Citat:
Gammal tråd men funderade lite på hur mycket man betalar under ett liv. Känns som en väldigt dyr sista viloplats.
Räknar man in ränta på ränta vilket känns rimligt, 4% avkastning/år och en snittlön på 25 i månaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju på hur hög kyrkoavgiften är, räknade på 0,27% ovan. Som någon sagt plockar dom in pengar även när man blivit pensionär, så får man uppleva snittåldern på 80 år blir summan istället över 100000 kr.
Det känns jävligt mycket, är det egentligen rimligt att man plockas på så mycket för en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlägga ett mindre mausoleum för pengarna.
Räknar man in ränta på ränta vilket känns rimligt, 4% avkastning/år och en snittlön på 25 i månaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju på hur hög kyrkoavgiften är, räknade på 0,27% ovan. Som någon sagt plockar dom in pengar även när man blivit pensionär, så får man uppleva snittåldern på 80 år blir summan istället över 100000 kr.
Det känns jävligt mycket, är det egentligen rimligt att man plockas på så mycket för en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlägga ett mindre mausoleum för pengarna.
Det är väldigt få som erbjuder kredit i syfte att ska kunna tjäna ihop dina pengar själv... Men jag håller med dig det är inte rimligt för det flertal som väljer att tillbringa den sista vilan i en minneslund.
Jag har en farmor, farfar samt en farbror i en familjegrav vi numera måste betala "hyra" för... Annars får någon annan överta gravplatsen.
Min morfar kom från Dalarna och hade inte möjlighet att sköta om sina släktingars gravar och förklarade att hans son inte ska ligga i en misskött grav när min morbror dog. Många i min familj invände att de ville ha en plats att gå till, men min morfar fick sista ordet... Min mormor och morfar ligger nu i samma minneslund liksom min far. En otroligt vacker plats som garanterat inte kommer ersättas med andra gravar eller bostäder inom hundratals år...
Kostnaden för denna minneslund är långt ifrån vad en "privat" gravplats kostar och tar i anspråk gällande plats. Visst, jag älskar min farbrors och mina farföräldrars grav... Men enbart för skriften på korset, "Morsan, Farsan och Brorsan". Hade lätt kunnat sörja och tänka tillbaks på dom i en minneslund också.
Och skiten att jag ska betala för min gravplats som kommer skändas om 25år efter min död om inte mina släktingar betalar?! Smacka disrespect...