• 1
  • 2
2011-02-22, 12:01
Medlem
Alfred.s avatar
Hej.

Det är så att jag och min flickvän tänker införskaffa oss en bostadsrätt i juni 2012, och
jag skulle uppskatta om någon kunnig person besvarade mina frågor.

Att hyra en tvåa i centrala Göteborg är enligt mig vansinne.
En hyra på cirka 6-7000 kr / månaden i 7-8 år ger inga ekonomiska fördelar vid en eventuell försäljning.

OT nu:

Jag kommer arbeta heltid från och med i början av sommaren 2011, där jag blir erbjuden en tillsvidareanställning.
Lönen är för tillfället inte fastställd, men låt oss säga 20-24.000 brutto.

Kommer arbeta där under ett år tills vi ansöker om lån.
Därefter kommer jag att gå ner till 60-70% arbete som blir kombinerat med studier.

Flickan kommer också arbeta heltid ( Ingen tillsvidareanställning. )
Låt oss säga att hon får 15,000 brutto ( Då arbetet är tillfälligt, innan det blir vidare studier. )

För att summera allt så har jag räknat som minst att vi kommer röra oss på 25.000 netto, kombinerat med studier, etc.

Det jag har planerat är att ta ett lån på cirka 1,9-2,1 för köp utav en bostadsrätt i Göteborg.

Och med tanke på att lägenheterna i centrala Göteborg har en förhållandevis låg hyra. ( ex, avgift: 2200 )

Så skulle ju inte 6-7500 kr / mån, ink amortering vara ett problem.

Vill ha positiv feedback samt korkade frågor och uttalanden önskas ej!

Tack på förhand.
Citera
2011-02-22, 12:31
Medlem
Bara du är medveten om att bostäder inte är en investering på lång sikt i meningen att man tjänar pengar på att äga dem, och nu är priserna på topp historiskt sett (liksom förvirringen att bostäder genererar pengar på banken och välfärd). Och det är också den privata skuldsättningen. Om detta utspelar sig som det alltid gjort tidigare i historien kommer priserna att gå ned rejält. När det händer är meningslöst att spekulera i, man kan bara se till att bo i en bostad man tycker om och hålla koll på att man klarar det som kan komma kostnadsmässigt och njuta av livet. Ibland ser sig bostadsägare som vinnare, ibland gör hyresgäster det.

6-7000:- per månad låter som ett billigt boende i mina ögon, släng inte bort det "bara för att köpa". Personligen tror jag inte ni kommer att missa någon värdeökning om ni fortsätter hyra er bostad. Vi går från tider med riktigt låga räntor, inga amorteringskrav och låga krav på egen insats vid köp av bostad. Nu börjar alla tre faktorer skruvas åt, och jag har svårt att se var Svensson skall få låna lika mycket pengar till bostadsköp i framtiden. Mindre lån = lägre priser.
Citera
2011-02-22, 12:36
Medlem
fördelen med att äga visar sig genom ständigt sjunkande boendekostnad genom att ni amorterar. Så på sikt löner det ju sig.

Förstår inte hur ni kan ta lån på 2 mille och bara ha 6-7k kostnader totalt för boendet, låter som en drömkalkyl, du måste väl mena per person
Citera
2011-02-22, 12:42
Medlem
Alfred.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usernamet
Bara du är medveten om att bostäder inte är en investering på lång sikt i meningen att man tjänar pengar på att äga dem, och nu är priserna på topp historiskt sett (liksom förvirringen att bostäder genererar pengar på banken och välfärd). Och det är också den privata skuldsättningen. Om detta utspelar sig som det alltid gjort tidigare i historien kommer priserna att gå ned rejält. När det händer är meningslöst att spekulera i, man kan bara se till att bo i en bostad man tycker om och hålla koll på att man klarar det som kan komma kostnadsmässigt och njuta av livet. Ibland ser sig bostadsägare som vinnare, ibland gör hyresgäster det.

6-7000:- per månad låter som ett billigt boende i mina ögon, släng inte bort det "bara för att köpa". Personligen tror jag inte ni kommer att missa någon värdeökning om ni fortsätter hyra er bostad. Vi går från tider med riktigt låga räntor, inga amorteringskrav och låga krav på egen insats vid köp av bostad. Nu börjar alla tre faktorer skruvas åt, och jag har svårt att se var Svensson skall få låna lika mycket pengar till bostadsköp i framtiden. Mindre lån = lägre priser.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
fördelen med att äga visar sig genom ständigt sjunkande boendekostnad genom att ni amorterar. Så på sikt löner det ju sig.

Förstår inte hur ni kan ta lån på 2 mille och bara ha 6-7k kostnader totalt för boendet, låter som en drömkalkyl, du måste väl mena per person

__________________________________________________ ___________________________

Tackar för eran feedback, men kan verkligen inte tänka mig något annat än att äga min egen bostad.
Givetvis har du rätt i att känslan och att man trivs är a-o.

Dock så är det inte samma känsla att hyra något, även om det råder delade åsikter om det.

Men jag antar att det inte kommer bli några problem om man tolkar era kommentarer.
Och 7000kr/månaden är rimligt om man läser av kalkylerna på exempelvis hemnet. Då amorteringen ligger på c.a 1200 kr/m.
Citera
2011-02-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred.
__________________________________________________ ___________________________

Tackar för eran feedback, men kan verkligen inte tänka mig något annat än att äga min egen bostad.
Givetvis har du rätt i att känslan och att man trivs är a-o.

Dock så är det inte samma känsla att hyra något, även om det råder delade åsikter om det.

Men jag antar att det inte kommer bli några problem om man tolkar era kommentarer.
Och 7000kr/månaden är rimligt om man läser av kalkylerna på exempelvis hemnet. Då amorteringen ligger på c.a 1200 kr/m.

Amorteringen i framtiden är inte känd, det kommer att komma både politiska utfall samt förändringar i hur bankerna ser på topplån.

Ett prisfall på 20-25% (bland de tamare navelskådningarna) i kombination med topplån från och med 75-85% (85% "lagstadgat" idag) gör att av en köpesumma idag på 2.5 miljoner idag kan allt över 1.25 miljoner i lån imorgon innebära en brådskande amortering, kanske på 10 år. Så tar ni 2 miljoner i lån kan det handla om att amortera 750.000:- på 10 år för er. Det är inte alls en orimlig situation som kan utveckla sig. Under tiden kan ni få svårt att flytta till större boende då banken inte vill ge er lån till detta. Flyttar ni isär och säljer står ni med skulder istället för pengar på fickan. Det är detta jag menar med att "klara av" det som komma kan.

Hyresrätten känns ganska trygg i sammanhanget, och den kan ni bara släppa om ni vill flytta.

Edit: beräkningarna är höftade, men det finns mycket svängrum.
Senast redigerad av usernamet 2011-02-22 kl. 13:05.
Citera
2011-02-22, 13:16
Medlem
Alfred.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usernamet
Amorteringen i framtiden är inte känd, det kommer att komma både politiska utfall samt förändringar i hur bankerna ser på topplån.

Ett prisfall på 20-25% (bland de tamare navelskådningarna) i kombination med topplån från och med 75-85% (85% "lagstadgat" idag) gör att av en köpesumma idag på 2.5 miljoner idag kan allt över 1.25 miljoner i lån imorgon innebära en brådskande amortering, kanske på 10 år. Så tar ni 2 miljoner i lån kan det handla om att amortera 750.000:- på 10 år för er. Det är inte alls en orimlig situation som kan utveckla sig. Under tiden kan ni få svårt att flytta till större boende då banken inte vill ge er lån till detta. Det är detta jag menar med att "klara av" det som komma kan.

Hyresrätten känns ganska trygg i sammanhanget, och den kan ni bara släppa om ni vill flytta.

Edit: beräkningarna är höftade, men det finns mycket svängrum.

Men när det väl är dags för oss att ha ett möte med min bankman så antar jag att han råder oss till den bästa lösningen när vi ansöker om lån.

Och jag är medveten om att topp-lånet kan komma att ändras, men måste verkligen räntan och det man amorterar ändras efter hand? Så vitt jag vet så kan man låsa det.

Angående det du skrev om större bostad och ge er lån till detta?
Förstår inte riktigt vad det är du syftar på.

Detta är som sagt det jag har planerat:

Införskaffa mig en tvåa i centrala Göteborg. ( Eventuellt i behov av en renovering. )
Låt oss säga att lägenheten går loss på 1 700.000 och vårat totala lånebelopp är 2 000 000.
Vi använder resten av summan till att totalrenovera lägenheten.

Och låt oss säga att vi amorterar 1200kr/månaden.
Vilket resulterar i en total avbetalning på 14.400kr/per år.
Totalt: 100.800 på 7 år.

Och vi talar även om centrala Göteborg. En totalrenoverad lägenhet som köptes för 1 700.000 och som har varit i vår ägo i exempelvis 7-8 år.

Oavsett vilken ekonomisk situation vi då befinner oss i, så har lägenhetens värde ökat med x antal hundratusen, vilket är logiskt.
Citera
2011-02-22, 13:24
Medlem
Weaverworlds avatar
Jag vet inte vad usernamet mumlar om men på lång sikt så är det bättre att äga sin bostad än att hyra, detta oavsett vad som kommer att hända.
Vidare vet jag inte varför det pratas om panikamorteringar, lån skrivs det via avtal med banken, nya lagar gäller inte retroaktivt så någon plötslig panikamortering behöver du inte vara rädd för.

Din kalkyl är något av en glädjekalkyl dock, låt oss bortse från er jobbsituation just nu och fokusera på själva lånet. Om vi förutsätter att du har 15% att sätta in som betalning för bostaden så blir det ganska lätt att se din kostnad.

I detta fall kan du ta ett lån på 2 miljoner med rörlig ränta (e.g tremånaders) snittet ligger där på 3,26%. Du har då en lånekostnad på 5433SEK i månaden, lägg på brf avgiften, 2200 så blir din totalkostnad 7633SEK utan amortering per månad. Att lita på att den korta räntan kommer att ligga kvar är en chansning, iofs har det lönat sig hittills att satsa på den rörliga räntan, men stiger den kan det vara bra att låsa sig vid ettårs räntan eller femårs räntan, då stiger iofs bostadskalkylen till 8200 respektive 10233SEK.

Om du inte har eget kapital utan måste ta 100% lån så blir din kostnad mycket högre, privatlånen ska alltid amorteras och tio år är en återbetalningsgräns som många banker har, men räntan, om du inte har säkerhet kan bli mellan 5-7%. Beräknat på ovanstående blir det en månadskostnad på
8618 för lånen enbart och 2200 i avgift, total 10818SEK i månaden.

Vad gäller er situation så kan det bli problematiskt att få lån, du säger att du har en tillsvidareanställning, detta är ju en fast anställning eller menar du att du är projektanställd?
Citera
2011-02-22, 13:24
Medlem
det låter omöjligt att få en månadskostnad på 7k om ni tar lån, vill gärna se den kalkylen, jag gjorde en liknande och kom fram till 12k per månad
Citera
2011-02-22, 13:27
Medlem
Alfred.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
det låter omöjligt att få en månadskostnad på 7k om ni tar lån, vill gärna se den kalkylen, jag gjorde en liknande och kom fram till 12k per månad

http://lundin.capitex.se/calculation...0&start=objekt

Du kan ta Swedbank, Nordea, etc.
Citera
2011-02-22, 13:30
Medlem
Citat:

Och vi talar även om centrala Göteborg. En totalrenoverad lägenhet som köptes för 1 700.000 och som har varit i vår ägo i exempelvis 7-8 år.

Oavsett vilken ekonomisk situation vi då befinner oss i, så har lägenhetens värde ökat med x antal hundratusen, vilket är logiskt.

Ofattbart resonemang. Du bör se dig omkring i världen, börja med att googla om bostadsmarknaden i Japan, sedan USA, UK, Danmark kanske, och sedan fundera på den sista meningen du skrev. Läs också lite om vad Borg pratar om; bromsa utlåningen i Sverige. Bilda dig en egen uppfattning, för:

En banktjänsteman är en säljare, inte en rådgivare. Hans/hennes rekommendationer baseras på nästa löneförhöjning eller eventuellt bonus.
Citera
2011-02-22, 13:34
Medlem
Alfred.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weaverworld
Jag vet inte vad usernamet mumlar om men på lång sikt så är det bättre att äga sin bostad än att hyra, detta oavsett vad som kommer att hända.
Vidare vet jag inte varför det pratas om panikamorteringar, lån skrivs det via avtal med banken, nya lagar gäller inte retroaktivt så någon plötslig panikamortering behöver du inte vara rädd för.

Din kalkyl är något av en glädjekalkyl dock, låt oss bortse från er jobbsituation just nu och fokusera på själva lånet. Om vi förutsätter att du har 15% att sätta in som betalning för bostaden så blir det ganska lätt att se din kostnad.

I detta fall kan du ta ett lån på 2 miljoner med rörlig ränta (e.g tremånaders) snittet ligger där på 3,26%. Du har då en lånekostnad på 5433SEK i månaden, lägg på brf avgiften, 2200 så blir din totalkostnad 7633SEK utan amortering per månad. Att lita på att den korta räntan kommer att ligga kvar är en chansning, iofs har det lönat sig hittills att satsa på den rörliga räntan, men stiger den kan det vara bra att låsa sig vid ettårs räntan eller femårs räntan, då stiger iofs bostadskalkylen till 8200 respektive 10233SEK.

Om du inte har eget kapital utan måste ta 100% lån så blir din kostnad mycket högre, privatlånen ska alltid amorteras och tio år är en återbetalningsgräns som många banker har, men räntan, om du inte har säkerhet kan bli mellan 5-7%. Beräknat på ovanstående blir det en månadskostnad på
8618 för lånen enbart och 2200 i avgift, total 10818SEK i månaden.

Vad gäller er situation så kan det bli problematiskt att få lån, du säger att du har en tillsvidareanställning, detta är ju en fast anställning eller menar du att du är projektanställd?

Känns oerhört härligt med lite optimism för en gångs skull.

Förstår vad du menar, och någon kontantinsats har vi dessvärre inte för tillfället.
Så skulle verkligen uppskatta om du kunde komma med någon form utav lösning och hur vi borde gå till väga för att kunna genomföra detta.

När jag tog en titt på min banks kalkyl, dvs Swedbank. Så fick jag fram den rimliga avgiften i månaden. Samtliga banker ger i princip samma resultat.

Jag kommer få en tillsvidareanställning i sommar.
Nej, ingen projektanställning.
Citera
2011-02-22, 13:43
Medlem
Citat:
http://lundin.capitex.se/calculation...0&start=objekt

Du kan ta Swedbank, Nordea, etc.
men kära du, det finns ingen information om hur lång tid du vill att det ska ta för bottenlånet att betalas, med den där dealen HAR DU INGEN AVBETALNING PÅ BOTTENLÅNET inräknad. och lycka till att få till 2,75% ränta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in