• 1
  • 2
2011-02-22, 22:14
Medlem
Idinansikts avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fle...pp-farre-brott

Då är det bevisat att satsningen på fler poliser inte gett något resultat överhuvudtaget.
Det är t.o.m. färre brott som klaras upp idag än 2006 när satsningen började.

I slutet på artikeln går att läsa:

"Sedan 2006 har antalet polisanmälningar ökat och med dem även antalet ärenden som skickas vidare till åklagare. Det är först när siffrorna jämförs med varandra som man kan se att polisen inte blivit bättre på att klara upp brott. Uppklarningen är sämre för samtliga elva brottskategorier."

Så, varför är den svenska polisen så värdelös?

Om jag skulle dra till med en gissning så skulle jag chansa på helt fel fokus på vilka brott som ska klaras upp. Men det har jag så klart inte mycket belägg för, kanske någon som är mer insatt här på FB som har något att säga?

EDIT: stavfel
Senast redigerad av Idinansikt 2011-02-22 kl. 22:31.
Citera
2011-02-22, 22:29
Medlem
Raketprofetens avatar
Personligen skulle jag gissa på att polisens "Mångfaldssatsningar" bidragit. När fokus och ekonomiska resurser går från att lösa brott till att få in muslimer och kvinnor i polisen så bidrar det negativt. Sen som alltid vid "positiv särbehandling" (etnisk, religiös eller könsdiskriminering) så förloras kompetens som egentligen skulle bli en del av polisen, till förmån för en muslim/neger/kvinna med sämre kompetens.
Citera
2011-02-23, 00:47
Medlem
Jrgens avatar
Planekonomi har aldrig fungerat särskilt väl, och det är givetvis sant när det kommer till polisen också. I planekonomier försvinner alltid pengar, utan att det produceras något av värdet. Ju mer pengar man kastar in i den, desto mer pengar försvinner.
Citera
2011-02-23, 10:27
Medlem
Alltför mycket kamp går till interna maktstrider inom polisen. De vinnande falangerna har blivit bättre på att få resurser men åstadkommer allt mindre. Polisen verkar mest sitta och häcka på polisstationen, ytterst sällan man ser dem ute på gatorna. Privata vaktbolag tar över alltmer.

Ett stort misstag var också den tidigare besparingen av adm personal och att utbildad polis fick börja med administration. Känns ju lite som om polisen har abdikerat från vissa områden och mest gör rutinuppdrag och nödutryckningar. Tror det bästa skulle vara att bygga nya polisenheter med fräscht nytt folk istället för att blanda det nya med det gamla. Vi behöver idealister...
Citera
2011-02-23, 10:37
Medlem
Idinansikts avatar
Någon som har koll på hur svenska folkets förtroende ser ut för polisen idag?

För snart tre år sedan gjordes en undersökning då visade det sig att endast 58% hade högt förtroende för polisen, mot 2002 då 73% ansåg sig ha högt förtroende.
Denna siffra borde väl ha rasat ytterliggare?
Kan det vara så att inte ens hälften av svenska folket har högt förtroende för polisen idag?

Spelar detta in för polisens arbete? Blir det en motivationssänkare som tillslut resulterar i färre uppklarade brott?

Jag personligen har 0 (noll) förtroende för den svenska polisen och hoppas alla åker på hemmorrojder.

EDIT: källa, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sj...sen_739713.svd
Citera
2011-02-23, 10:52
Medlem
NoHopes avatar
Dom lägger helt enkelt för mycket resurser på att jaga droganvändare och prostituerade.
Citera
2011-02-23, 12:20
Medlem
chainmails avatar
Det är nog snarare så att trots de nya satsningar man gjort inom polisen hinner man inte med i utvecklingen, massinvandringen av kriminalitet ökar helt enkelt snabbare än polisens resurser.
Citera
2011-02-23, 12:27
Medlem
tj.s avatar
Stiftar man en massa onödiga lagar, underbyggda på inget annat än moral, är det väl inte allt för konstigt att det också bidrar till fler anmälningar och utredningar helt i onödan. Väl spenderade skattepengar...
Citera
2011-02-23, 12:48
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Dom lägger helt enkelt för mycket resurser på att jaga droganvändare och prostituerade.

Jag instämmer. Dom har för mycket att göra skulle jag säga. Jag ser mer poliser som håller koll på trafiken och folk som är ute och super. Dom håller koll på fel saker enligt mig. Visst man kanske ska hålla koll på en full pöbel men inte när grövre brott förekommer.

En legalisering utav cannabis skulle kanske få polis myndigheten att pusta ut lite? Då dom satsar mer på att jagar sånna som drar en spliff, än sånna som utför våldtäckt och stöld.

Men en sak som är riktigt synd om snuten är att dom inte får använda sitt tjänstevapen. Gör dom det så blir dom i princip av med jobbet. >.> För att oskadliggöra någon brottsling så räcker det med ett skott i foten/benet så att han inte kan ta sig därifrån. Men idagens läge så betraktas det som tjänstefel.
Senast redigerad av KingVision 2011-02-23 kl. 12:55.
Citera
2011-02-23, 12:56
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
För att besvara frågan måste man också ställa satsningarna i relation till hur stor den ökade mängden anmälningar är. Har polisen blivit 25 % bättre men får in 50 % mer anmälningar är det fullt förståeligt att uppklarningsprocenten gått ner, för att nämna ett exempel.
Citera
2011-02-23, 13:01
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
För att besvara frågan måste man också ställa satsningarna i relation till hur stor den ökade mängden anmälningar är. Har polisen blivit 25 % bättre men får in 50 % mer anmälningar är det fullt förståeligt att uppklarningsprocenten gått ner, för att nämna ett exempel.

Nämn några exempel till, några mindre självklara.
Citera
2011-02-23, 13:07
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Nämn några exempel till, några mindre självklara.

Uppenbarligen inte tillräckligt självklar, eftersom den enda som nämnt den möjligheten är chainmail.

Det är faktiskt rätt meningslöst att börja spekulera innan någon kan ge några faktiska siffror för utvecklingen i antalet anmälningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in