Citat:
Ursprungligen postat av kalhan
Hej!
Jag ska på möte med banken för att diskutera om möjligheterna till ett lånelöfte på ett fritidshus.
De husen vi har tittat på hittills kostar strax under miljonen. Jag är gift och har 2 barn. Vi har en bostadsrätt som vi redan har ett lån på ca 1,3milj (inget topplån) lägenheten är värderad till omkring 1,8.
Vi har idag dock inte 15% att lägga som handpenning, samt lagfart och pantbrev (vårt sparkonto idag ligger på ca 60000).
Går detta att lösa ändå? Vår gemensamma inkomst är drygt 500 000 per år före skatt.
Om det är möjligt, vad skulle troligtvis våra lånekostnader bli isåfall. Och hur skulle lånet i såfall se ut?
Går det att använda lägenheten som någon form av säkerhet och hur går det till isåfall?
I ert läge skulle jag "leka sommarstugeägare" på samma sätt som jag brukar rekommendera att man ska "leka husägare" innan man köper ett hus. (För mer info, se det här inlägget:
https://www.flashback.org/p28354934#p28354934 ). Då får ni en känsla för vilka ekonomiska uppoffringar som krävs för att ha råd med sommarstugan och ändå leva ett drägligt liv. Även fritidshus är förknippat med driftkostnader, eventuell arrendekostnad och underhåll. Lånekostnaden är bara en del av det hela. Man ska också vara uppmärksam på att det i annonserna ofta är glädjekalkyler för månadskostnad. Enbart bottenlånet på 850 000 skulle kosta drygt 30 000 kronor om året med en normalränta på 5%.
Jag tycker inte att ni ska blanda ihop sommarstuga och lägenhet utan se på dem som olika saker (även om ni teoretiskt har ett belåningsutrymme om 200 000 på lägenheten). Det är t.ex. ofta väldigt stor skillnad på att ha en lägenhet med lån på 2,15 miljoner än att ha en lägenhet med lån på 1,3 miljoner och dessutom ett fritidshus med ett lån på 850 000 kronor, även om lånebeloppen är lika stora. En annan faktor är vad det kostar att ta sig mellan bostaden och fritidshuset, är sträckan långt så kan det vara en ansenlig summa.
Fördelen med att hyra en stuga i några veckor per år är att man alltid kan välja en annan ort om lusten faller på (har själv sommarstuga men hamnar ofta någon vecka någon annanstans ändå).