Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-21, 20:56
  #1
Medlem
Tjena Flashback!

Sitter och lirar 5 i rad på telefonen och undrar om någon vill dela med sig av lite knep och knåp som gör att det blir lättare att vinna.
Citera
2011-02-21, 21:15
  #2
Medlem
Ah den typiska taktiken att använda är den så kallade ryska rouletten. Man ser till att lura motståndaren genom att successivt ta högre eller vänstra hörnet av vad motståndaren precis la, självklart skall man stoppa motståndaren från att vinna. Oftast så missar motståndaren dina chanser på grund av att du inte fokuserar centrerat och...

Citera
2011-02-21, 21:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKudde
Ah den typiska taktiken att använda är den så kallade ryska rouletten. Man ser till att lura motståndaren genom att successivt ta högre eller vänstra hörnet av vad motståndaren precis la, självklart skall man stoppa motståndaren från att vinna. Oftast så missar motståndaren dina chanser på grund av att du inte fokuserar centrerat och...


Lite nörd får man vara ibland
Citera
2011-03-06, 02:08
  #4
Medlem
Ockletts avatar
Skapa ett poängsystem. T.ex. att blockera en fri 3:a och en fri 2:a och skapa en fri 3:a är mer värt än att skapa en fri 2:a.
Jag brukar oftast använda mig av poängsystemet för att välja ut ställen där jag tänker lägga på, därefter så simulerar jag draget i huvudet och tänker ett antal drag framåt och får en bild av vilket ställe som är bäst att placera sin markör på. Viktigt att försöka jaga poäng om du inte för spelet (den som får de fria 3rna och tvingar oftast motståndaren till ett visst antal ställen att lägga sin markör på).

Jag vet inte dock om poängsystemet är speciellt optimalt eftersom det är ens sammanlagda poäng man har längre fram i spelet som räknas. Och man vill spela så att motståndaren ska ha så få möjligheter att skrapa poäng som möjligt och detta innebär att det kanske är bättre att föra spelet än att jaga poäng i vissa stunder. Att simulera dragen i huvudet kan vara svårt men jag anser att det är den bästa strategin. Jag håller fortfarande på att spelar så min bild kring att spela luffarschack blir allt mer klarare för var drag jag gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback