• 1
  • 2
2011-02-22, 18:13
Medlem
JohanVeteraNs avatar
Tjena!

det är så att jag har nu sökt lite om detta ämne, för jag har en liten dröm att plugga i japan faktist, då menar jag inte bara språkmässigt utan också någon typ av inriktning som t.ex. att man pluggar Data/it som man sedan kan få jobb på någon stort företag som sony eller något annat känt i japan! :P

därför undrar jag hur kan man gå till väga? självklart måste man lära sig språket också för jag tror inte bara engelska räcker där borta. så finns det någon som har åkt till japan och inte bara enbart varit på någon fånig språkresa, utan har också pluggat på en riktig skola med någon typ av inriktning som sedan kan användas till att att hitta jobb i japan?

jag har tänk lite också själv över detta, och undrade går det att via universitet ansöka om att bli utbytesstudent kanske, för jag vill plugga data/it och man kan kanske starta i sverige sen bli utbytestudent? så man kan plugga även språket och sin kurs, på det ämne man vill utbilda sig i? eller är det verkligen bäst att åka på en sådan skola där man lär sig enbart japanska i 1-2 år sen utbilda sig i något ämne?

är tacksam för svar, bjuder på många stavfel, då jag skriver via mobil! (hoppas någon förstår vad jag menar också ^^)
Citera
2011-02-22, 18:30
Medlem
Finns flera vägar. En är att läsa japanska t ex på något av de universitet som erbjuder japanska från grundnivå (inte alla gör det) och därefter (räkna med minst 2 års språkstudier) komma in på ett vanligt universitetsprogram, antingen på skolan du läst på eller på någon annan skola.
Värt att tänka på är att undergrad-utbildningen är 4-årig, så med språkförberedelserna är du uppe i max antar år du kan få CSN-pengar redan innan du börjar med mastern. Finns dock en del stipendier man kan söka.
Annars kan du läsa något i sverige, och ta en master i Japan. Finns en del engelskspråkiga program.

Att läsa något annat än universitetsutbildningar rekommenderas inte om du inte redan har en fil.kand. i någonting, eftersom det är närmast hopplöst att få arbetsvisum utan en universitetsexamen (det andra (vanligare och kanske också roligare) sättet att få uppehållstillstånd är att gifta sig med en inföding).

Vill du ha ett bra jobb (t ex Sony) är det närmast ett krav att du pluggat på något av prestigeuniversiteten (Tokyo U., Kyoto U., Keio U. etc) och helst har en master eller PhD i ett relevant fält.
Citera
2011-02-22, 19:44
Medlem
Domyojis avatar
Om du inte vill lara dig japanska (eftersom du maste komma ikapp japanerna i deras sprakkunskaper sa tro mig, det tar for lang tid)

Kor pa nagon av de Internationella skolorna. Finns massor som har undervisning pa engelska

Enklare sa

Da kan du ju borja redan i var t.o.m
Citera
2011-02-23, 22:32
Medlem
JohanVeteraNs avatar
har inget i mot att lära mig japanska heller, för många vill ju bara dra dit o plugga japanska sen dra hem igen eller bara jobba där, men jag är ute efter annat.

jag vill göra karriär där faktiskt och det är min lilla plan. så att lära mig japanska är utan tveka ett måste! men åker inte bara dit för att lära mig japanska sen dra hem eller jobba på något sunket jobb, om ni förstår vad jag menar.
Citera
2011-02-23, 22:35
Medlem
JohanVeteraNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Vill du ha ett bra jobb (t ex Sony) är det närmast ett krav att du pluggat på något av prestigeuniversiteten (Tokyo U., Kyoto U., Keio U. etc) och helst har en master eller PhD i ett relevant fält.

ja, det var något det i den stilen jag tänkte, plugga kanske i något universitet i japen, självklart måste jag ha språkkunskaper, men undra går det att göra det utan språkkunskap och plugga japanska, samtidigt man är där och pluggar något för att få ett PhD??

om det är så att jag måste plugga japanska först så för jag väll ta den vägen, men vill veta hundra innan jag gör något
Citera
2011-02-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanVeteraN
Tjena!

det är så att jag har nu sökt lite om detta ämne, för jag har en liten dröm att plugga i japan faktist, då menar jag inte bara språkmässigt utan också någon typ av inriktning som t.ex. att man pluggar Data/it som man sedan kan få jobb på någon stort företag som sony eller något annat känt i japan! :P

därför undrar jag hur kan man gå till väga? självklart måste man lära sig språket också för jag tror inte bara engelska räcker där borta. så finns det någon som har åkt till japan och inte bara enbart varit på någon fånig språkresa, utan har också pluggat på en riktig skola med någon typ av inriktning som sedan kan användas till att att hitta jobb i japan?

jag har tänk lite också själv över detta, och undrade går det att via universitet ansöka om att bli utbytesstudent kanske, för jag vill plugga data/it och man kan kanske starta i sverige sen bli utbytestudent? så man kan plugga även språket och sin kurs, på det ämne man vill utbilda sig i? eller är det verkligen bäst att åka på en sådan skola där man lär sig enbart japanska i 1-2 år sen utbilda sig i något ämne?

är tacksam för svar, bjuder på många stavfel, då jag skriver via mobil! (hoppas någon förstår vad jag menar också ^^)
Hej TS!
Har du kollat in Civilingenjör Datateknik med internationell inriktning, Japan på KTH? Det är nämligen vad jag pluggar, och kan hittills säga att jag är oerhört nöjd. Du pluggar den vanliga D-linjen parallellt med språkkurser i japanska, och spenderar ett år eller två på som utbytesstudent på något universitet i Japan under slutet av utbildningen. KTH har många fina utbytesavtal med universiteten där, både Tokyo, Keio och Kyoto universitet finns representerade.

Lärarna i japanskan på KTH är själva infödda japaner, vilket enligt mig är ett stort plus. KTH arrangerar även språkcafé varje vecka med japanska studenter, för att man ska kunna öva sig på språket med infödda även hemma i Sverige. All undervisning i Japan kommer även att vara på japanska och inte engelska när du är ute på utbytet, vilket innebär att du förväntas behärska språket flytande när du har tagit examen.

Om data/IT inte är din grej så vet jag att det finns många fler utbildningar i Sverige med liknande profil, t.ex. ekonomi.
Citera
2011-02-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akaciastigen28
All undervisning i Japan kommer även att vara på japanska och inte engelska när du är ute på utbytet, vilket innebär att du förväntas behärska språket flytande när du har tagit examen.

För att behärska japanska "flytande" efter 30hp + ett år i Japan (varav minst hälften som språkstudier, om jag förstått det rätt) måste man nog ha en rätt generös definition av flytande.
Citera
2011-02-24, 15:19
Medlem
JohanVeteraNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akaciastigen28
Hej TS!
Har du kollat in Civilingenjör Datateknik med internationell inriktning, Japan på KTH? Det är nämligen vad jag pluggar, och kan hittills säga att jag är oerhört nöjd. Du pluggar den vanliga D-linjen parallellt med språkkurser i japanska, och spenderar ett år eller två på som utbytesstudent på något universitet i Japan under slutet av utbildningen. KTH har många fina utbytesavtal med universiteten där, både Tokyo, Keio och Kyoto universitet finns representerade.

Lärarna i japanskan på KTH är själva infödda japaner, vilket enligt mig är ett stort plus. KTH arrangerar även språkcafé varje vecka med japanska studenter, för att man ska kunna öva sig på språket med infödda även hemma i Sverige. All undervisning i Japan kommer även att vara på japanska och inte engelska när du är ute på utbytet, vilket innebär att du förväntas behärska språket flytande när du har tagit examen.

Om data/IT inte är din grej så vet jag att det finns många fler utbildningar i Sverige med liknande profil, t.ex. ekonomi.

fan vad sweet, här snackar vi något faktist men jag kollade lite på sidan, och det står att jag måste ha behörighet i matte E (diskret), så jag undrar är det ett måste eller kan man även söka utan att behöva ha matte E? för det stod att man annars måste kunna spanska/tyska och något annat språk i steg 3 minst och grejen är att jag kan spanska flytande och skriva det utan problem. så kan det vara kanske min biljett in?

vore tacksam för lite svar nu är jag fan taggat på den linjen du skrev
Citera
2011-02-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanVeteraN
fan vad sweet, här snackar vi något faktist men jag kollade lite på sidan, och det står att jag måste ha behörighet i matte E (diskret), så jag undrar är det ett måste eller kan man även söka utan att behöva ha matte E? för det stod att man annars måste kunna spanska/tyska och något annat språk i steg 3 minst och grejen är att jag kan spanska flytande och skriva det utan problem. så kan det vara kanske min biljett in?

vore tacksam för lite svar nu är jag fan taggat på den linjen du skrev

Språkkraven är bara om du ska läsa inriktningen mot just det språket, japanska läser du från nybörjarnivå.
Matematik E kommer du däremot behöva läsa innan.
Citera
2011-02-24, 15:32
Medlem
JohanVeteraNs avatar
Citat:
Språkkraven är bara om du ska läsa inriktningen mot just det språket, japanska läser du från nybörjarnivå.
Matematik E kommer du däremot behöva läsa innan.

sweet då får jag ta och söka matte E då redan nu!
fan känns som nu vet jag vart jag är på väg, annars har det känts som att jag bara yrar runt och vet inte vad jag ska göra med livet
Citera
2011-02-24, 18:43
Medlem
Citat:
För att behärska japanska "flytande" efter 30hp + ett år i Japan (varav minst hälften som språkstudier, om jag förstått det rätt) måste man nog ha en rätt generös definition av flytande.
Hehe, det du säger stämmer väl till viss del, flytande kanske är att ta i. Hur som helst är japanska ett relativt enkelt språk, även för västerlänningar, att lära sig tala, skriften däremot kräver en hel del disciplin att bemästra.

Men som jag skrev, som utbytesstudent via detta program förväntas du fullfölja universitetsstudier, samt skriva ett examensarbete, enbart på japanska; det är alltså ingen engelska involverad (detta har i alla fall våra studievägledare och japanskalärare talat om för oss). Det borde ju ändå vara någon form av kvitto på att man behärskar språket mycket väl, och har man rätt ambitionsnivå bör en ettårig utlandsvistelse vara tillräckligt för detta.
Citera
2011-02-24, 19:50
Medlem
JohanVeteraNs avatar
1 år? jag tar lätt 2 år i japan, jag vill fan stanna där när jag är klar med studierna xD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in