• 1
  • 2
2014-04-28, 15:54
Medlem
"Ane Brun har sålt guld och platina. Genom personliga tolkningar av poplåtar som Beyonces Halo och Alphavilles Big in Japan har hon uppnått ikonstatus. Och så har hon samarbetat med storheter som Ron Sexsmith, Peter Gabriel och Vince Clarke."

Nya konserter, solo och akustiskt på Mosebacke i höst.
Citera
2015-06-13, 23:46
Medlem
Tycker ändå exempelvis Ane Brun fyller en funktion med sina tolkningar.

Hennes version av Ted Gärdestads Ge en sol är fantastiskt. Får än att undra varför inte ted redan från början sjöng den i ett liknande arangemang, där texten verkligen kommer fram
Citera
2015-06-14, 11:26
Medlem
KoVaKs avatar
Håller med om att de flesta singer-songwriters (manliga och kvinnliga) är extremt överskattade, likt Tove Lo, Tove Styrke, Lykke Li, Anna Ternheim, Jennie Abrahamson etc. Melissa Horn är väl aningen bättre än dessa men man tröttnar snabbt på henne då hon gör samma låt om och om igen. Laleh är väl också snäppet bättre men på det stora hela är hennes musik alldeles för utslätad. De flesta av dessa "hippie-kvinnor" har fått lära sig att man skall "uttrycka sina känslor i musik", "go with the flow" etc vilket leder till att de är helt okritiska till sitt eget arbete och släpper ifrån sig i princip vad som helst.

Det är inte så seriösa låtskrivare jobbar. Adele tex var från början mycket mer kritisk till sitt eget låtskrivande från en ung ålder och analyserade vad som fungerade och inte för att göra en bra låt. I eran av "positivt tänkande" och ultrafeminism i Sverige ska man ju dock aldrig kritisera sig själv utan alltid tro på sin förmåga oavsett resultat, vilket leder till en störtflod av medioker musik. Dessutom har dessa inte heller några riktiga inspirationer som avfärgat sig i passionen i musiken, utan deras musik är planlös, irrande, irriterande och totalt identitetslös.

Vad gäller Ane Brun är hon långt bättre än dessa, hennes gitarrspel är på en helt annan nivå och låtskrivandet är mycket mer helgjutet. Dock så verkar hon ha "bränt krutet" på de 2 första skivorna Spending Time With Morgan (2003) och A Temporary Dive (2005), för att därefter ha släppt ifrån sig mer oinspirerat material. Där ingår hennes "tolkning" av Alphavilles Big In Japan som tyvärr helt berövar denna tidlösa hit sin kraft och sväng.
Senast redigerad av KoVaK 2015-06-14 kl. 11:35.
Citera
2015-06-14, 11:29
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag lyssnar på Ane Brun, visste inte att det var något fel med det.
Citera
2015-06-14, 11:31
Medlem
Ghastens avatar
Dom lyssnar väl på skiten för att det inte finns bättre. Själv tycker jag att dom sugerfett. Har inte hört en bra låt av det lilla skit jag råkat höra. Det är väl feminister som lyssnar på dem.
Citera
2015-06-14, 17:09
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag har aldrig lyssnat på Ane Brun, men den här låten från TV-serien Wallander tycker jag är fantastiskt vacker. Hon lyckas också få ett fint flyt i låten trots att den innehåller många ovanliga vändningar.

https://www.youtube.com/watch?v=UGssssSZUKI
Citera
2015-06-25, 12:53
Medlem
På den fråga som inledde diskussionen, "på fullt allvar lyssnar på", kan jag
kanske säga INTE ÄNNU eftersom jag just på rea inhandlat en 2CD med
samlade verk men om jag bara lyckas plasta upp den och trycka på rätt
knappar och dessutom lyckas hålla mig tillräckligt seriös så skall det nog
bli av ...
Citera
2015-09-08, 12:52
Medlem
Nya plattan får sådär kritik.

http://www.gp.se/kulturnoje/recensio...-when-i-m-free
Citera
2015-09-09, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag har aldrig lyssnat på Ane Brun, men den här låten från TV-serien Wallander tycker jag är fantastiskt vacker. Hon lyckas också få ett fint flyt i låten trots att den innehåller många ovanliga vändningar.

https://www.youtube.com/watch?v=UGssssSZUKI

Ja, den låten är riktigt fin tycker jag också!
Citera
2023-12-12, 13:21
Medlem
Det är klart folk tar henne på allvar.
Alla artister har ju manér, är tillgjorda.
Brun är väl inte mer tillgjord än Hetfield eller Beyonce.
Det handlar bara om smak.
Sen kan jag väl hålla med om att hon låter sentimental, på gränsen till fånig ibland. Otroligt pretto.
Men jag dömer ingen.... Går folk igång på det, kul för dom......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in