• 1
  • 2
2011-02-21, 20:02
Medlem
Moonchildbanans avatar
Tänkte måla om mitt tråkiga vita vardagsrum i helgen.
Är det någon som vet om man kan måla direkt på papperstapeten? Eller måste man riva ned den först?

Vad bör jag tänka på innan jag börjar måla?

Help me!
Citera
2011-02-21, 20:04
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonchildbanan
Är det någon som vet om man kan måla direkt på papperstapeten? Eller måste man riva ned den först?

Du kan måla på tapeten.

Citat:

Slipa ner tapetskarvarna och spackla.
Citera
2011-02-21, 20:04
Medlem
Det är ju klart att det går att måla direkt på tapeten. Men det är inget att rekommendera om tapeten är sönderriven, massa kanter som kommer att synas eller liknande. Du kanske behöver spackla för osv. Men annars går det!
Citera
2011-02-21, 20:11
Medlem
Skulle själv rekommendera att riva tapeten först...
Citera
2011-02-21, 20:30
Medlem
miklons avatar
Om skarvarna är fräscha så brukar det väl inte vara något problem, men de kommer ju lysa igenom.
Citera
2011-02-21, 21:22
Medlem
RedXIIIs avatar
Jag skulle rekommendera dig att gå över tapeten först och kolla om den har börjat släppa nånstans. Färgen kan få limmet att släppa mer bakom tapeten och sen har du en fin trasig målad tapet på väggen. Är inte livsnödvändigt att slipa ner och spackla skarvar, beror på hur tjocka eller trasiga de är.
Kolla över tapeten. Riv ner där det börjat släppa och spackla igen. Slipa ner och spackla över skarvar om du känner att du måste. Spackla igen ev spik/skruvhål. Måla (ah, och slipa självklart de spacklade områdena också) (kan tilläggas att jag inte är nån expert, men har renoverat ett par av mina lägenheter iaf)
Citera
2011-02-21, 21:38
Medlem
Milwaukees avatar
Tänk på att färgen inte döljer några som helst skador på tapeten, den snarare framhäver dem så att alla små märken/skador syns tydligare.
Citera
2011-02-21, 21:42
Medlem
evots avatar
När jag flyttade förra året målade jag om alla rum, det gick jättebra att måla över tapeten. Men gör ett noga förarbete med spakel, sandpapper och målartvätt!
Citera
2011-02-22, 12:15
Medlem
Adjunktens avatar
Citat:
Tänkte måla om mitt tråkiga vita vardagsrum i helgen.

Help me!

Kör vattentestet innan du börja måla på tapeten. Med vattentestet menas att spruta rikligt med vatten på tapeten och sen vänta några timmar. Släpper den eller börjar bubbla upp har du inget annat alternativ än att riva bort tapeten. Sitter den som berget efter vattentestet går det bra att börja måla direkt på den.

Om du har möjlighet, kolla bakom golvlisterna också. Finns risk att det har börjat släppa i kanterna och då rekommenderar jag att riva bort tapeten eftersom den kan släppa senare.
Citera
2011-02-24, 20:15
Medlem
Moonchildbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjunkten
Kör vattentestet innan du börja måla på tapeten. Med vattentestet menas att spruta rikligt med vatten på tapeten och sen vänta några timmar. Släpper den eller börjar bubbla upp har du inget annat alternativ än att riva bort tapeten. Sitter den som berget efter vattentestet går det bra att börja måla direkt på den.

Om du har möjlighet, kolla bakom golvlisterna också. Finns risk att det har börjat släppa i kanterna och då rekommenderar jag att riva bort tapeten eftersom den kan släppa senare.

Uh det låter läskigt!
Men tack för tipset, vilken tur att jag inte bara körde på.

Slipa, gör man det med sandpapper då eller?
Citera
2011-02-24, 20:20
Medlem
rape.s avatar
måla på tapterna, lätt och smidigt.. sen om den är sönder uppriven är det bara att slippa ner och spackla och sedan slippa mer så det blir en fin yta! /målare
Citera
2011-03-06, 06:49
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Kom ihåg att om du har struktur som "sticker ut" på tapeten så lär du riva bort all tapet eller hoppas att det håller att måla på.
Jag har målat på min sovrumstapet med struktur funkade utmärkt, men var en chansning från min sida för att slippa riva all tapet (bli av med strukturen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in