Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Rödlök, liksom annan lök innehåller bland annat fruktos, stärkelse samt fyra olika svavelföreningar. Svavelföreningarna ger en del oönskade effekter (tillsammans med syre) som t ex rinnande ögon och bitterskarp smak.
I samband med värmebehandling så reagerar de olika svavelföreningarna sinsemellan samt med vattnet i löken och syret, varvid de avdunstar. Resultatet blir att den bittra och starka smaken försvagas ju längre värmebehandlingen pågår. Samtidigt karamelliseras fruktosen, varvid den söta smaken framhävs.
~Paul~
Jag bara måste säga att du är ett vandrande lexicon när det kommer till matlagning!! det är få personer på FB som jag känner större förtroende inför deras kunskaper som när det kommer till mat! Att du dessutom är vänlig och ödmjuk gör ju bara att ens beundran stiger! Det var bara det jag ville säga. Lite utanför ämnet för att inte säga jävligt offtopic! Men jag får väl ta en tillsägelse för detta tilltag!
Edit: För att komma ontopic igen. Rödlöken upplever jag som mildare och lite sötare än vanlig gul lök även som rå. Jag älskar att ha den som rå i sallader eller till hamburgare. Den gula har lite för mycket sting i sig som rå på nåt sätt.