• 2
  • 3
2016-01-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Gammal tråd men funderade lite på hur mycket man betalar under ett liv. Känns som en väldigt dyr sista viloplats.
Räknar man in ränta på ränta vilket känns rimligt, 4% avkastning/år och en snittlön på 25 i månaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju på hur hög kyrkoavgiften är, räknade på 0,27% ovan. Som någon sagt plockar dom in pengar även när man blivit pensionär, så får man uppleva snittåldern på 80 år blir summan istället över 100000 kr.

Det känns jävligt mycket, är det egentligen rimligt att man plockas på så mycket för en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlägga ett mindre mausoleum för pengarna.

Det är väldigt få som erbjuder kredit i syfte att ska kunna tjäna ihop dina pengar själv... Men jag håller med dig det är inte rimligt för det flertal som väljer att tillbringa den sista vilan i en minneslund.

Jag har en farmor, farfar samt en farbror i en familjegrav vi numera måste betala "hyra" för... Annars får någon annan överta gravplatsen.

Min morfar kom från Dalarna och hade inte möjlighet att sköta om sina släktingars gravar och förklarade att hans son inte ska ligga i en misskött grav när min morbror dog. Många i min familj invände att de ville ha en plats att gå till, men min morfar fick sista ordet... Min mormor och morfar ligger nu i samma minneslund liksom min far. En otroligt vacker plats som garanterat inte kommer ersättas med andra gravar eller bostäder inom hundratals år...

Kostnaden för denna minneslund är långt ifrån vad en "privat" gravplats kostar och tar i anspråk gällande plats. Visst, jag älskar min farbrors och mina farföräldrars grav... Men enbart för skriften på korset, "Morsan, Farsan och Brorsan". Hade lätt kunnat sörja och tänka tillbaks på dom i en minneslund också.

Och skiten att jag ska betala för min gravplats som kommer skändas om 25år efter min död om inte mina släktingar betalar?! Smacka disrespect...
Citera
2016-01-15, 13:31
Medlem
Jag minns när en bekant nära till mig dog för ett par år sedan, sjukhuset tog ca 25K kronor för att hantera kroppen, kostym , ett plats där kroppen skulle brännas och sedan kremeras. På plats fanns ambulans och andra utryckningsfordon.

Är det normalt att man betalar en sådan jävla summa nuförtiden ? 25K kr är en jävla månadslön.
Citera
2016-01-15, 13:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Jag minns när en bekant nära till mig dog för ett par år sedan, sjukhuset tog ca 25K kronor för att hantera kroppen, kostym , ett plats där kroppen skulle brännas och sedan kremeras. På plats fanns ambulans och andra utryckningsfordon.

Är det normalt att man betalar en sådan jävla summa nuförtiden ? 25K kr är en jävla månadslön.
Kremering ska begravningsavgiften bekosta. Var din bekant en svensk medborgare?
Citera
2016-01-16, 09:40
Medlem
gniff754s avatar
Citat:

Visste inte ens att sjukhus erbjuder/utför moment mot avgift vid dödsfall, antog att man får göra det själv eller anlita en begravningsbyrå. Jag antar att den man betalar begravningsavgift till inte tar emot den avlidne om den inte är i en kista, så kista och svepning lär man få betala (plus kostnader för ceremoni, sten mm om man vill ha det)

Till sist, har den avlidne inga tillgångar betalar socialen för en s.k. socialbegravning
Citera
2016-01-18, 14:39
Medlem
Citat:

Nej, det där har du nog fått om den så kallade bakfoten. Sjukhusen tar (så vitt jag vet) inte ut några sådana extra avgifter, de klär inte de avlidnas kroppar och ansvarar inte för transport av den avlidne. Allt det där sköts av en begravningsbyrå (i normalfallet), så det var nog begravningsbyrån som tog 25.000 kronor betalt. Förmodligen ingick det en kista också, samt att man ordnade en begravningsceremoni.
Citera
2016-01-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Nej, det där har du nog fått om den så kallade bakfoten. Sjukhusen tar (så vitt jag vet) inte ut några sådana extra avgifter, de klär inte de avlidnas kroppar och ansvarar inte för transport av den avlidne. Allt det där sköts av en begravningsbyrå (i normalfallet), så det var nog begravningsbyrån som tog 25.000 kronor betalt. Förmodligen ingick det en kista också, samt att man ordnade en begravningsceremoni.

Verkar vara en bra business.
Man blir miljonär fort som attans!
Ocker.
Citera
2016-01-19, 07:50
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdnf
Verkar vara en bra business.
Man blir miljonär fort som attans!
Ocker.

Det är få som är kostnadsmedvetna och jämför priser när det gäller begravningar. Det känns lite småsnålt att lägga den avlidne i en enkel spånskivekista även om man vet att den kommer brännas upp någon dag senare. Sen är det få som är beredda att själva ordna med svepning mm även om man skulle kunna göra det, inte många som känner sig bekväma med att hantera avlidna.

Har läst en del artiklar om hur man kan fixa en budgetbegravning, behöver inte bli så dyrt, men då får man å andra sidan fixa och samordna en hel del själv.
Citera
2016-01-19, 11:27
Medlem
Mullrets avatar
http://direktkremering.se/

Kostar 4700:- totalt. Billigare blir det nog inte...

Så slipper du se krokodiltårar och annat oskick hos dina pengakåta arvingar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in