2011-02-22, 22:13
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
Ja du ser hur 'fucked' upp vi blev av barnprogrammen på den tiden (du är ett levande exempel).

Nja, eller också var jag redan lite udda som barn

(nejdå, jag tyckte bara det var otroligt coolt att få träffa en "kändis" i levande livet. Jag var ju bara tio-elva bast och hade aldrig sett en sådan förut utanför tv-rutan )
Citera
2011-02-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
Bättre?

Vilse i pannkakan fuckade upp en hel generation för satan!
Jag säger som jag alltid brukar säga, det är bara mesar som fick "trauma" av Vilse i pannkakan. Jag tyckte den var bra (är född -72), och har hört det från andra i min ålder också.
Citera
2011-02-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Minns ni vad bra barnprogram som gjordes förr? T.ex:
Jag tycker faktiskt det fortfarande kan göras bra barnprogram idag, även om jag inte är ett barn längre. Phineas & Ferb t ex.
Citera
2011-02-22, 22:21
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
1. Detta är en typ av tråd som dyker upp på ALLA forum då och då vilket jag skrivit i flera av de trådar som avhandlar "dagen barnprogram är är sämre".

2. Dagens barn är nog mer än nöjde med vad som görs idag. Eftersom det knappast har gjorts några forskningar i ämnet så får vi nog inget svar. Att en som idag är vuxen tror/tycker att barnprogrammen från för är bättre är helt naturligt.

Ja, det är klart. När man blir vuxen har man ju inte det intresset av att se barnprogram för det första, alltså tycker man gärna de är dåliga

Men bortsett från det, så handlar det ju såklart om vad som ligger i tiden. De program som VI såg på då, skulle i de flesta fall inte gå hem idag pga referensramarna. På samma sätt sitter vi vuxna idag och tycker att dagens barnprogram många gånger är knepiga..

Fast knepigast av alla program just nu måste jag säga är ungdomsprogrammet om sex som går just nu. Råkade zappa över häromkvällen och jag höll på att trilla ner från soffan..!
Citera
2011-02-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majgull
Fast knepigast av alla program just nu måste jag säga är ungdomsprogrammet om sex som går just nu. Råkade zappa över häromkvällen och jag höll på att trilla ner från soffan..!
Det programmet har jag inte sett. Däremot kommer jag ihåg från ett diskussions/minnesprogram Kunskapskanalen hade för ett antal år sedan, där de diskuterade och visade klipp ur gamla barnprogram, och tog upp ett barnprogram där det uppenbarligen visades en barnfödsel ocensurerat. Är tveksam till om det skulle kunna visas som barnprogram idag.
Citera
2011-02-22, 22:39
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wombat1000
Det programmet har jag inte sett. Däremot kommer jag ihåg från ett diskussions/minnesprogram Kunskapskanalen hade för ett antal år sedan, där de diskuterade och visade klipp ur gamla barnprogram, och tog upp ett barnprogram där det uppenbarligen visades en barnfödsel ocensurerat. Är tveksam till om det skulle kunna visas som barnprogram idag.

Det är en tecknad serie som i mina ögon inte är bättre än tecknad porrfilm..det är inte MYCKET som lämnas åt fantasin. Serien heter "Sex på kartan" (jag sökte lite på ur.se och hittade ett avsnitt: http://urplay.se/161302)

Menmen, tillbaka till topic: Nej, idag hade man inte kunnat visa en ocensurerad förlossning i ett barnprogram, jag antar att det finns en del som hade tagit illa upp och anmält... På 70-talet däremot skulle det vara öppet och pedagogiskt till alla kräktes. Jag minns en barnbok om hur barn kom till som mammor å pappor kunde läsa för sina barn, med bilder i och allt på spermier och vaginor och samlag och tjofaderittan, så att ungarna kunde lära sig hur barn kommer till..ja jisses.
Citera
2011-02-22, 23:12
Medlem
likeithards avatar
Visst var dom gamla barnprogrammen bättre, de hade liksom mera själ.

Dagens barnprogram förstörs nog till största delen av moral, censur och politisk korrekthet.

För att inte tala om hur tröttsamt pedagogiska barnprogrammen ska vara idag, med inslag av engelska och "kan du hjälpa Dora/Diego/Whoever att hitta åsnan [paus] jaa, där är åsnan" och liknande.

Sen har vi det här med datoranimeringen, det är den nya flugan, och bortsätt från Fåret Shaun och liknande, så funkar det bara inte, det blir jobbigt, hastigt och ryckigt.
Citera
2011-02-22, 23:20
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard

Dagens barnprogram förstörs nog till största delen av moral, censur och politisk korrekthet.

För att inte tala om hur tröttsamt pedagogiska barnprogrammen ska vara idag, med inslag av engelska och "kan du hjälpa Dora/Diego/Whoever att hitta åsnan [paus] jaa, där är åsnan" och liknande.

Sen har vi det här med datoranimeringen, det är den nya flugan, och bortsätt från Fåret Shaun och liknande, så funkar det bara inte, det blir jobbigt, hastigt och ryckigt.

Du är HELT fel ute om du tror alla barnprogram är sådär.

Dora och program i den stilen är till för de allra minsta barnen, min son tittade på det när han var 2.5år: Det finns en kanal med enbart barnprogram för 2-4åringar.

Tittar på man sånna barnprogram när man är 5år så får man skylla sig själv

Titta på Cartoon Network och Disney Channels vanliga kanal så lovar dig att de inte visar sånt.
Nickelodeon visar Dora tidigt på morgonen och då står det till och med JR uppe i hörnet - en barnkanal som har något som kallas JR, det fattar du väl att det är för de allra minsta?

Sen vill jag gärna att du förklarar vad du menar med att programmen hade mer själ? Vafan betyder det?
Citera
2011-02-22, 23:29
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag tror att en anledning till att man upplever äldre (70-80-tal) barnprogram som bättre (utöver själva nostalgin då) är att de barnprogram som dominerade i svensk tv fram till 90 nångång inte var skapade för att sälja produkter.
Visst kan man ha åsikter om huruvida barnprogram ska vara sedeslärande eller endast underhållande.

Givetvis görs det säkert massa bra barnprogram även nu..och mycket av det som sändes via satelit på 80-90-talm typ he-man, transformes, turtles och what not, var ju inte mycket mer än 20-minuters reklamfilmer.
Citera
2011-02-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard

Nog fan var det mycket moral, censur och politisk korrekthet i barnprogram förr i tiden. Se bara hur de censurerade Disneyprogrammet de brukar visa på julafton. Bl a klippte de bort den svarta dockan i tomtens verkstad och slutade visa kortfilmen där Kalle och knattarna hade snöbollskrig, eftersom den var för våldsam. För att inte tala om alla pekpinnar man tvångsmatades med under 70-talet.
Citera
2011-02-23, 00:00
Bannlyst
Citat:
Jag säger som jag alltid brukar säga, det är bara mesar som fick "trauma" av Vilse i pannkakan. Jag tyckte den var bra (är född -72), och har hört det från andra i min ålder också.
Okay då är jag väl en "mes" ..Men jag fick barn tidigt (Jag e född innan dig). Och såg på vissa program när lillebror/syster växte upp ....Men jag gillade typ "Tårtan" och Loranga Mazarin ....Men när jag såg Westerbergs "Lillstrumpa" så stängde jag av tv'n och byggde lego med lillebroren istället...
Citera
2011-02-23, 00:32
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Du är HELT fel ute om du tror alla barnprogram är sådär.

Dora och program i den stilen är till för de allra minsta barnen, min son tittade på det när han var 2.5år: Det finns en kanal med enbart barnprogram för 2-4åringar.

Tittar på man sånna barnprogram när man är 5år så får man skylla sig själv

Titta på Cartoon Network och Disney Channels vanliga kanal så lovar dig att de inte visar sånt.
Nickelodeon visar Dora tidigt på morgonen och då står det till och med JR uppe i hörnet - en barnkanal som har något som kallas JR, det fattar du väl att det är för de allra minsta?

Vi talar väl om barnprogram för alla åldrar? Jag kan inte se att något annat anges...

Men nåväl, ge mig gärna några exempel på liknande pedagogiska skitbarnprogram (för de allra minsta barnen) från 80-talet.

Citat:
Sen vill jag gärna att du förklarar vad du menar med att programmen hade mer själ? Vafan betyder det?

Jämför Nalle Puh, Ducktales, Ren & Stimpy eller Transformers (några av mina teckanade favoriter) med dagens motsvarigheter t.ex Fairly odd parents eller all asiatisk animeskit, så förstår du.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tror att en anledning till att man upplever äldre (70-80-tal) barnprogram som bättre (utöver själva nostalgin då) är att de barnprogram som dominerade i svensk tv fram till 90 nångång inte var skapade för att sälja produkter.
Visst kan man ha åsikter om huruvida barnprogram ska vara sedeslärande eller endast underhållande.

Givetvis görs det säkert massa bra barnprogram även nu..och mycket av det som sändes via satelit på 80-90-talm typ he-man, transformes, turtles och what not, var ju inte mycket mer än 20-minuters reklamfilmer.

Transformers och Turtles är ju klassiska mästerverk, även om dom var till för att sälja serietidningar och leksaker.

Citat:
Nog fan var det mycket moral, censur och politisk korrekthet i barnprogram förr i tiden. Se bara hur de censurerade Disneyprogrammet de brukar visa på julafton. Bl a klippte de bort den svarta dockan i tomtens verkstad och slutade visa kortfilmen där Kalle och knattarna hade snöbollskrig, eftersom den var för våldsam. För att inte tala om alla pekpinnar man tvångsmatades med under 70-talet.

Den censuren du talar om har väl faktiskt tillkommit under senare (10-15) år?

Nej, 80-talet var den gyllene tidsåldern för barnprogrammen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in