• 1
  • 2
2011-02-22, 18:04
Medlem
Månaden börjar dra sig mot sitt slut och studielånet är snart borta. Allt som finns kvar i min kyl är rester och jag vetefan vad jag ska tilllaga med de resurser jag har, så jag frågar er.

Det som finns är:

* 5 Stycken mogna avokados
* 7 dl creme fraiche
* Ost
* Skinka
* Typ 8 sparrisar
* Massor av smör
* Kräftstjärtar
* Två olika påsar med dipblandning (egentligen för chips)
* Ris (Vill helst undvika kolhydrater på kvällen)
* Ägg
* Isbergsallad
* Blomkol
* Tonfisk (både i olja och i vatten)
* Makrillfile
* Gurka

Min spontana tanke var att blande chipsdip i creme fraiche, och doppa gurka och blomkol i denna. Samtidigt som jag käkar rå sparris och tonfisk direkt från burken. Men det kanske finns någon godare kombination?
Citera
2011-02-22, 18:08
Medlem
bc82s avatar
Ät dina avokado fort som attan så att inte listan krymper ännu mer utan att du har fått någon mat i magen.
Citera
2011-02-22, 18:10
Medlem
Dreggels avatar
Rör ihop en trevlig omelett och komplettera med lite grönsaker vid sidan om.
Citera
2011-02-22, 18:11
Medlem
vixxs avatar
Dra ihop en fisk- och skaldjursomelett. Avocado till förrätt och grönsaksdipp till efterrätt. Blir ju hur bra som helst
Citera
2011-02-22, 18:12
Medlem
Blanda tonfisk med isbergsallad, gurka och blomkål -> tonfisk sallad..
Sen kan du välja mellan att göra avokadokräm enligt den här länken ( http://www.norrmejerier.se/recept/avokadokram ) eller blanda creme fraiche med dipblandningen.

Du kan även byta ut tonfisk mot skina eller ost, och koka äggen.
Citera
2011-02-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip--
* Ägg
Min spontana tanke var att blande chipsdip i creme fraiche, och doppa gurka och blomkol i denna. Samtidigt som jag käkar rå sparris och tonfisk direkt från burken. Men det kanske finns någon godare kombination?

En smarrig sallad kanske?
Citera
2011-02-22, 18:20
Bannlyst
Gör en paj.

Förkoka upp Blomkålen lite. Sen lägger du blomkålen i en form. På med vispad ägg och skinka, peppar (salt finns i skinkan) och toppa med ost.

Har du du gjort en LCHF paj.

Edit: Ehhh ja så in i ugnen sen förstås. 220 grad 15-20 minuter.
Senast redigerad av Talismannen 2011-02-22 kl. 18:24.
Citera
2011-02-22, 18:20
Bannlyst
Mixa allt sen kyll ner den så har du en egen go gazpacho!!!
Citera
2011-02-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Dra ihop en fisk- och skaldjursomelett. Avocado till förrätt och grönsaksdipp till efterrätt. Blir ju hur bra som helst
Gillar detta. Ladda upp med en proteinbomb och avsluta med dip till champions league!

Hur ska jag tilllaga omeletten? Bara i med tonfisk och kräftstärtar på de stekta äggen??
Citera
2011-02-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talismannen
Gör en paj.

Förkoka upp Blomkålen lite. Sen lägger du blomkålen i en form. På med vispad ägg och skinka, peppar (salt finns i skinkan) och toppa med ost.

Har du du gjort en LCHF paj.

Edit: Ehhh ja så in i ugnen sen förstås. 220 grad 15-20 minuter.
Ohh.. Lät inte fel detta heller. Ska spara ingredienser så lovar jag att göra detta imorgon!
Citera
2011-02-22, 18:31
Medlem
fjungen33s avatar
Blanda creme fraiche med kräftorna, dela avokadon och lägg en creme fraiche klick på avokadohalvan. Gör sedan en smarig sparrisomelett med ost och skinka, och en sallad till. Har du mjöl hemma gör en pajdeg och gör en sparris ost och skinkpaj istället elt. tonfiskpaj. Lycka till

Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 - 3 msk vatten
0,5 tsk salt
Citera
2011-02-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33
Blanda creme fraiche med kräftorna, dela avokadon och lägg en creme fraiche klick på avokadohalvan. Gör sedan en smarig sparrisomelett med ost och skinka, och en sallad till. Har du mjöl hemma gör en pajdeg och gör en sparris ost och skinkpaj istället elt. tonfiskpaj. Lycka till

Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 - 3 msk vatten
0,5 tsk salt
Svängde bara in lite snabbt precis efter att jag hade lagt på äggen, det blev en tvärvändning och ditt förslag vann.

http://img62.imageshack.us/i/22022011079.jpg/

Ett jävla hemmabygge, men men..

Ikväll blir det dip med blomkol och gurka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in