Jag är inte medicinskt utbildad, därför måste jag ibland uppsöka vårdcentralen när jag mår dåligt. Jag har träffat totalt fyra läkare på min vårdcentral de senaste åren. Två av dessa besök har resulterat i diagnos och behandling med resultat (enklare infektioner som har behandlats med antibiotika). Ett besök resulterade i en felaktig behandling med Kåvepenin och ett akutbesök för korrekt behandling några dagar senare. Det senaste besöket kändes inte bra alls, jag hade lika gärna kunnat gå till min granne och sparat in på besöksavgiften förutom att grannen inte får sjukskriva (men jag var inte ute efter en sjukskrivning).
De två besöken där jag har känt att diagnosen har varit fel/ofullständig har jag också känt att det har varit en bristfällig kommunikation. Jag har inte upplevt att läkaren har förstått vad jag har sagt, ej heller har jag förstått läkarens tankebana. Jag tar ett exempel från senaste besöket:
"-Vad gjorde du i fredags och i helgen?" (Läkaren)
"-Jag jobbade i fredags och var hemma i helgen" (Jag)
"-Du jobbade i helgen?" (Läkaren)
"-Nej, jag jobbade i fredags. Jobbar vanliga kontorstider" (Jag)
"-Aha." (Läkaren)
"-Vad åt du för mat till lunch i måndags?" (Läkaren)
"-Fisk och kokt potatis" (Jag)
"-Mår du illa?" (Läkaren)
"-Nej, jag lunchade med mina kollegor som åt samma och de mår bra". (Jag)
"-Du ser blek ut, är du säker på att du inte är matförgiftad?" (Läkaren)
"-Ganska så, vi äter samma mat i familjen så jag kan inte komma på vad som skulle ha smittat mig och jag har inte några problem med magen" (Jag)
Bara ett kort utdrag av den krystade dialogen. Konversationen var väldigt knepig och kändes inte flytande så att säga.
Vad förväntar ni er av ett besök på en vårdcentral? Kåvepenin och en veckas sjukskrivning oavsett åkomma, eller vill ni ha en ordentlig undersökning? Hur viktig är kommunikationen överhuvudtaget på ett klassiskt besök på en vårdcentral? Är diagnosen klar redan innan patienten går in genom dörren?
De två besöken där jag har känt att diagnosen har varit fel/ofullständig har jag också känt att det har varit en bristfällig kommunikation. Jag har inte upplevt att läkaren har förstått vad jag har sagt, ej heller har jag förstått läkarens tankebana. Jag tar ett exempel från senaste besöket:
"-Vad gjorde du i fredags och i helgen?" (Läkaren)
"-Jag jobbade i fredags och var hemma i helgen" (Jag)
"-Du jobbade i helgen?" (Läkaren)
"-Nej, jag jobbade i fredags. Jobbar vanliga kontorstider" (Jag)
"-Aha." (Läkaren)
"-Vad åt du för mat till lunch i måndags?" (Läkaren)
"-Fisk och kokt potatis" (Jag)
"-Mår du illa?" (Läkaren)
"-Nej, jag lunchade med mina kollegor som åt samma och de mår bra". (Jag)
"-Du ser blek ut, är du säker på att du inte är matförgiftad?" (Läkaren)
"-Ganska så, vi äter samma mat i familjen så jag kan inte komma på vad som skulle ha smittat mig och jag har inte några problem med magen" (Jag)
Bara ett kort utdrag av den krystade dialogen. Konversationen var väldigt knepig och kändes inte flytande så att säga.
Vad förväntar ni er av ett besök på en vårdcentral? Kåvepenin och en veckas sjukskrivning oavsett åkomma, eller vill ni ha en ordentlig undersökning? Hur viktig är kommunikationen överhuvudtaget på ett klassiskt besök på en vårdcentral? Är diagnosen klar redan innan patienten går in genom dörren?
inte heller berättade han något om vad han gjorde.