Citat:
Gammal trd men funderade lite p hur mycket man betalar under ett liv. Knns som en vldigt dyr sista viloplats.
Rknar man in rnta p rnta vilket knns rimligt, 4% avkastning/r och en snittln p 25 i mnaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju p hur hg kyrkoavgiften r, rknade p 0,27% ovan. Som ngon sagt plockar dom in pengar ven nr man blivit pensionr, s fr man uppleva snittldern p 80 r blir summan istllet ver 100000 kr.
Det knns jvligt mycket, r det egentligen rimligt att man plockas p s mycket fr en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlgga ett mindre mausoleum fr pengarna.
Rknar man in rnta p rnta vilket knns rimligt, 4% avkastning/r och en snittln p 25 i mnaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju p hur hg kyrkoavgiften r, rknade p 0,27% ovan. Som ngon sagt plockar dom in pengar ven nr man blivit pensionr, s fr man uppleva snittldern p 80 r blir summan istllet ver 100000 kr.
Det knns jvligt mycket, r det egentligen rimligt att man plockas p s mycket fr en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlgga ett mindre mausoleum fr pengarna.
Det r vldigt f som erbjuder kredit i syfte att ska kunna tjna ihop dina pengar sjlv... Men jag hller med dig det r inte rimligt fr det flertal som vljer att tillbringa den sista vilan i en minneslund.
Jag har en farmor, farfar samt en farbror i en familjegrav vi numera mste betala "hyra" fr... Annars fr ngon annan verta gravplatsen.
Min morfar kom frn Dalarna och hade inte mjlighet att skta om sina slktingars gravar och frklarade att hans son inte ska ligga i en missktt grav nr min morbror dog. Mnga i min familj invnde att de ville ha en plats att g till, men min morfar fick sista ordet... Min mormor och morfar ligger nu i samma minneslund liksom min far. En otroligt vacker plats som garanterat inte kommer ersttas med andra gravar eller bostder inom hundratals r...
Kostnaden fr denna minneslund r lngt ifrn vad en "privat" gravplats kostar och tar i ansprk gllande plats. Visst, jag lskar min farbrors och mina farfrldrars grav... Men enbart fr skriften p korset, "Morsan, Farsan och Brorsan". Hade ltt kunnat srja och tnka tillbaks p dom i en minneslund ocks.
Och skiten att jag ska betala fr min gravplats som kommer skndas om 25r efter min dd om inte mina slktingar betalar?! Smacka disrespect...