2011-02-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Den censuren du talar om har väl faktiskt tillkommit under senare (10-15) år?
Nej, klippet med den svarta dockan var till exempel bortklippt fram till mitten av 80-talet, så den censuren är definitivt inte ett nytt påfund.
Citera
2011-02-23, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wombat1000
Jag tycker faktiskt det fortfarande kan göras bra barnprogram idag, även om jag inte är ett barn längre. Phineas & Ferb t ex.
Wallace and Gromit ...Eller Shaun the sheep gillar jag än idag :-)
Citera
2011-02-23, 00:55
Bannlyst
"Ren & Stimpy" var väl inget "barnprogram"?
Citera
2011-02-23, 03:10
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Nej, klippet med den svarta dockan var till exempel bortklippt fram till mitten av 80-talet, så den censuren är definitivt inte ett nytt påfund.

Okey, men snöbollskriget minns jag från när jag var mindre (cirka drygt 10 år sedan), så det är tveklöst något "nycensurerat".
Hur nu ett snöbollskri kan bli för våldsamt...Fast det är väl klart synd om alla ensamkommande flyktingbarn som ska behöva se sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
"Ren & Stimpy" var väl inget "barnprogram"?

Jo visst är det ett barnprogram, fast vissa avsnitt var riktigt spännande och läskiga! Som Stimpys Fan Club och Space Madness, som båda mer eller mindre handlar om hur Ren blir galen/får psykos.

Som detta: http://www.youtube.com/watch?v=dW3Ro...eature=related (hittade inget i bättre kvalitet tyvärr).

Sen gjorde dom visst en "vuxenvariant" med massa bög och- snuskskämt 15 år senare, men det är ju bara tragiskt.
Citera
2011-02-23, 04:35
Bannlyst
Citat:
Okey, men snöbollskriget minns jag från när jag var mindre (cirka drygt 10 år sedan), så det är tveklöst något "nycensurerat".
Hur nu ett snöbollskri kan bli för våldsamt...Fast det är väl klart synd om alla ensamkommande flyktingbarn som ska behöva se sådant.

Jo visst är det ett barnprogram, fast vissa avsnitt var riktigt spännande och läskiga! Som Stimpys Fan Club och Space Madness, som båda mer eller mindre handlar om hur Ren blir galen/får psykos.

Som detta: http://www.youtube.com/watch?v=dW3Ro...eature=related (hittade inget i bättre kvalitet tyvärr).

Sen gjorde dom visst en "vuxenvariant" med massa bög och- snuskskämt 15 år senare, men det är ju bara tragiskt.
Mjo men sen fanns det en fransk variant (som jag gillar) http://www.metacafe.com/watch/525395...ockroaches_hg/ Fast jag har aldrig tyckt att ren&stimpy var ett barnprogram ...Lika lite som Simpsons eller Family guy
Citera
2011-02-23, 07:29
Medlem
Citat:
Du måste tänka på den danska sändningen av programmet, där den visas. Förutom avsnitt ur de nya långfilmerna från Disney har programmet inte ändrat innehåll när den visats på SVT sen 80-talet.
Citera
2011-02-23, 07:39
Medlem
Citat:
Mjo men sen fanns det en fransk variant (som jag gillar) http://www.metacafe.com/watch/525395...ockroaches_hg/ Fast jag har aldrig tyckt att ren&stimpy var ett barnprogram ...Lika lite som Simpsons eller Family guy
Njae, jag vet inte om jag skulle kalla Oggy... en fransk variant av Ren & Stimpy. Snarare är det en fransk variant av Tom & Jerry. Ren & Stimpy har både längre historier och dialog, plus att de är vänner (även om Ren inte alltid behandlar Stimpy som en), medan Oggy och kackerlackorna definitivt är fiender. Fast jag gillar båda två.
Citera
2011-02-23, 07:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Och framför allt, varför måste dagens barnprogram vara så speedade?

På monopol-TV:s tid behövde ju inte barnredaktionerna slåss om tittarna och när Helena Sandblad var chef för TV 2:s barn-TV kunde hon rentav förespråka att man borde minska sändningarna eftersom barn inte bara borde titta på TV - en inställning som dock inte vann gehör hos hennes chefer. Nu konkurrerar ju kanalerna om barnpubliken och eftersom många barn har smak för högt tempo, snabba klipp, starka färger och höga ljud så lockar man med det. Nu sänds ju även barnprogram nästan hela dagen så det gör inte så mycket om barnen blir uppjagade av dem. Tidigare fanns ett mer utpräglat pedagogiskt syfte bakom barnprogrammen och till det hörde att de skulle hjälpa föräldrarna att få barnen att somna - programmen sändes ju oftast som ett slags "godnattstund" för olika åldrar. Därav lågmäldheten och den ofta melankoliska stämning som vilade över många av de äldre barnprogrammen, medan mer skrikig och fartfylld animation på sin höjd kunde visas i lördagens morgonprogram.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2011-02-23 kl. 07:48.
Citera
2011-02-23, 08:03
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Vi talar väl om barnprogram för alla åldrar? Jag kan inte se att något annat anges...

Men nåväl, ge mig gärna några exempel på liknande pedagogiska skitbarnprogram (för de allra minsta barnen) från 80-talet.

Jämför Nalle Puh, Ducktales, Ren & Stimpy eller Transformers (några av mina teckanade favoriter) med dagens motsvarigheter t.ex Fairly odd parents eller all asiatisk animeskit, så förstår du.

Ja vi talar om barnprogram för alla åldrar, men du tycker att de pedagogiska barnprogrammen för de alla minsta är dåliga och jämför de barnprogrammen med de du tittade på när du var liten - kom igen! Den är en helt ny genre för de allra minsta som inte fanns när vi var små och de går inte att jämföras med de barnprogram vi minns från vår uppväxt.

Det är knappast de barnprogrammen som de kommer komma ihåg sen när de är vuxna då de kommer gå över till andra barnprogram.

Sen ger du fortfarande inte någon vettigt svar utan ber "mig förstå" - det gör jag inte. Du kan helt enkelt inte förklara varför det skulle vara mer själ i barnprogrammen då det bara är nostalgi och ordbajseri.

Men visst, jag håller med om att Ducktales är i en klass för sig, men det visas faktiskt fortfarande.

Tips på bra "nya" barnprogram för olika målgrupper(åldrar) som visas, förutom Ducktales, Piff & Puff, Nalle Puh med flera som faktiskt fortfarande visas:

Svampbob Fyrkant
Pingvinerna från Madagaskar
Rorri Racerbil
Byggare Bob
Sune (tecknat)
Pingu (finns nya avsnitt)
Fåret Shaun
Flapjack
Johnny Test
Ben Ten
Ozzy & Drix
Pinky and the brain

Sen finns det säkert fler, jag plockade bara från dagens TV-tablå, har inte allt i huvudet.

Att jag inte tagit med något av alla dessa merchendiseprogrammen har med att göra att jag inte tål dem, men visst kanske det är så att dagens barn tycker de är minst lika bra som vi tyckte Turtles var?

Finns ju en hel drös av dem iaf.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2011-02-23 kl. 08:06.
Citera
2011-02-23, 11:38
Medlem
Citat:
Okay då är jag väl en "mes" ..Men jag fick barn tidigt (Jag e född innan dig). Och såg på vissa program när lillebror/syster växte upp ....Men jag gillade typ "Tårtan" och Loranga Mazarin ....Men när jag såg Westerbergs "Lillstrumpa" så stängde jag av tv'n och byggde lego med lillebroren istället...
Nu kan jag inte hålla mig längre, utan måste fråga. Vad har Staffan Westerberg och hans Vilse i pannkakan att göra med att du fick barn tidigt i ditt liv?
Citera
2011-02-23, 15:45
Medlem
likeithards avatar
Citat:

Sanningen är ju att Ren&Stimpy funkar lika bra när man är vuxen.

Citat:
Du måste tänka på den danska sändningen av programmet, där den visas. Förutom avsnitt ur de nya långfilmerna från Disney har programmet inte ändrat innehåll när den visats på SVT sen 80-talet.

Ja, du har kanske rätt! Har för mig man kunde se programet simultant i olika språk, på olika kanaler.

Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Ja vi talar om barnprogram för alla åldrar, men du tycker att de pedagogiska barnprogrammen för de alla minsta är dåliga och jämför de barnprogrammen med de du tittade på när du var liten - kom igen! Den är en helt ny genre för de allra minsta som inte fanns när vi var små och de går inte att jämföras med de barnprogram vi minns från vår uppväxt.

Det är knappast de barnprogrammen som de kommer komma ihåg sen när de är vuxna då de kommer gå över till andra barnprogram.

Sen ger du fortfarande inte någon vettigt svar utan ber "mig förstå" - det gör jag inte. Du kan helt enkelt inte förklara varför det skulle vara mer själ i barnprogrammen då det bara är nostalgi och ordbajseri.

Men visst, jag håller med om att Ducktales är i en klass för sig, men det visas faktiskt fortfarande.

Tips på bra "nya" barnprogram för olika målgrupper(åldrar) som visas, förutom Ducktales, Piff & Puff, Nalle Puh med flera som faktiskt fortfarande visas:

Svampbob Fyrkant
Pingvinerna från Madagaskar
Rorri Racerbil
Byggare Bob
Sune (tecknat)
Pingu (finns nya avsnitt)
Fåret Shaun
Flapjack
Johnny Test
Ben Ten
Ozzy & Drix
Pinky and the brain

Sen finns det säkert fler, jag plockade bara från dagens TV-tablå, har inte allt i huvudet.

Att jag inte tagit med något av alla dessa merchendiseprogrammen har med att göra att jag inte tål dem, men visst kanske det är så att dagens barn tycker de är minst lika bra som vi tyckte Turtles var?

Finns ju en hel drös av dem iaf.

Jag har inte bett dig om någonting, bara så vi är på det klara med det.

Barnprogramen förr innehöll krigsscener, vapen, karraktärer blev skadade (se Transformers, Turtles m fl.), ibland kunde programmen vara riktigt läskiga, på gränsen till tecknad skräck (se Ren&Stimpy) och framför allt kunde barnprogrammen vara äckliga och innehålla snorkråkor, kroppsvätskor etc (se Ren&Stimpy). Det kallar jag själ, inget hymlande eller censurerande, inga moraliska pekpinnar.

Idag förekommer knappt något sådant, barnprogrammen har tappat sin själ, dom har blivit rumsrena och därmed trista.

Svampbob Fyrkant är ett av dagens barnprogram som står ut, riktigt bra skulle jag vilja säga.

Men det är bara min åsikt, du har säkert en annan.
Citera
2011-02-23, 15:53
Medlem
erikbes avatar
"Allt och lite till" är ett riktigt bra barnprogram i samma anda som Fem myror...

http://www.youtube.com/watch?v=D-MU1JnjLpE
http://www.youtube.com/watch?v=d8U-l...eature=related

Gillar personkemin och de mysiga miljöerna. Samtidigt lärorikt och inte ett dugg gapigt a´la nickelodeon/Cartoon network
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in