2011-03-09, 02:50
Medlem
Glmde att man ju ven betalar skatt som pensionr.

Tnkte p tv andra saker kring begravningsavgiften ocks, om man tjnar 10 miljoner om ret och skattar fr det samt betalar begravningsavgiften, d har ju den snubben betalt in lngt mer n mnga andra, fr han en finare kremering?

Varfr skiljer sig begravningsavgiften mellan sig? Borde ju vara exakt samma kostnad i hela landet?

S, nu ska jag inte trka er mer
Citera
2011-03-09, 14:23
Medlem
Se det som att begravningsavgiften inte r ngot annat n en srredovisad kommunal skatt.

Nr kyrkan och staten gick skilda vgar fr elva r sedan hade man vl i teorin kunnat lgga ver ansvaret p kommunerna (precis som sophmtning, snrrjning etc) varp vi alla hade betalat en ngot hgre inkomstskatt istllet.

Men av ngon anledning lt man kyrkan ha kvar det fortsatta ansvaret fr begravningsverksamheten och drfr mste man betala en srskild avgift i stllet. Jag antar att man i teorin skulle kunna stycka upp skatten ytterligare och srredovisa en srskild vgavgift, skolavgift, avloppsavgift, parkavgift o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellaman
[...] om man tjnar 10 miljoner om ret och skattar fr det samt betalar begravningsavgiften, d har ju den snubben betalt in lngt mer n mnga andra, fr han en finare kremering?

Fr samma kille bttre snrjning? Bttre sophmtning? Lngre lnetider p kommunens bibliotek? Finare bcker t sina barn i kommunens skola? Nej. Skatt funkar inte s.
Citera
2011-03-09, 18:17
Medlem
Citat:
Likadant med ihopsparade lsta pensionspengar, r ju en slant p det dr kontot
Som jag har uppfattat det fr du din pension ven om du bor utomlands. S nej, isf blir du inte blst p den.
Citera
2011-03-10, 01:20
Medlem
Tackar fr er forskning kring detta. Jag fr hitta nt annat att klura p nu :-)
Citera
2012-04-17, 12:49
Medlem
Dansk111s avatar
Detta r underbart.. Jag gick precis ur och svenska kyrkan och fr nu 2100kr mera per r och jag sparar ca 76.000kr tills slutar jobba Knns bra :P
Citera
2013-06-14, 17:28
Medlem
Yoyo. Det gr inte att avanmla begravningsavgiften eller snka den till minsta minimala? Har inget strre intresse av att ha en begravningsplats i 25 r som det ju str, de fr grna skicka ner mig till krematoriet och sen i en sophg nnstans.
Citera
2013-06-15, 22:46
Medlem
Kan man inte testamentera sin dda kropp till nn forskningsprojekt s man slipper bli begraven?.
Citera
2013-06-16, 01:23
Medlem
1979s avatar
D.
Citera
2013-06-16, 14:29
Medlem
Nej den gr inte att ta bort.
Citera
2016-01-13, 15:35
Medlem
findatas avatar
Citat:
Kollade procentsatsen dr jag bor och den r tyvrr 0,40% hr. Det innebr att jag redan betalat 24084 kronor i frskott till svenska staten. Jag har frhoppningsvis endast 31 r kvar till pension om jag r bosatt i Sverige. Jag tjnar allts inte 6021000 om ret, utan detta r ln under de 13 r jag arbetat.

Gammal trd men funderade lite p hur mycket man betalar under ett liv. Knns som en vldigt dyr sista viloplats.
Rknar man in rnta p rnta vilket knns rimligt, 4% avkastning/r och en snittln p 25 i mnaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju p hur hg kyrkoavgiften r, rknade p 0,27% ovan. Som ngon sagt plockar dom in pengar ven nr man blivit pensionr, s fr man uppleva snittldern p 80 r blir summan istllet ver 100000 kr.

Det knns jvligt mycket, r det egentligen rimligt att man plockas p s mycket fr en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlgga ett mindre mausoleum fr pengarna.
Citera
2016-01-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Gammal trd men funderade lite p hur mycket man betalar under ett liv. Knns som en vldigt dyr sista viloplats.
Rknar man in rnta p rnta vilket knns rimligt, 4% avkastning/r och en snittln p 25 i mnaden. Ger fram till pension ca 67000 kr. Beror ju p hur hg kyrkoavgiften r, rknade p 0,27% ovan. Som ngon sagt plockar dom in pengar ven nr man blivit pensionr, s fr man uppleva snittldern p 80 r blir summan istllet ver 100000 kr.

Det knns jvligt mycket, r det egentligen rimligt att man plockas p s mycket fr en sketen begravningsplats. Man skulle ju kunna anlgga ett mindre mausoleum fr pengarna.

Det r inte s att det du betalat in r ronmrkt fr just dig. Arbetslsa, unga, studenter, sjukskrivna mm dr ocks. Pengarna ska rcka till fler.
Citera
2016-01-13, 16:49
Medlem
leprasjuklings avatar
Kammarkollegiet bestmmer avgiften, lnsstyrelserna r granskningsmyndighet
http://www.kammarkollegiet.se/begrav...vningsclearing

ven om det r groteskt att en privat frening r huvudman, s r det allts inte s att de sjlva stter priset eller att de skall kunna sno pengarna till sin egen hokuspokusverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in