2011-02-21, 20:21
Medlem
Hej!

Jag fick en faktura från migg gamla gym i Göteborg. Jag köpte ett kort med 12 mån bindningstid i aug 2009. Va inne på gymmet nån gång i mars 2010 och sa upp kortet. Då sa hon att jag har bindningstid kvar, det var ok och jag ville säga upp den då det gick ut. Hon knappade lite på datorn och sa inga problem.

I augusti 2010 så sa jag upp mitt bankkonto där kortet var knuten till. Flyttade från Göteborg pga studier. Nu för några dagar sen fick min mamma hem ett brev där det står att jag ska betala för 2009 månad 09, 10 och 11. Det står att täckning saknats på kontot. Detta skickar som allså ett och ett halvt år efterår, och jag vet att jag haft pengar på kontot då.

Sen så står det att om jag inte betalar innan 2011-02-28 så kommer ärendet överlämnas till inkasso. Brevet kom till henne för max en vecka sen. Jag har skickat två mail till dom utan att få svar. Dom har telefontid en timme om dagen, har ringt då men fått lämna mitt nummet då ingen svarat. Dom ringer ej upp.

Hur går jag bäst vidare med detta?
Citera
2011-02-21, 20:25
Medlem
Skriv "BESTRID" på fakturan, skicka/faxa eller lämna den till företaget. Skriv samtidigt ett brev som förklarar ditt bestridande, som du lämnar med.
För att vara på den säkra sidan så brukar jag skicka det i 2exemplar olika kuvert, så slipper man sånt som att det har inte vi fått osv..
Sen är det upp till dem att ta kontakt med dig!
Citera
2011-02-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Skriv "BESTRID" på fakturan, skicka/faxa eller lämna den till företaget. Skriv samtidigt ett brev som förklarar ditt bestridande, som du lämnar med.
För att vara på den säkra sidan så brukar jag skicka det i 2exemplar olika kuvert, så slipper man sånt som att det har inte vi fått osv..
Sen är det upp till dem att ta kontakt med dig!

Ok. Men då ska jag inte betala nu? Vill ju inte att dom skickar vidare till inkasso :S

Är ju lite jobbigt för mig att hålla på då jag bor långt från Göteborg, dom kommer säkert dra till med att dom inte fått nåt brev och skicka vidare ärandet bara.
Citera
2011-02-21, 20:41
Medlem
Precis, du ska INTE betala fakturan.
Är det så att dom skickar den till ett inkassobolag, så bestrider du likadant där. För att du skall få en prick, så krävs det att det går vidare till kronofogden.
Även där får man en delgivning från kronofogden och har en sista möjlighet att reda upp allt innan det blir en prick.
I annat fall så kan det gå så långt som till tingsrätten, och ett företag som vet med sig att dom ställt ut en felaktig faktura. Drar det inte så långt, då det är dom som får stå för tingskostnaderna om dom förlorar.
Jag skulle inte ens tro att gymmet kommer att skicka detta vidare tille ett inkasso företag. Och gör dom det så bestrid!!
Betala inte, då lär du aldrig se slantarna igen!

Lycka till!!
Citera
2011-02-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Precis, du ska INTE betala fakturan.
Är det så att dom skickar den till ett inkassobolag, så bestrider du likadant där. För att du skall få en prick, så krävs det att det går vidare till kronofogden.
Även där får man en delgivning från kronofogden och har en sista möjlighet att reda upp allt innan det blir en prick.
I annat fall så kan det gå så långt som till tingsrätten, och ett företag som vet med sig att dom ställt ut en felaktig faktura. Drar det inte så långt, då det är dom som får stå för tingskostnaderna om dom förlorar.
Jag skulle inte ens tro att gymmet kommer att skicka detta vidare tille ett inkasso företag. Och gör dom det så bestrid!!
Betala inte, då lär du aldrig se slantarna igen!

Lycka till!!

Ok ska göra så. Tack så jättemycket för dom snabba svaren =)
Citera
2011-02-21, 20:49
Medlem
Så lite så, var gärna övertydlig när du skriver brevet till dem. Få med all fakta.
Än en gång, lycka till!
Citera
2011-02-21, 21:54
Medlem
slaktredskaps avatar
Ett tips är att spara all mail, brev du skickat eller ev namn på personer du pratat med, om dom skulle svara i telefon.. Har hjälpt mig många ggr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in