Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Du är
HELT fel ute om du tror alla barnprogram är sådär.
Dora och program i den stilen är till för de allra
minsta barnen, min son tittade på det när han var 2.5år: Det finns en kanal med enbart barnprogram för 2-4åringar.
Tittar på man sånna barnprogram när man är 5år så får man skylla sig själv
Titta på Cartoon Network och Disney Channels vanliga kanal så lovar dig att de inte visar sånt.
Nickelodeon visar Dora tidigt på morgonen och då står det till och med JR uppe i hörnet - en barnkanal som har något som kallas JR, det fattar du väl att det är för de allra minsta?

Vi talar väl om barnprogram för alla åldrar? Jag kan inte se att något annat anges...
Men nåväl, ge mig gärna några exempel på liknande pedagogiska skitbarnprogram (för de allra minsta barnen) från 80-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Sen vill jag gärna att du förklarar vad du menar med att programmen hade mer själ? Vafan betyder det?

Jämför
Nalle Puh, Ducktales, Ren & Stimpy eller
Transformers (några av mina teckanade favoriter) med dagens motsvarigheter t.ex
Fairly odd parents eller all asiatisk animeskit, så förstår du.
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tror att en anledning till att man upplever äldre (70-80-tal) barnprogram som bättre (utöver själva nostalgin då) är att de barnprogram som dominerade i svensk tv fram till 90 nångång inte var skapade för att sälja produkter.
Visst kan man ha åsikter om huruvida barnprogram ska vara sedeslärande eller endast underhållande.
Givetvis görs det säkert massa bra barnprogram även nu..och mycket av det som sändes via satelit på 80-90-talm typ he-man, transformes, turtles och what not, var ju inte mycket mer än 20-minuters reklamfilmer.
Transformers och Turtles är ju klassiska mästerverk, även om dom var till för att sälja serietidningar och leksaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Wombat1000
Nog fan var det mycket moral, censur och politisk korrekthet i barnprogram förr i tiden. Se bara hur de censurerade Disneyprogrammet de brukar visa på julafton. Bl a klippte de bort den svarta dockan i tomtens verkstad och slutade visa kortfilmen där Kalle och knattarna hade snöbollskrig, eftersom den var för våldsam. För att inte tala om alla pekpinnar man tvångsmatades med under 70-talet.
Den censuren du talar om har väl faktiskt tillkommit under senare (10-15) år?
Nej, 80-talet var den gyllene tidsåldern för barnprogrammen.