2011-02-22, 17:26
Medlem
doggydees avatar
Har nu under ca 6 manader - 1 ars tid haft blod i avforingen.
Ar inte mycket direkt utan ibland ar det bara valdigt lite, ibland blir hela pappret rott.
Har inga problem annars, har varit hos doktorn och gjort blodprover (dock inte pga av detta, just detta har jag inte kollat upp) men de har inte sagt nagot till mig, sa jag antar att jag ar frisk.
Undrar bara vad detta kan bero pa. Funderar pa om jag ar sprackt i roven eller nat, ar inte bog men det kan ju ha hant pa annat vis.

Hur som helst, tror ni man ska kolla upp det eller ar det lugnt?

Har "tarmfickor" for ovrigt om det nu ar intressant.
Citera
2011-02-22, 17:31
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee

Låter som att du har drabbats av hemorrojder. Egentligen ingen större fara, men kan alltid vara värt att kolla upp det.
Citera
2011-02-22, 17:33
Medlem
Citat:

Jag brukar få blod på pappret ibland när jag torkat mig alldeles för hårt. Hehe.
Citera
2011-02-22, 17:37
Medlem
Brukar också få det, eller inte alltid.. Beror på hur hårt jag tar i/hur stor skitkorven är. Men sitter jag lugnt och sansat och avslappnad så blöder jag inte. Ät mer grovt bröd så att skiten inte blir så hård..
Citera
2011-02-22, 17:39
Medlem
Rainmans avatar
Jepp, later som hemorojder.. alltsa avforingen ar val inte blodig? dvs bajskorvarna ar brun-roda
Citera
2011-02-22, 17:46
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Jepp, later som hemorojder.. alltsa avforingen ar val inte blodig? dvs bajskorvarna ar brun-roda

Nej korvarna ar ej blodiga.
Hemorojder ar det nagon javla konssjukdom eller?
Ar det nagot man kan gora at det?
Citera
2011-02-22, 18:38
Bannlyst
Citat:
Nej korvarna ar ej blodiga.
Hemorojder ar det nagon javla konssjukdom eller?
Ar det nagot man kan gora at det?

Hemorrojder är en utbuktning av slemhinnan från ändtarmen som buktar ut, utanför anus. En vanlig missuppfattning (även i medicinska kretsar) är att det rör sig om åderbråck i anus men så är oftast inte fallet.
Hemorrojder ger blödningar vid toalettbesök och kan behandlas med kortison, smärtstillande och kärlsammandragande salvor. Hemorrojder kan resultera i smärta efter förstoppningsepisoder.
Tillståndet är mycket vanligt hos människor över femtio år, gravida och överviktiga. Förstoppning och/eller hård avföring är den vanligaste bakomliggande orsaken. Kvinnligt östrogen kan vara en bidragande orsak. Även vissa läkemedel kan bidra till utveckling av hemorrojder. Undersökningar har visat att mer än halva befolkningen i denna åldersgrupp är drabbade, dock fler män än kvinnor.
Varför man får hemorrojder är inte säkerställt, men kosthållningen och mycket stillasittande har hävdats vara bidragande orsaker. Förstoppning är en starkt bidragande faktor.
Förklaringen att hemorrojder beror på ett slags åderbråck har genom forskning visat sig vara fel. Fortfarande är man dock inte på det klara med varför hemorrojder uppstår. Den rådande uppfattingen är att friktion och tryck mot slemhinnan gör att analkuddarnas upphängning mot tarmen störs, men själva orsaken finns det olika teorier om.

Symtom

Om man har hemorrojder är det vanligt att
man blöder från ändtarmen, oftast upptäcker man det genom att pappret blir rött efter toalettbesöket
det kliar och svider runt ändtarmsöppningen
lite avföring eller slem läcker ut
man kan ha smärta vid ändtarmsöppningen

Hemorrojder kan läka och symtomen lindras genom att
äta lagom mycket mat och se till att den innehåller åtminstone en del nyttiga fibrer
undvika stress och därmed gå på toaletten lagom ofta, så att avföringen kommer ut av sig själv utan att man behöver "trycka"
stå upp vid toalettbesök istället för att sitta då detta kan underlätta avföringens passage genom ändtarmen
inte gnida för mycket med toalettpapper utan istället alltid tvätta noga med tvål och vatten
Citera
2011-02-22, 19:27
Medlem
Forbliranonyms avatar
Finns massor med trådar om just detta.

https://www.flashback.org/sok/blod+i+bajset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem