2011-02-21, 21:37
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med några ekonomiuppgifter som jag inte kommer någonstans med hur mycket jag än försöker. Boken jag har är väldigt otydlig och hjälper inte mycket. Läser på distans och det dröjer därför ofta länge innan något vettigt svar från läraren kommer. Så jag hoppas på att kunna få en del hjälp här!

Uppgifterna är dessa:

1: Ett företag startade för 4 år sedan. Inköp av inventarier har skett enligt följande:
x1 70 000
x2 90 000
x3 120 000
Inköp av inventarier för år x4 är 40 000.
Företaget har sålt inventarier för 14 000 kr. Inventarierna var anskaffade under år x2 för 20 000 kr. De inventarier som köptes i år har vi åter sålt under året utan vinst.
Företaget har hittills skrivit av enligt plan och inventarierna anses ha en ekonomisk livslängd på 10 år. Nu har man emellertid beslutat sig för att de skall gå över till räkenskapsenlig avskrivning. Man kommer då att redovisa överavskrivningen som en anläggningsreserv.
a) Vilket är det lägsta värde som inventarierna kan värderas till i bokslutet. Använd bifogat utdrag från deklarationsblanketten!
b) Visa också i ett utdrag från en bokslutstablå hur det kommer att se ut vid slutet av år x4. Använd bifogat bokslutstablåutdrag!

2: Vid ett tillfälle genomfördes i AB Skandido samtidigt en fondemission och en nyemission. Börskursen före emissionerna var 600 kr.
Emissionskursen var 120 kr och emissionsvillkoret i nyemissionen var 1 ny på 6 gamla aktier. Kvotvärde på aktierna är 100 kr.
Fondemission genomförs genom att dispositionsfonden överförs till aktiekapitalet.
Eget kapital före emissionerna:
Aktiekapital 500 000
Reservfond 50 000
Dispositionsfond 250 000
Balanserade vinstmedel 40 000
Årets vinst 120 000
a) Vilket blir emissionsvillkoret i fondemissionen?
b) Hur många aktier finns det efter emissionerna?
c) Visa också hur eget kapital kommer att se ut efter båda emissionerna

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in