!!! har du brock i matstrupen eller problem med magmunnen? tänkte när du ätit i 10år
Citera
2011-02-22, 23:03
Medlem
-defekt-s avatar
Reflux, otät magmun och att jag äter en massa andra mediciner som knasar ut mina mage och syror!
Citera
2011-02-23, 02:05
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Gaviscon är tveklöst det bäst receptfria, men det ska vara flytande. Omeprazol och Famotidin håller mitt bra i schack men ibland måste jag ta en klunk Andapsin när det blir olidligt.
Citera
2011-02-23, 13:34
Medlem
kattfaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-

jag har kapslar. dom hjälpte mig så alltså men jag blev helt konstig på dem .
en konstig känsla svårt att förklara men köpt mig novacol idag får vi se om dem funkar
Citera
2011-02-23, 13:40
Medlem
kattfaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
jag äter lanso munsönderfallande och dom funkar bättre än kapslarna för mig! för dom börjar verka direkt!!! har du brock i matstrupen eller problem med magmunnen? tänkte när du ätit i 10år

nej inte vad jag vet.
detta är ganska nytt för mg strax innan jul fick jag detta. har varit ganska stressad i många många år å inte mått så värt kalas bra i 1½ år nu så antar att magen börjar ta stryk.

men jag käkar behepan på morgonen för B12 brist, sen äter jag mirtazapin varje kväll med för sömnproblem.
ska man typ vänta en lr två lr fler timmar innan man tar tex novacol då lr liknande tabletter för magsyran ?
hört attd e e bra å ta en tablett typ när man ska lägga sig så man inte mår dåligt när man ligger ner.
ska jag ta novacolen ca 2 timmar innan ja går å lägger mig då? eftersom ja tar mirtazapinen när jag lägger mig så tar det kanske 1 timma ibland två timmar innan jag somnar
Citera
2011-02-23, 15:48
Medlem
Eliza CTs avatar
Gaviscon har en helt annan effekt än Novalucol. Gaviscon lägger sej "som ett skum" i magsäcken och förhindrar uppstötningar i matstrupen.
Mvh
Citera
2011-03-27, 06:34
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Äter man tex Omeprazol för ett tag kan man inte räkna med att det ska bli bra efter några veckor, allt handlar om ens egna problem, jag blir mer förvånad över personer som blivit av med sina besvär efter bara några veckor av medicinering. Vissa kan behöva äta det i många många år, kanske resten av livet.

Håller med Eliza, Gaviscon på flaska är tveklöst bäst av dom receptfria läkemedlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in